شیر مادر حاوی مواد مغذی است که انرژی مورد نیاز بدن نوزاد را فراهم می‌کند و از بروز عفونت جلوگیری می‌کند و شامل فاکتورهایی برای بهبود سطح ایمنی بدن نوزاد می باشد .مادران باردار در طول دوران بارداری مواد مغذی و انرژی بدن خود را برای دوران شیردهی ذخیره می کنند ولی گاها شیر مادران کم است و برای کودک کافی نیست مخصوصا در روزهای اول پس از زایمان که برای حل این مساله و افزایش تولید شیر استفاده از ۵ غذای گیاهی زیر می تواند موثر باشد:

جو:

جو سرشار از آهن است و برای حفظ آب بدن مادر در دوران شیردهی مفید است و سبب افزایش شیر مادر می شود.

می توانید جو را بجوشانید و در طول روز از آن بنوشید یا آنرا همراه با سایر سبزیجات مورد علاقه خود میل کنید .اجو شامل فیبر بوده و به آسانی هضم می‌شود.

زیره:

مصرف دانه زیره در حد اعتدال سبب افزایش شیر مادران می شود. می توانید زیره را در وعده‌های غذایی روزانه، یا به صورت پودر زیره شیر یا نوشیدنی های دیگر اضافه کنید و میل نمایید. زیره یک ماده چربی سوز است وسبب افزایش اشتها می‌شود. مصرف آن‌سبب جلوگیری از تحرک دستگاه گوارش مانند اسیدی شدن معده می شود.

زردآلو خشک:

در دوران بارداری وپس از آن هورمون های بدن مختل شده و تعادل خود را از دست می دهند. زردآلو خشک شامل مواد شیمیایی خاصی است که  باعث ایجاد تعادل در سطح هورمون های بدن می شود.زردآلو یک منبع غنی از فیبر وکلسیم است و سبب افزایش تولید شیر مادران می شود.

اسفناج و برگ چغندر:

اسفناج و برگ چغندر منبع غنی از کلسیم،  اسیدفولیک و آهن هستند. این دو ماده غذایی برای درمان کم خونی مادران هم استفاده می شوند. اسفناج می‌تواند در پیشگیری از سرطان سینه هم موثر باشد. البته توجه کنید که در خوردن اسفناج افراط نکنید زیرا خوردن بیش از حد آن می تواند باعث اسهال شدن نوزاد شما بشود.

سیر:

سیر حاوی مواد شیمیایی خاصی است که مادر و کودک را از هر نوع سرطان محفوظ  می‌دارد. می توانید چند حبه سیر را در روغن سرخ کنید و در سوپ و یا آش استفاده کنید. یا اینکه آن را به عنوان یک نوع سبزی مصرف کنید.

 

 

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: