با اینجا زنونس همراه باشید برای حل مشکل ویار بارداری، این مشکل  گاهی به شکل تهوع و استفراغ و گاهی به شکل تمایل به خوردن مواد غیر خوراکی مانند گِل  و  ذغال  در این دوران بروز می‌کند. تحقیقات جدید آن را به کمبود ویتامین‌ها، کمبود آهن، تغییرات هورمونی بدن و استرس دوران بارداری نسبت می‌دهند.

 دیدگاه طب ایرانی در این باره جالب است:

در دیدگاه طب سنتی ایران بخشی از مواد زائد بدن به طور طبیعی در حین قاعدگی از بدن خارج می‌شود. اما در بارداری این راه دفع مواد، برای محافظت از جنین بسته شده است، بنابراین مواد زائد در بدن مادر باردار جمع می‌شود. تجمع این مواد در بدن، به خصوص در معده‌های ضعیف می‌تواند باعث میل مادر به خوردن مواد غیر خوراکی، خوراکی‌هایی با طعم‌های تند و تیز و همچنین تشدید مشکلاتی چون تهوع و استفراغ دوران بارداری شود. بنابراین توصیه می‌شود در ابتدای بارداری اگر استفراغ باعث ضعف یا خطری برای مادر و جنین نمی‌شود، جلوی آن را با دارو نگیرید، تا مواد اضافی به وسیله طبیعت هوشمند از بدن بیرون رانده شود.

از دیدگاه طب ایرانی و درمان گیاهی دو مرحله  زیر می‌تواند در این مشکل به شما کمک کند.

طب ایرانی

مرحله اول

مرحله اول  برای مقابله  و از بین بردن  ویار و تهوع و استفراغ بارداری،  کم کردن مواد زائد بدن در بارداری است. با به کارگیری ده فرمان طب ایرانی  و درمان گیاهی می‌توانید این عارضه‌های آزار دهنده را نیز مهار کنید.

۱. دست کم هفته‌ای دو بار حمام کنید.
۲. بهتر است غذایی که مصرف می‌کنید به خصوص در ابتدای بارداری از نوع غذاهای مقوی باشد که راحت هضم می‌شوند. یعنی در عین اینکه خاصیت غذایی زیاد دارند اما کم حجم هستند و زود هم هضم می‌شوند. گوشت پرندگان و جوجه از این دست غذاها هستند. در ضمن دقت کنید که غذا را خوب بجوید یعنی هر لقمه را با تمرکز و توجه کافی ۳۲ بار بجوید و سپس قورت دهید.
۳. ادرار خود را نگه ندارید و هرگاه احساس نیاز به دستشویی رفتن داشتید، سریع برای تخلیه ادرار و مدفوع اقدام کنید.
۴. حرکت، پیاده روی و ورزش معتدل در طول روز می‌تواند مواد زاید را تحلیل ببرد. بنابراین از بی‎‌حرکتی و خواب بیش از حد در دوران بارداری خودداری کنید. ورزش و پیاده‌روی منظم بهترین روش برای از بین بردن و پیشگیری از تجمع مواد زاید بدن است. البته به شرطی که در حد تناسب با توان فرد انجام شود و منجر به ضعف نشود.
۵. اگر دچار ضعف هستید بهتر است از غذاهایی مانند گوشت بره یک ساله، کباب‌ها، گوشت بریان و سرخ شده و تخم مرغ بیشتر استفاده کنید.
۶. اجازه دهید شکمتان روان باشد، زیرا یبوست باعث جمع شدن مواد زائد در بدن می‌شود. اگر دچار یبوست هستید روزی یک وعده سوپ چرب( بال مرغ، برنج، دال عدس، تره ،گشنیز، جعفری، زردچوبه، روغن زیتون) میل کنید. استفاده از آلو، انجیر و غذاهای ملین و لطیف هم به رفع یبوست کمک می‌کند. علاوه بر این خوردن شربت گلاب، شربت آب و عسل با لیمو یا زنجبیل، گلقند، آب جوشیده، آب انار، شربت بنفشه نیز به خارج کردن مواد زائد معده و تسهیل دفع مدفوع کمک می‌کند.
۷. اگر قوت و وزن زیادی دارید، غذاهایی مانند غذاهای گیاهی، حبوبات و سبزیجات، و آش‌های دارای زیره برای کم کردن بار اضافی بدنتان مناسب‌ترند.
۸. مایعات را جرعه جرعه بنوشید.
۹.از پرخوری خودداری کنید و اگر زود گرسنه شدید، در عوض حجم کم غذا را در دفعات بیشتری نوش جان کنید.
۱۰. گوشت پرندگان و جوجه را به همراه آبغوره،آب سیب، آب انار میل کنید.

مرحله دوم

بعد از دفع مواد زائد برای اینکه دوباره مواد اضافی در بدن ایجاد و انباشته نشود لازم است معده‌تان تقویت شود تا هضم به خوبی صورت گرفته و مواد مغذی لازم برای جنین نیز تامین شود. برای تقویت معده داروهای گیاهی ترکیبی هم وجود دارد که در صورت صلاحدید متخصص طب ایرانی تجویز می‌شود.

ده دستور طب ایرانی برای تقویت معده:

۱. خوردن مربای به و بالنگ بدون شیرابه آن و نانی که خوب پخته شده باشد به عنوان صبحانه به تقویت معده کمک می‌کند.
بهتر است غذا را با همسرتان یا در کنار کسی که با دیدنش شاد می‌شوید، میل کنید. به طور کلی پرهیز از تماشای تلویزیون، ناراحتی، ترس و ناامیدی در حین صرف غذا لازم است.
۲. دست کم نیم‌ساعت در روز پیاده‌روی لازم است. فعالیت بدنی و ورزش مناسب مانند پیاده‌روی معتدل، باعث بهبود هضم و اشتها هستند. اگر اهل سوارکاری هستید، سواری سبک هم می‌تواند به شما کمک ‌کند.
۳. اگر تمایل به خوردن گل و خاک در حدی است که با این توصیه‌ها نمی‌توانید جلوی آن را بگیرید، می‌توانید به جای آن از نشاسته بریان یا نشاسته ترش و نمکی یا سر استخوان بال مرغ بریان استفاده کنید.
۴. خوراکی‌های خوش طعمی که مقوی معده و کبد باشد مانند: مویز، بادام، دانه انار، سیب ، به وگلابی بخورید.
۵. دمنوش زنجبیل و عسل، شربت نعناع، آبغوره، شربت انار، دو انار ترش و شیرین باهم، گلاب، شربت آب تمبر هندی، سکنجبینی که با به درست شده باشد، رب سیب و به و شربت لیمو نوشیدنی‌هایی هستند که با توجه به مزاج مادر و فصل می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.
۶. خواب به موقع، کافی و مناسب و روزه گرفتن در شرایط مناسب می‌تواند به دفع مواد زائد کمک کرده و بار معده را کم کند.
۷. خوشبو کردن غذا و نوشیدنی‌ها (با نعناع و زنجبیل) به طوری که تمایل به آن ایجاد شود نیز به تقویت معده کمک می‌کند.
۸. غذاهای لطیف مانند جوجه، مرغ، بره، بزغاله همراه نارنج و لیمو را در برنامه غذایی خود بگنجانید. استفاده از غذاهایی که راحت هضم شود و غذاهای ترش مزه به شرط اینکه انقباض شدیدی ایجاد نکند، می‌تواند برای معده مفید باشد.
۹. روی شکم در ناحیه معده روغن‌های مقوی مانند روغن گل سرخ، مصطکی، نارگیل و مورد بمالید.
۱۰. از مصرف غذاهای بسیار مرطوب، بسیار شیرین و چرب که باعث ضعف و سستی معده می‌شوند، خودداری کنید. بهتر است بیشتر از غذاهای جامد (غیر خمیری) مانند نان برشته استفاده کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: