یکی از مشکلات شایع در میان خانم ها درد قاعدگی و یافتن راه هایی برای کاهش درد قاعدگی است.

میزان و نوع درد قاعدگی در افراد مختلف متفاوت است ولی به طور معمول این درد در زیر شکم ، کمر ، رانها در ۳ روز آغازین عادت ماهانه اتفاق می افتد. در این مقاله ی اینجا زنونس راهکارهایی را برای کاهش درد قاعدگی به شما پیشنهاد می کنیم.

 

علائم درد قاعدگی

ضعف و خستگی و فقدان انرژی

عصبی بودن و افسردگی و تحریک پذیری

گاها تهوع و سردرد

 

علت های درد قاعدگی

گشاد شدن گردن رحم و کش آمدن برای ورود خون از رحم به واژن و دفع آن

انقباض های طولانی و قوی دیواره عضلانی رحم

فرم بدنی : افراد لاغر به دلیل میزان کم چربی در اطراف لگن درد و گاها حجم خونریزی بیشتری دارند.

افسردگی

 

عوامل تشدید کننده درد قاعدگی

نداشتن رژیم غذایی مناسب

عدم فعالیت و ورزش

مصرف کافئین

مسائل عاطفی و استرس

 

بیماریهایی که سبب درد زیاد قاعدگی می شوند

آندومتریوز

IUD

عفونتهای لگنی

فیبروئیدها و تومور های خوش خیم

درد قاعدگی

راهکارهای کاهش درد قاعدگی

استفاده از غذاهای مفید برای کاهش درد قاعدگی

مناسب ترین ماده غذایی که باید یک هفته پیش از آغاز عادت ماهانه مصرف شود اسفناج است .استفاده از اسفناج هم باعث کاهش درد قاعدگی می شود هم سرشار از آهن است که بدن شما را تقویت می کند تا در این دوران انرژی بیشتری داشته باشید زیرا فقر آهن در قاعگی سبب خستگی و بی حالی می شود. مواد غذایی دیگری که می توانید استفاده کنید عبارتند از: ترخون، زعفران ، رازیانه ، موسیر ، دارچین ، تمشک ، گردو و….

ورزش بدن و ذهن

استراحت مطلق و انجام کارهای سنگین در دوران پریود هر دو اشتباه هستند. در این دوران بهتر است از ورزش های آرام و آرامش بخش مانند یوگا استفاده کنید.

استفاده از مکمل منیزیم

گاهی درد قاعدگی به علت کمبود منیزیم در بدن است که البته این موضوعی است که پزشک شما باید تشخیص دهد. برای کسانی که کمبود منیزیم دارند بهتر است یک هفته قبل از شروع عادت ماهانه از ۵۰۰ میلی گرم منیزیم به همراه ۵۰ میلی گرم ویتامین B6 استفاده کنید.

افزایش مصرف اسید های چرب

مصرف اسید های چرب در کاهش درد قاعدگی بسیار موثر است. از جمله این اسیدها : گردو، آجیل ، ماهی ، بادام ، کنجد و… هستند.

کاهش مصرف کافئین و نمک

این دو ماده در افزایش درد قاعدگی نقش بسزایی دارند بنا براین سعی کنید در مدت عات ماهانه ی خود مصرف این دو ماده را به حداقل برسانید و یا به طور کلی قطع کنید.

ماساژ شکم

برای کاهش درد قاعدگی حوله گرو بر روی شکمتان بگذارید و به آرامی ماساژ دهید. از کیسه آبجوش هم میتوانید استفاده کنید.

استفاده از لباس های نخی و پنبه ای

در دوران قاعدگی بهتر است از لباس های زیر پنبه ای و نخی استفاده کنید زیرا هم از ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری می شود هم تبادل هوا بهتر صورت می گیرد.بهتر است در این دوران لباس زیرتان را زود به زود تعویض کنید.

دوش آب گرم

برای کاهش درد قاعدگی بهتر است شکم و پهلوی خود را گرم نگه دارید ،دمنوش های گرم میل کنید و دوش آب گرم بگیرید.

نحوه ی دراز کشیدن

سعی کنید در دوران عادت ماهانه از ایستادن به مدت طولانی پرهیز کنید که دچار کمردرد و ضعف کمر نشوید. به هنگام دراز کشیدن نیز برای کاهش درد قاعدگی پاهایتان را بالا بگرید و زانو هایتان را جمع کنید.

استفاده از داروهای مسکن

بهتر است تا حد امکان از قرص استفاده نکنید ولی اگر دردتان زیاد بود میتوانید برای کاهش درد قاعدگی از مسکن هایی نظیر ایبوبروفن ، مفنامیک اسید ، هیوتکس، ژلوفن و… استفاده کنید.

استفاده از قرص های ضد بارداری

اگر برای استفاده از این قرص ها دچار محدودیت نمی باشید میتوانید با مصرف آنها بافت های نا به هنجار رحمی را از بین ببرید و درد قاعدگی را کاهش دهید.

استفاده از خوراکی های طبیعی برای کاهش درد قاعدگی

اما بهترین روش برای کاهش درد قاعدگی بهتر است از خوراکی های طبیعی و گیاهان دارویی و دمنوش ها استفاده کنید در زیر چند خوراکی طبیعی برای کاهش درد قاعدگی به شما پیشنهاد می کنیم.

گیلاس

میوه ی گیلاس یک آنتی اکسیدان قوی به نام آنتوسیانین دارد که از خواص آن کاهش و تسکین درد می باشد. در واقع عملکرد این ماده مانند آسپرین است در حالیکه هیچ ضرری برای بدن شما ندارد.

نعناع

نعناع و عرق نعناع بر تسکین دل درد در دوران قاعدگی بسیار موثر است زیرا دارای خاصیت شل کنندگی ماهیچه ها می باشد.

زنجبیل

این گیاه که مزه نسبتا تندی دارد از گیاهان دارویی و سنتی می باشد و در کاهش درد و رفع حالت تهوع بسیار موثر است. علاوه بر کاهش درد قاعدگی برای کاهش دردهای ماهیچه ای و آرتریت مفید است.

ماست

ماست به علت خاصیت ضد التهابی و ضد دردی که دارد در کاهش درد قاعدگی موثر است.

زردچوبه

زردچوبه برای تسکین دردهای قاعدگی بسیار مفید است زیرا خاصیت ضد التهابی دارد و سبب می شود التهاب عملکر سلول های عصبی بهبود یابد و درد قاعدگی کاهش پیدا کند.

رفع بوی نامطبوع در دوران قاعدگی

برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در مدت عادت ماهانه باید از لباس های زیر پنبه ای و نخی استفاده کنید و لباستان را مرتبا تعویض کنید، نوار بهداشتی خود را زود به زود عوض کنید زیرا تعویض به موقع آن سبب تبادل اکسیژن به اندام تناسلی می شود و سبب از بین رفتن شرایط تجمع و رشد باکتری ها می شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: