injazanoonas | اینجا زنونس

عوامل موثر در نازایی

عوامل موثر در نازایی

Effective factors in infertility

در این مقاله اینجا زنونس با ما همراه باشید با بررسی عوامل موثر در نازایی از مجموعه مطالب پزشکی زنان و مادران.
در مقالات قبلی ما به بررسی مشکلات کیست تخمدان و راه های درمان ناباروری پرداختیم.
اکنون با ما همراه باشید با بررسی عوامل موثر در نازایی.

بیماری‌های مقاربتی

یکی از عوامل موثر در نازایی  روابط جنس پرخطرمی‌باشد،  عفونت­‌های باکتریایی خاص مانند کلادیمیا و سوزاک می‌­توانند در تمامی ارگان‌­های تولید مثل پخش شده و منجر به بیماری التهابی لگن شوند.

این عفونت می­‌تواند مشکلات جدی برای لوله فالوپین، تخم­دان‌­ها و سایر عضوها به وجود آورد.

با وجود اینکه بیماری التهابی لگن دارای مشخصه­‌هایی همانند تب، ترشحات واژن، درد در هنگام رابطه جنسی و ادرار و خونریزی نامنظم قاعدگی است، اما زنان و دکتر­ها معمولا دو سوم مواقع این عفونت­ را نادیده می­‌گیرند.

اگر تا کنون تست سلامت بیماری­‌های مقاربی نداده­‌اید از دکتر خود بخواهید تا از شما آزمایش بگیرد.

آنتی بیوتیک‌­ها می‌توانند در درمان این بیماری و جلوگیری از بیشتر شدن آن موثر باشند.

وزن نامناسب یکی از عوامل موثر در نازایی

یکی دیگر ازعوامل موثر در نازایی اضافه وزن است، گرچه بسیاری از زنان چاق و لاغر تا به حال باردار شده‌­اند، اما وزن بسیار بالا یا وزن خیلی پایین می‌­تواند برای بارداری مشکل‌­ساز باشد.

در زنانی که اضافه وزن زیادی دارند، چربی­‌های اضافه بدن باعث می­‌شود تا تعادل لازم هورمون­‌ها که برای تخمک­‌گذاری و رشد مناسب جنین لازم است، صورت نگیرد.

در طرف دیگر زن­‌هایی که خیلی لاغرند، مشکلات دیگری در زمینه بارداری دارند، زیرا بدنشان انرژی زیادی برای نگهداری و کارکرد سایر قسمت‌­های بدن می­‌سوزاند، در نتیجه در روند تخمک­‌گذاری مشکل ایجاد می‌­کند.
در بسیاری موارد، جدا از وزنی که دارید، داشتن قاعدگی منظم مهم‌­ترین نشانه برای بارور بودن شماست.

اما کاهش یا افزایش وزن برای رسیدن به یک شاخص توده بدنی سالم قبل از اینکه شما شروع به تلاش برای بارداری کنید، حرکت هوشمندانه‌­ای است چون به شما کمک می­‌کند تا بارداری، وضع حمل و دوران پس از زایمان سالم­‌تری را تجربه کنید.

بهتر است افراد با BMI (نمایه توده بدنی) ۱۸.۹ تا ۲۴ وارد دوره بارداری شوند.

رژیم غذایی مخصوص دوران بارداری را بخوانید.

سیگار ­کشیدن

قطعا می­‌دانید که سیگار برای سلامتی‌­تان ضرر دارد.

به­‌علاوه باید اضافه کنیم که استفاده از سیگار بر روی تخمک­‌ها تاثیر گذاشته و ریسک تعداد دفعاتی که باید برای بارداری اقدام کنید را بالاتر می‌­برد.

همچنین در سقط جنین نیز تاثیر گذار است.

این احتمالات زمانی که همسر شما نیز سیگار بکشد، بیشتر می­‌شود.

زمان پریود نا منظم

زمان پریود نامنظم یا جلوگیری از پریود شدن از عوامل موثر در نازایی می‌باشد.

زنانی که پریودشان بین ۲۴ تا ۳۵ روز است احتمالا به صورت طبیعی تخمک­‌گذاری می­‌کنند.

یک سیکل درست یکی از واضح‌­ترین راه‌هایی است که نشان می‌­دهد هورمون­‌هایتان به درستی فعالیت دارند و هر ماه تخمک‌­هایی را آزاد می‌­کنند.‌

اگر دچار عارضه  لکه بینی هستید مقاله لکه بینی و راه های درمان آن را مطالعه کنید.

داشتن فیبرویید یا اندومتریوز

نشانه‌­هایی مانند درد لگن یا دردهای بسیار شدید و پریودهای طولانی معمولا از آثار فیبرویید یا اندومتریوز هستند و بسیاری از زنان تا زمانی که در بارداری خود، به مشکل برنخورند، از آن مطلع نیستند.

درست است که وجود فیبرویید یا اندرومتریوز در افزایش ریسک ناباروری موثر است اما در نهایت وجود آن­ها شانس باردار شدن را به­‌طور کامل از بین نمی‌­برد.
فیبروییدها تومورهای خوش­خیمی هستند که در رحم ایجاد می­‌شوند و ۲۰ تا ۴۰ درصد زنان را تحت تاثیر قرار می­‌دهند اما آنچه مهم است محل قرار­گیری و اندازه این تومورهاست که مشکلات بارداری را به وجود می‌­آ‌ورد. فیبرویید­هایی که در رحم قرار می­‌گیرند شکل‌­گیری و رشد مناسب جنین را با مشکل روبرو می­‌کنند.

اگر فیبروییدها باعث ناراحتی یا مشکل در بارداری شما می‌­شوند با یک جراحی سرپایی قابل درمانند.

چیزی در حدود ۵ میلیون زن در آمریکا دچار اندرومتریوز هستند، در این شرایط آندومتر در ارگان­‌های خارج از رحم مانند لوله فالوپین یا تخم­دان­‌ها رشد می­‌کند. که این می­‌تواند منجر به زخم­‌های بافتی شده که از تخمک گذاری و باروری به صورت طبیعی جلوگیری می‌­کند.

داروهای کنترل بارداری و جراحی‌­های سرپایی باعث کاهش آندرومتریوز می‌­شود.


اینجا زنونس
اینجا زنونس مجله ای علمی خبری در حوزه بانوان است که در زمینه های پزشکی زنان، مادران، آشپزی، خانه داری، سرگرمی، چهره ها، ورزش وتناسب اندام، خودآرایی و روانشناسی فعالیت دارد. امیدواریم مقالات ما برایتان کارآمد و مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *