یکی از روش های لاغری استفاده از رژیم های غذایی می باشد. ولی کنترل اشتها و پای بندی به رژیم کار سختی است. در قدم اول  باید اشتهای خود را کاهش دهید. برای کاهش اشتها قرص هایی وجود دارد ولی استفاده از آنها عوارض دارد . بهترین راه کاهش اشتها با گیاهان دارویی می باشد. در این مقاله از اینجا زنونسمی خواهیم گیاهان دارویی را برای کاهش اشتها به شما عزیزان معرفی کنیم.

گیاهان دارویی برای کاهش اشتها

آیا هنگامی که به اندازه کافی غذا خورده اید و معده شما پر است باز هم هوس های غذایی به سراغ شما می ایند؟ زیاد نگران نباشید، این مشکل امری شایع در بین مردم می‌باشد. افزایش اشتها چالش بزرگی برای بسیاری از مردم جهان است. این شرایط می تواند به واسطه عوامل مختلفی مانند استرس، کمبود مواد مغذی و معدنی ، مصرف کم فیبر و خستگی شکل بگیرد. کنترل این عارضه باعث کاهش وزن و رضایت مندی از شرایط فیزیکی می‌شود.

افزایش مصرف فیبر یکی از ساده‌ترین روش ها برای کاهش اشتها و پیشگیری از پرخوری و اشتهای زیاد محسوب می‌شود. اما اگر این مورد جوابگوی نیاز شما نبود در نتیجه  به استفاده از گیاهان دارویی نیاز خواهید داشت. برخی گیاهان دارویی هورمون های گرسنگی را متعادل می سازند و احساس سیری را تقویت می کنند. برخلاف قرص های لاغری، گیاهان دارویی دارای مواد تشکیل دهنده مصنوعی نبوده و در بیشتر موارد اثرات جانبی خاصی ندارند و این مشکل را بدون ضرر برای شما حل می‌کند.

با ما همراه باشید تا با این ۵ گیاه دارویی آشنا شویم.

۱. روغن گریپ فروت

گریپ فروت حاوی ترکیباتی است که سوخت و ساز را بهبود می بخشند و اشتها را تنظیم می کنند و اگر اشتها با بالا باشد آن را کاهش می‌دهد.  پژوهش ها ما در اینجا زنونس نشان داده اند که روغن اساسی گریپ فروت می تواند به سرکوب اشتها و کاهش وزن کمک کند. رایحه روغن  گریپ فروت می تواند هوس های غذایی را کاهش دهد و احساس سیری را در شما تقویت کند. اگر به مدت کمتر از ۱۵ دقیقه در هفته در معرض این رایحه قرار گیرید این گیاه به شما بسیار کمک خواهد کرد.

۲. چای یربا ماته

این نوشیدنی که در آمریکای جنوبی به وسعت کشت می‌شود ، حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی است که گوارش ، عملکرد ذهنی را بهبود بخشیده و سطح انرژی را بالا می‌آورد و اشتها را کنترل می کنند. نتایج یک مطالعه که روی حیوانات صورت گرفت نشان داد که چای یربا ماته احساس سیری را تقویت می کند، که در نتیجه آن مصرف غذا کاهش می یابد.

۳. کپسایسین

در فلفل های چیلی ترکیبی به نام کپسایسین یافت می شود. این ترکیب به واسطه ویژگی های تسکین دهنده درد خود شناخته شده است. اما کپسایسین می تواند به ایجاد لاغری  و مدیریت دیابت نیز کمک کند. نتایج مطالعات صورت گرفته در اینجا زنونس  نشان داده اند که ترکیب کپسایسین و چای سبز می تواند گرسنگی را سرکوب کند و احساس سیری را افزایش دهد.

۴. زعفران

زعفران از گذشته های دور در ایران و سایر نقاط  جهان برای مقاصد پزشکی و آشپزی مورد استفاده قرار می گرفته است. پژوهش ها نشان داده اند که عصاره زعفران می تواند مصرف تنقلات و میان وعده ها را کاهش دهد و خلق و خو را بهبود ببخشد. همچنین زعفران توانایی مبارزه با افسردگی و غذا خوردن های احساسی را دارد. درنتیجه استفاده از زعفران و یا عصاره آن در هنگام تبخ غذا بسیار مفید می‌باشد

۵. عصاره چای سبز

شواهدی وجود دارند که نشان می دهند چای سبز که یکی از سالم‌ترین نوشیدنی های جهان است ،  می تواند اشتها را نیز سرکوب کند. مطالعه ای که طی یک بازه زمانی ۳ ماهه انجام شد، نشان داد که مصرف نزدیک به یک گرم عصاره چای سبز در روز می تواند سطوح گرلین (هورمون گرسنگی) را کاهش دهد. همچنین، شرکت کنندگان کاهش هرچه بیشتر وزن خود و بهبود سطوح کلسترول را تجربه کردند.
لازم  به  ذکر است مصرف بیش از اندازه چای سبز می تواند موجب سردرد، یبوست، و دیگر اثرات منفی شود.

 

در پایان لازم است این نکته را یاد آور شویم که مصرف گیاهان دارویی مانند گیاهان شیمیایی مخصوصا در موارد خواص نیاز به مشورت با پزشک دارد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: