در دوران حاملگی تغییر حالت روحی در بسیاری از مادران شایع است با اینجا زنونس همراه باشید با بررسی تغییرات روحی در دوران بارداری و راه های مقابله با آن ، این مقاله از مجموعه مقاله‌های مادران برای شما گردآوری شده است.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری در میزان انتقال دهنده های عصبی (پیغام‌بران شیمیایی در مغز) و بخش وسیعی از احساسات  تأثیر می‌گذارد.

انواع تاثیرپذیری مادران

بعضی از زنان حامله احساسات شدیدی را ،چه خوب و چه بد، تجربه می‌کنند. برخی دیگر بیشتر احساس افسردگی یا اضطراب می‌کنند. اغلب زنان متوجه می‌شوند که بدخلقی در حدود هفته ششم تا دهم به اوج می‌رسد، در سه ماهه دومِ حاملگی افت می‌کند و سپس در اواخر حاملگی مجدداً ظهور می‌کند.

منشا احساسات پیش آمده در دوران بارداری

حاملگی می‌تواند دوران پر استرس و آشفته کننده ای باشد. ممکن است از فکر داشتن بچه در آینده به وجد بیایید و چیزی نگذرد از این که به چه کاری دست زده اید، متحیر شوید. ممکن است در مورد این که آیا مادر خوبی خواهید بود، آیا نوزادتان سالم خواهد بود و چگونه هزینه ناشی از اضافه شدن یک بچه به خانوار شما بر آینده اقتصاد خانواده تان تأثیر می‌گذارد، نگران شوید. همچنین ممکن است در مورد این نگران باشید که چگونه رابطه شما با همسر و دیگر فرزندانتان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
حتی اگر نوزادتان را بسیار دوست داشته باشید، در مواقعی ممکن است احساسات متناقضی نسبت به حاملگی و آنچه به دنبال آن خواهد آمد، داشته باشید. با در نظر گرفتن سطح بسیار بالای انتظارات از والدین در این روزها و فشاری که حتی قبل از تولد نوزاد آغاز می‌شود، چنین چیزی تعجب برانگیز نیست. ممکن است دائماً به فکر فرو روید : آیا کتابی که می‌خوانم مفید است؟ آیا همان چیزهایی را که لازم است، می‌خرم؟ آیا می‌توانم به درستی کودکم را پرورش دهم و اعتماد به نفسش را بسازم؟
در این میان، بدنتان در حال تغییر است و ممکن است در نظر خود یا همسرتان احساس کنید که جذاب نیستید. ممکن است نگران این باشید که وزنتان بسیار زیاد شده است یا  در حالی که بدنتان به خاطر حاملگی حجیم می شود، چاق به نظر برسید. همچنین ممکن است از این ناراحت شوید که نمی توانید به اندازه ای که می‌خواهید یا عادت داشتید، ورزش کنید.
سرانجام این که علائم جسمانی حاملگی، از قبیل سوزش معده، خستگی و ادرار مکرر نیز می‌توانند به فشارهای شما بیفزایند. احساس اینکه در این دوران کنترل خود را بر روی بدن و زندگی تان از دست داده اید، چندان غیر معمول نیست.

راه های کنترل احساسات

سعی کنید به خودتان یاد آوری کنید که تغییرات فاحش عاطفی در این زمان طبیعی است. تلاش آگاهانه برای مراقبت از خود می‌تواند کمکتان کند تا در دوران پریشانی استوار و مقاوم باقی بمانید.

کنترل احساسات

کنترل استرس

به جای این که اجازه دهید نا امیدی و ناراحتی بر زندگی تان چیره شود، راه‌هایی را برای کاستن فشار موجود بیابید. زیاد بخوابید، به خوبی تغذیه کنید و خود را سرگرم نگه دارید. منابع استرس‌آور در زندگی تان را شناسایی کنید و چیزهایی را که می‌توانید تغییر دهید کم کنید. اگر هنوز هم اضطراب به درونتان راه یافت، سعی کنید به کلاس یوگای مخصوص زنان حامله بروید، مدیتیشن یا دیگر تکنیک های تمدد اعصاب را انجام دهید و یا این که با یک مشاور زنان و زایمان مشورت کنید.

ابراز نگرانی

نگرانی خود در مورد آینده را با آشنایانی که شما را می‌فهمند، در میان بگذارید. تنها نگرانی های خود را در قالب کلمات بیان کردن غالباً به شما کمک می‌کند که آنها را از خود دور کنید یا به شما بینشی می‌دهد که بتوانید حلشان کنید. همچنین فراموش نکنید که با همسرتان آزادانه و آشکارا حرف بزنید. از رابطه تان یک خیابان دو طرفه بسازید. علاوه بر این که احساسات خود را بیرون می ریزید به او نیز اجازه دهید احساساتش را ابراز نماید.

کارهای رضایت بخش برای خود انجام دهید

چنین چیزی ممکن است به معنای کنار گذاشتن زمان مخصوصی برای خود و همسرتان باشد یا ممکن است به معنای اختصاص زمانی برای خودتان به تنهایی باشد.  مثلاً شاید بخواهید استراحت کنید، قدم بزنید، ماساژ پیش از زایمان داده شوید یا با دوستی به سینما بروید.

مسائل و مشکلات را ساده بگیرید

در برابر این تفکر که قبل از این که نوزاد به دنیا بیاید تا می‌توانید باید کارهای لازم را انجام دهید، مقاومت کنید.  ممکن است فکر کنید که قبل از رفتن به مرخصی زایمان، لازم است  به طور جدی تا دیر وقت در سر کار خود بمانید و اضافه کاری بکنید.  خود را بر تمامی این کارها ارجح بدانید. مراقبت کردن از خود بخشی ضروری برای مراقبت از نوزادتان محسوب می شود.

نتیجه گیری

امیدواریم با بررسی این نکات دوران بارداری خود را به نحو مطلوبی سپری کنید. در صورتی که این مشکلات یا مشکلات احساسی بیشتری در شما به وجود آمد لازم و ضروری است که در همان دوران حاملگی برای درمان آنها از کمک حرفه ای بهره بگیرید.

تحقیقات نشان داده اند که مشکلات سلامت عاطفی مادران در دوران بارداری اگر حل نشود، می تواند بر سلامت جسمانی نوزادتان تأثیر گذاشته و خطر زایمان زودرس و افسردگی پس از زایمان را نیز افزایش دهد. هم روان درمانی و هم استفاده از دارو می تواند در درمان این شرایط بسیار مؤثر واقع شوند و در نتیجه آن شما و نوزادتان در دوران حاملگی و پس از آن سلامت خواهید بود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: