injazanoonas | اینجا زنونس

ارتباط اضافه وزن و افسردگی

ارتباط اضافه وزن و افسردگی

ارتباط اضافه وزن و افسردگی

در این مطلب از سایت اینجا زنونس و بخش روانشناسی به ارتباط اضافه وزن و افسردگی می پردازیم. در این مقاله از اینجا زنونس به تعریف اضافه وزن و افسردگی، ارتباط و راه های درمان این دو می پردازیم. برای مطالعه در مورد ارتباط اضافه وزن و افسردگی ما را در سایت اینجا زنونس دنبال کنید.


فهرست تیترهای مقاله


اضافه وزن چیست؟

اضافه-وزن-چیست؟
اضافه وزن چیست؟

سنگین شدن وزن بدن به مقدار ۱۰٪ بیشتر از وزن ایده آل مورد درخواست را اضافه وزن گویند.

افزایش وزن بیش از ۲۰٪ را چاقی می نامند.

چاقی معمولاً موجب کاهش راندمان و بروز یکسری اختلالات داخلی و خارجی و بسیاری ناراحتی های دیگر مانند فشار خون، انفارکتوس قلب، بیماری قند، سائیدگی مفاصل و تشکیل سنگ و غیره می گردد.

صرف نظر از موارد حاد، غالباً به سادگی نمی توان ارتباط بین تغذیه بسیار خوب و نسبتاً خوب با ایجاد لایه چربی و یا بیماری چاقی را تشخیص داد.

این کار را می توان به کمک جداولی که مشخص کننده وزن در ارتباط با قد است.

یا با توجه به معیارهای تشخیص پزشکی مانند بالا بودن فشارخون و غیره انجام داد.

چاقی و اضافه وزن بر نازایی نیز تاثیر می گذارد.

موضوع جالب فراوانی تعداد انسان هایی است که سالیان دراز و با سماجت زیاد وزن بدن خود را در حد موردنظر و با مقدار چربی مناسب با وجود تغییرات ظاهری حفظ می کنند.

تردیدی نیست که چاقی موجب بروز فراوانی برخی بیماری ها مانند افسردگی می شود.


افسردگی چیست؟

افسردگی-چیست؟-1
افسردگی چیست؟

افسردگی یک حالت خلقی شامل بی حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی علاقگی و بی میلی است.

افسردگی می تواند بر روی افکار، رفتار، احساسات و خوشی و تندرستی یک فرد تأثیر بگذارد.

افرادی که دارای حالت افسردگی هستند، می توانند ویژگی های زیر را داشته باشند:

  • احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی، بی ارزشی، شرمساری یا بی قراری داشته باشند.
  • ممکن است آن ها اشتیاق خود در انجام فعالیت هایی که زمانی برایشان لذت بخش بوده از دست بدهند.
  • نسبت به غذا بی میل و کم اشتها شوند.
  • تمرکز خود را از دست بدهند.
  • در به خاطر سپردن جزئیات و تصمیم گیری دچار مشکل شوند.
  • در روابط خود به مشکل برخورد کنند.
  • به خودکشی فکر کرده، قصد آن را داشته باشند و حتی خودکشی کنند.
  • افسردگی همچنین ممکن است باعث بی خوابی، خواب بیش از حد، احساس خستگی و کوفتگی، مشکلات گوارشی، یا کاهش انرژی بدن شود.

افسردگی یکی از ویژگی های برخی از بیماران روانی از جمله اختلال افسردگی اساسی است.

اما ممکن است یک واکنش طبیعی نسبت به رویداد‌های زندگی مانند مرگ اطرافیان، اثرات بیماری‌های بدنی یا عوارض جانبی مصرف بعضی از دارو‌ها و درمان های پزشکی باشد.

البته تا زمانی که این حالت در یک مدت زمان طولانی باقی نمانده باشد.

یک تشخیص راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی، افسردگی به شکل یک عادت که فرد می تواند به عنوان بخشی از زندگی خود تجربه کند را متمایز می کند.

جی کی رولینگ، نویسنده کتاب های هری پاتر، با افسردگی جنگید.

او در نهایت یکی از بزرگ ترین نویسندگان جهان شد.

شاید مطالعه بیوگرافی او کمک بزرگی برای شما باشد.

مطلب پیشنهادی: جی کی رولینگ، از افسردگی تا نویسندگی کتاب های هری پاتر

ارتباط اضافه وزن و افسردگی

ارتباط-اضافه-وزن-و-افسردگی-1
ارتباط اضافه وزن و افسردگی

چاقی و افسردگی دو معضلی هستند که مردم زیادی در سراسر دنیا با آن ها دست و پنجه نرم می کنند.

این دو بیماری ممکن است به صورت هم زمان و توامان در فرد بروز کنند.

اما هنوز مشخص نشده که کدام یک منجر به دیگری می شود.

آیا اثرات چاقی بیش از حد مستقیما افسردگی را به وجود می آورد؟

یا افسردگی منجر به اضافه وزن مفرط می شود؟

جواب هر دو سوال بله است.

اضافه وزن و چاقی باعث افسردگی می شود.

مطالعات نشان داده اند که احتمال ابتلا به افسردگی در افراد چاق، ۲۵ درصد بیشتر از افرادی است که چاق نیستند.

چاقی می تواند باعث ایجاد یک تصویر ذهنی ضعیف از خود، کاهش اعتماد به نفس و انزوای اجتماعی گردد که همگی علائم افسردگی هستند. 

کودکان چاق مورد تمسخر هم سن و سالان خود قرار می گیرند و همین باعث می شود که گوشه گیر شوند.

اضافه وزن مفرط در هر سنی دلیل اصلی نارضایتی، ناراحتی و ناامیدی بیمار است.

افسردگی باعث چاقی و اضافه وزن می شود.

از آن جایی که چاقی و افسردگی با هم مرتبط هستند، کسانی که افسرده هستند یا کم اشتها می شوند، یا بیش از اندازه غذا (آن هم از نوع ناسالم) می خورند.

کم تحرکی و انزوا طلبی آن ها باعث می شود که غذای مصرفی در بدن سوخته نشده و تبدیل به چربی گردد.

محققان دریافته اند که ترشح هورمون سروتونین در افراد افسرده کاهش می یابد و نتیجه ی این امر اضافه وزن و چاقی می شود.

زیرا میل به خوردن غذا بالا می رود تا سطح سروتونین را به حد نرمال برسند.

سروتونین یک ماده ی شیمیایی در بدن است که بیشتر در سیستم گوارشی یافت می شود.

این ماده وظیفه ی ایجاد هماهنگی و همکاری بین سلول های عصبی را بر عهده دارد.

زمانی که فرد قصد کاهش وزن دارد، افسردگی با وی چه می کند؟

افسردگی می تواند تاثیر عمیقی بر تلاش های شخص برای کاهش وزن داشته باشد.

در برنامه ی کاهش وزن، سه عنصر انگیزه، ماده ی غذایی و فعالیت فیزیکی نقش کلیدی ایفا می کنند که متاسفانه افسردگی مانع پیشبرد هر سه عنصر می شود.

افسردگی تغییرات ناسالمی را در اشتها ایجاد می کند که موجب پرخوری و همچنین تمایل به خوردن مواد غذایی ناسالم، فست فود و غذاهایی می شود که ارزش غذایی پایینی دارند.

ترک کردن عادت غذایی نادرست برای با انگیزه ترین بیماران هم بسیار دشوار است.

زیرا اشتهای آن ها تحت تاثیر چالش های سلامت روانی آن ها است.

خستگی یکی دیگر از پیامدهای افسردگی است که فرد را از داشتن انرژی برای برنامه ریزی ورزشی و انجام آن ناتوان می سازد.

هر چقدر هم که بدن بیمار احتیاج به فعالیت منظم داشته باشد، خستگی عمیقی که در وجود او رخنه می کند.

حتی قبل از شروع حرکت و فعالیت، از آن جلوگیری می کند.

علاوه بر این موارد، افسردگی آثار مخربی بر انگیزه، تمرکز و اعتماد به نفس بیمار دارد.

همه این ها برای کاهش چشمگیر وزن ضروری هستند.

غلبه بر چاقی یک پروسه ی بلند مدت است که فکر، جسم و روح فرد را به کار می گیرد.

شخص افسرده، از قبل در حال کشمکش با بی انگیزگی، اعتماد به نفس پایین و دیگر موارد این چنینی است.

او نمی تواند صد در صد خود را برای موفقیت در برنامه ی ورزشی و غذایی بگذارد.


درمان اضافه وزن و افسردگی

درمان اضافه وزن و افسردگی
درمان اضافه وزن و افسردگی

چاقی و افسردگی همان طور که باعث بروز یکدیگر می شوند، بهبود هر یک از آن ها نیز در گرو درمان دیگری است.

از غذا شروع کنید.

تحقیقات نشان داده اند که داروهای ضد افسردگی باعث افزایش اشتهای بیمار می شوند.

خوردن غذای زیاد نه تنها افسردگی را از بین نمی برد، بلکه قند و کربوهیدرات موجود در این غذاها بیماری را شدت می بخشد.

اگر نمی توانید میزان خورد و خوراک تان را کم کنید، کافی است تا غذاهای شیرین را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

یا مثلا غذاهای سبک را جایگزین غذاهای دیر هضم نمایید.

خود را مجاب به حرکت و فعالیت کنید.

ورزش منظم نه تنها جسم را قوی تر می کند، بلکه تاثیرات مثبتی هم بر سلامت ذهن و روان دارد.

به همین دلیل، امروزه بسیاری از پزشکان به جای دارو ورزش و حرکت را تجویز می کنند.

طبق تحقیقات انجام شده، ورزش های هوازی و ایروبیک در بسیاری از موارد موثرتر از داروهای ضد افسردگی عمل می کنند.

اما برای بیماران مبتلا به چاقی و افسردگی ، ساده ترین راه حل هم سخت ترین است.

افراد افسرده همواره احساس خستگی می کنند و ورزش کردن برای آن ها دشوار است.

علاوه بر آن، شاید واهمه داشته باشند که هنگام ورزش کردن، دیگران آن ها را مسخره کنند.

لازم نیست ساعت ها در ورزش های تخصصی مانند دو و میدانی، وزنه برداری و یا بسکتبال شرکت نمایید.

فقط سعی کنید فعالیت فیزیکی داشته باشید.

مثلا اتومبیل خود را بشویید و اطراف ساختمان منزل قدم بزنید.

یا هر کار دیگری که شما را از آن مبل لعنتی جدا می کند، انجام دهید.

آفتاب و نور طبیعی حال شما را بهتر خواهد کرد.

حتما مطالعه شود: افسردگی پس از زایمان

روی شادی تمرکز کنید.

شادی را یک هدف قرار دهید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.

شادی هم باعث درمان چاقی و افسردگی می شود.

برای مثال، به جای فست فود خودتان آشپزی کنید.

با این کار روحیه ی شما بهتر می شود، غذاهای سالم تری می خورید، تحرک بیشتری خواهید داشت و با یک تیر چند نشان می زنید.

همیشه به خاطر داشته باشید که سلامت فکری و ذهنی شما بسیار مهم تر از اضافه وزن شما است.

اگر اراده ی انجام این کارها را ندارید و یا پس از عمل به آن ها نتیجه چندان مطلوبی نگرفته اید، جراحی لاغری تنها چاره ی باقی مانده است.

بعد از جراحی، روحیه ی بیمار با کاهش وزن تدریجی بهتر و بهتر می شود.


نکاتی برای جلوگیری از افسردگی پس از جراحی لاغری

نکاتی-برای-جلوگیری-از-افسردگی-پس-از-جراحی-لاغری
نکاتی برای جلوگیری از افسردگی پس از جراحی لاغری
  • ورزش کنید.
  • سعی کنید عصبانی نشوید. عصبانیت هم سلامت و هم روابط شما با دیگران را به خطر می اندازد.
  • مثبت اندیش باشید.
  • زندگی را سخت نگیرید.
  • انگیزه خود را حفظ کنید.
  • یک هم صحبت برای خود بیابید.
  • اگر قبل از جراحی لاغری داروی ضد افسردگی مصرف می کرده اید، مصرف آن را در صورت تایید پزشک ادامه دهید.
حتما مطالعه شود: افسردگی زنان خانه دار
امیواریم از مطالعه این مطلب در سایت اینجا زنونس راضی بوده باشید.

آذین نداف فهمیده
آذین نداف فهمیده
کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، دانشجوی کارشناسی ارشد MBA دانشگاه تهران، فعال در زمینه های طراحی وب سایت، سئو، SMO، تولید محتوا، بازاریابی محتوا، Digital marketing، آشنا با ابزارهای Google Analytics و Google Trends، تجربه کار در زمینه حسابداری(کار با نرم افزار Excel) و مسلط به برنامه های Word و Power Point

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *