injazanoonas | اینجا زنونس

تغذیه قبل از دوران بارداری

تغذیه قبل از دوران بارداری

تغذیه قبل از دوران بارداری

با تغذیه قبل از دوران بارداری در بخش مادران سایت اینجا زنونس همراه ما باشید.
رساندن مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن و رعایت برنامه غذایی مناسب، یکی از ارکان مهم در اقدام به بارداری و تغذیه سالم برای باردار شدن است.
توصیه می کنیم برای اطمینان بیشتر جهت استفاده از هرگونه مکمل دارویی یا رژیم غذایی با پزشک مشورت کنید.
بهتر است در چکاب قبل از بارداری با انجام آزمایشاتی که پزشک برای شما تجویز کرده مواد موردنیاز بدن خود را شناسایی کنید.

مشکلات معده خود را بر طرف کنید

اگر در معده خود احساس ضعف و ناراحتی دارید، حتما قبل از اقدام برای بچه دار شدن این مسئله را برطرف کنید.
برای جلوگیری از مشکلات معده بعضی از عادات را باید ترک کنید.

  • مثلا در هر وعده غذایی معده خود را به طور کامل پر نکنید و به جای آن تعداد وعده های غذایی خود را بیشتر کنید.
  • بلافاصله بعد از غذا خوردن دراز نکشید.
  • مصرف خوراکی که باعث نفخ می شوند را به حداقل برسانید.
  • پوشش راحتی به تن خود داشته باشید.
  • غذایی که به آن حساسیت دارید را حذف کنید.
  • از مصرف شیرین کننده های مصنوعی دوری کنید.
  • امولوسیون کننده های تجاری را مصرف نکنید
    بستنی، سس سالاد و بعضی مواد دیگر که میکروب های مفید روده را از بین می برند.

بعضی از غذاهایی که برای سیستم گوارشی در تغذیه قبل از دوران بارداری مفیدند عبارتند از:

  • غلات سبوس دار
  • غذاهای تخمیری
  • مصرف آب به میزان لازم
  • غذاهای فیبر دار
    فیبر‌ها به در هضم غذا بسیار تاثیر گذارند

امگا۳ و اسیدهای چرب قبل بارداری

امگا۳ یکی از اسید های چرب واقع در بدن است که در بدن نقشی ضروری و حیاتی دارد.
بدن انسان برای ادامه حیات به امگا۳ وابسته است.
امگا۳ در تنظیم فشار خون، عملکرد کلیه‌ها، لخته شدن خون،
انتقال عصبی، پاسخ های آلرژیک، دستگاه گوارش و غیره موثر است.
اما بانوان باردار باید توجه ویژه ای به امگا۳ داشته باشند.

وعده غذایی بیشتر

جای بیشتر غذا خوردن وعده های غذایی بیشتری در برنامه غذایی خود ایجاد کنید.
این امر باعث می شود که بدن شما همیشه دارای انرژی باشد.

خوراک مناسب برای اینکه قوی شوید

برنامه غذایی‌های قبل از بارداری باید از چند ماه قبل از اقدام برای باردار شدن اجرا شود.
غذا های مقوی را مورد استفاده قرار دهید. تغذیه قبل از دوران بارداری باید کامل و سالم باشد.
برای خوراک قبل از بارداری و تقویت قدرت خود از خوراک زیر استفاده کنید.

  • جگر
  • گوشت
  • تخم مرغ
  • آب مرکبات بعد از غذا

فست فوت از تغذیه قبل از بارداری حذف شود

بیشتر خوراکی‌های آماده، غذاهای مفید برای باردار شدن نیستند.
ممکن است به غذاهای آماده (فست فود) و شیرینی‌ها علاقه داشته باشید.

برای سلامتی خود و نوزادتان در آینده این عادت را ترک کنید.
لبنیات و غذاهای سرشار از کلسیم را فراموش نکنید.

مواظب غذاهایی که مقادیر زیادی از جیوه دارند همچون(شاه ماهی، اره ماهی) باشید چرا که به نوزاد شما آسیب می رسانند.
تا جایی که می توانید کمتر چای و قهوه میل کنید. کافئین جریان انتقالی خون به رحم را کند می کند.

غذای سالم قبل از دوران بارداری

همیشه سعی کنید از مواد غذایی تازه و سالم استفاده کنید.
به این ترتیب مواد مورد نیاز بدن شما به اندازه کافی به بدن شما می رسد.

سبزیجات تازه تغذیه قبل از بارداری

سبزیجات تازه یکی از ارزشمندترین غذاهایی است که در تغذیه قبل از دوران بارداری می توانید مورد استفاده قرار دهید.
در صورتی که پروتئین استفاده شده در برنامه غذایی شما زیاد است،
از سبزیجات که پتاسیم کمتری دارند استفاده نمایید، (اسفناج، گل کلم، لوبیا، مارچوبه، کرفس)

 سعی کنید بیشتر از پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی استفاده کنید.
جالب است بدانید پروتئین موجود در سبزی‌ها، آجیل و حبوبات قدرت باروری را افزایش می‌دهد،
در مقابل در تحقیقاتی مشخص شده افرادی که پروتئین حیوانی مصرف می‌کنند حدود ۳۸ تا ۴۰ درصد بیشتر دچار مشکل ناباروری و نازایی می‌شوند.

سبزیجات تازه تغذیه قبل از بارداری
تغذیه قبل از دوران بارداری

روی ماده معدنی مورد نیاز برای بارداری

روی ماده معدنی است که برای زن و مرد در تغذیه قبل از بارداری حیاتی و مهم است.
به گفته متخصصان کمبود روی در بدن مادر باعث اثرات منفی در جنین و حتی تا دو سال پس از تولد نوزاد می شود.
کمبود روی باعث کاهش قدرت یادگیری و درک، کاهش رشد و ابتلا به بیماری‌های مختلف در نوزاد می شود.

کمبود روی باعث عدم تقسیم سلولی مناسب در بدن زنان می شود. این امر موجب کاهش شدید مقدار هورمون های استروژن و پروژسترون می شود.

در نتیجه سیستم تناسلی شما با مشکل روبرو شده و گاهی باعث سقط جنین ناگهانی جنین می شود.

پایین بودن میزان روی در بدن مردان نیز باعث کاهش اسپرم و ترشح تستوسترون می شود،

در نتیجه احتمال لقاح و بارداری کاهش پیدا می کند.
توجه داشته باشید که روی موجود در غذاها بعد از پخته شدن گرما دیدن به طور کامل از بین خواهد رفت.
غذاهایی که دارای روی هستند را در صورت امکان به صورت خام میل نمایید.

منابع روی

  • خرچنگ دریایی و خود خرچنگ
  • صدف خوراکی
  • گوشت گاو
  • جگر گوساله
  • دانه کنجد
  • بوقلمون
  • میگو
  • زرده تخم مرغ
  • نان
    تهیه شده از گندم به طور کامل
  • حبوبات
  • غلات غنی شده
  • شکلات تلخ
  • شیر و لبنیات

رژیم پسر دار شدن

برای اینکه احتمال پسر دار شدن تضمینی تری داشته باشید تغذیه قبل از بارداری (مخصوص پسر دار شدن)خود را حداقل ۲ ماه قبل از اقدام به بارداری شروع کنید.
برای پسر دار شدن بهتر است کالری بیشتری روزانه مصرف کنید. به گفته برخی پژوهشگران رژیمی که در آن کالری کم مصرف شود احتمال دختر شدن جنین را بیشتر می کند.

غذاهای مقوی و سالم اما پر انرژی و پر کالری بخورید.
در رژیم غذایی خود مقادیر بیشتر از سدیم و پتاسیم قرار دهید و از مصرف کلسیم را کاهش دهید.
یکی از مطمعن‌ترین راه های پسر دار شدن که احتمال را بسیار افزایش می دهد استفاده از میوه‌هایی است که سرشار از پتاسیم و سدیم است:

  • گلابی
  • موز
  • گلابی
  • زردالو
  • آناناس
  • سیب
  • گیلاس
  • خیار
  • آلو
  • گوجه سبز
  • توت فرنگی
  • خربزه
  • انجیر

تغذیه برای دختر دار شدن

برای دختر دار شدن تخم‌مرغ بخورید.
برنامه‌ی غذایی قبل از بارداری هم هست که باید شش هفته قبل از نزدیکی شروع شود:

  • شیر، تخم‌مرغ آب معدنی گاز دار و پنیر بدون نمک برای دختر شدن بچه میل شود.
  • غذاهای نمک‌دار مصرف نکنید.
  • در کل غذاهایی که دارای منیزیم و کلسیم هستند مفید هستند و خوردن شکر و عسل نیز مانعی ندارد.
  • سبزی، چای، قهوه، نان، گوشت، میوه و شکلات نباید مصرف شود.
  • پتاسیم در نمک به وفور یافت می‌شود و کلسیم و منیزیم نیز در تخم‌مرغ وجود دارند.

به گفته دو محقق فرانسوی و کانادایی، این رژیم در ۸۰٪ منجر به دختر دار شدن بچه شده است.
برای تغذیه جهت دختر دار شدن در روزهایی نزدیکی و مقاربت، باید سعی شود تا خون خانم خاصیت اسیدی داشته باشد.
برای اینکه خون اسیدی شود در تغذیه قبل بارداری گوشت، حبوبات و سرکه مصرف کنید.

اگر خانم باردار در دو ماه اول بارداری رازیانه و کافور بخورد احتمال دارد نطفه دختر شود. (طبیب خانواده)
چند روز قبل از نزدیکی برای لقاح، غذاهای استفاده شود توسط مرد بهتر است خاصیت سردی داشته باشند، تا خون مرد خاصیت قلیایی پیدا کند.
در کل رژیم غذایی برای دختر دار شدن باید دارای کلسیم و منیزیم و پتاسیم کم باشد.

تقویت تخمدان با داروهای گیاهی

جوشانده انجیر برای تخم گذاری:
این جوشانده را به راحتی با انجیر می‌توان آماده کرد.
جوشانده انجیر و هویج:
کسانی که پرولاکتین بالا دارند نباید این جوشانده را مصرف کنند.
برگ تمشک قرمز:
برای افزایش تخمک گذاری و قدرت باروری مؤثر است. (همراه با نخودفرنگی تأثیر بیشتری دارد)
گیاهانی که برای درمان تخمک پرکسیت مفید هستند:
شیرین بیان(همراه با «گل صد تومانی» بهتر نتیجه می‌دهد)
عصاره‌ی نخل اره‌ای، گیاه پنج انگشت (برای نتیجه بهتر حداقل ۳ ماه مصرف شود).

مواد غذایی برای تقویت تخمک گذاری

تخمدان و رحم از مهم‌ترین قسمت‌های دستگاه تناسلی برای بارداری هستند،
هر چقدر سالم‌تر و قوی‌تر باشند احتمال باردار شدن را بیشتر می‌کنند.

یکی از دلایل تأکید متخصصان بر بهبود و کنترل تغذیه قبل از دوران بارداری، بهبود سلامت و قدرت تخمک گذاری است.
هر اندازه جسم زن سالم‌تر باشد، احتمال تخمک‌گذاری او بیشتر است.
همچنین سلامت روحی و روانی هم تاثیر مستقیم بر سلامت رحم و تخمک گذاری دارد.

تقویت رحم و تخمدان

کیفیت و جریان خون مناسب در سلامت رحم و نحوه تخمک گذاری تاثیر مستقیم دارد.
عواملی همچون: اکسیژن موجود در خون، برنامه غذایی زن (تغذیه قبل بارداری)، حالات روحی و روانی،
در سلامت رحم و نحوه تخمک گذاری در زنان تاثیر گذار هستند.
صبح‌ها قبل از میل کردن صبحانه به اندازه کافی آب بنوشید.
برای بالا بردن کیفیت و جریان خون حتما به اندازه کافی آب میل نمایید (۸ لیوان)، 
همچنین ورزش به تسویه و افزایش جریان و اکسیژن خون کمک می‌کند.

برای تقویت تخمدان چه بخوریم؟

  • گندم (تقویت کننده عالی برای تخمدان و تخمک گذاری)
  • عسل
  • حبوبات
  • نخود
  • سیب زمینی
  • موز و انبه
  • مرغ
  • تخم بلدرچین و تخم‌مرغ
  • آجیل
  • ماهی
  • سبزیجات

مصرف آهن قبل از دوارن بارداری

قبل از مصرف آهن ابتدا با مراجعه به پزشک مقدار آهن موجود در خون خود را آزمایش کنید.
در صورت کم خونی یا فقر آهن نسب به برطرف کردن این مشکل اقدام کنید.
آهن ماده ای مغذی است که استفاده از آن مانع کم خونی برای افراد خانواده می شود.
متاسفانه کمبود آهن هم موجب نامنظم شدن چرخه تخمک گذاری می شود.

کمبود آهن تخمک‌ها را ضعیف کرده و احتمال بارداری را کم می کند.
اگر می خواهید از مکمل خاصی استفاده کنید حتما با پزشک مشورت کنید.
یادتان باشد در هنگام استفاده از مکمل های آهن حتما به اندازه کافی آب بنوشید تا دچار یبوست نشوید.

منابع آهن

  • عدس
  • کدو تنبل
  • لوبیا قرمز
  • اسفناج
  • جعفری
  • جگر
  • حبوبات
  • قلوه
  • گوشت قرمز
  • سبزی
    سبزیجات با برگ سبز تیره
  • برگ زردآلو
  • دانه های روغنی



سپاس از همراهی شما با سایت اینجا زنونس !


زهرا میرزائی
زهرا میرزائی
دانشجوی رشته ی کامپیوتر دانشگاه تهران سابقه ی فعالیت در دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا ... علاقمند به طراحی سایت و گرافیک و کار با نرم افزار های کامپیوتری...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *