injazanoonas | اینجا زنونس

تونر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تونر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تونر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تونر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ تونر یکی از محصولات آرایشی برای پاکسازی پوست است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی تونر با ما در اینجا زنونس همراه باشبد.

فهرست تیترهای مقاله


تونر چیست؟

تونر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بعضی از متخصصین پوست و مو توصیه می‌ کنند که به جای استفاده از ماسک‌ های مختلف صورت مانند: ماسک صورت برای انواع پوست های چرب، خشک، حساس و غیره از تونر استفاده کنند که بسیار تاثیر گذارتر است.

تونر پاکسازی پوست را به گونه‌ ای انجام می‌ دهد که موجب می شود تا منافذ پوست از هر آلودگی یا گرد و غبار پاک شود. جالب است بدانید که حتی شستشوی صورت با پاک‌ کننده‌ های صابونی که معمولا بعد از حضور در هوای آلوده انجام می‌ شود، هم نمی‌ توانند مانند تونر تاثیرگذار باشند زیرا صابون یا شوینده‌ ها نمی توانند به منافذ پوست نفوذ کنند.


مزایای استفاده از تونر

مزایای استفاده از تونر

برخی از مزایای استفاده از تونر عبارتند از:

۱) شفاف تر شدن پوست صورت

با توجه به این که تونر صورت، ذرات ریز آلوده کننده را از درون منافذ پوست پاک می‌ کند، موجب شفاف شدن پوست صورت می‌ شود. در مواقعی که شما از محصول آرایشی بهداشتی تونر بر روی پوست صورت خود استفاده می‌ کنید، باعث می شود تا چربی‌ های ترشح شده از منافذ باز پوست هم از بین برود و منافذ جمع‌ تر می‌ شوند.

۲) تمیز شدن منافذ پوست صورت

ذرات گرد و غبار موجود در هوا در میان منافذ پوست صورت نفوذ می‌ کنند و حتی با شستشوی صورت با صابون و سایر مواد شوینده بهداشتی هم از بین نمی‌ روند. تونر به این منافذ وارد می شود و این آلودگی‌ ها را خارج می کند.

کرم پودر، کانسیلر و دیگر محصولات آرایشی نیز دارای ذراتی هستند که باید از روی سلول‌ های پوست جمع‌ آوری شوند تا به تنفس بیشتر پوست صورت کمک کند.

۳) مرطوب ساختن پوست صورت

یکی از مزایای تونرها آبرسانی به پوست می باشد. تونرها موجب حفظ رطوبت در پوست می‌ شوند و در نهایت به عنوان یک لایه ی محافظ کننده در برابر ذرات آلاینده و گرد و غبار هوا از پوست صورت شما محافظت می‌ کنند.

۴) تنظیم pH پوست صورت

محصولات آرایشی بهداشتی پاکسازی پوست صورت که ممکن است به انتخاب شما صابون، ژل و یا فوم باشند، میزان اسیدیته پوست را دستکاری می کنند، فقط تونر صورت است که به متعادل کردن آن کمک می‌ کند.

در اصل بسیاری از شوینده‌ ها و پاک‌ کننده‌ های صورت، دارای ویژگی قلیایی هستند و استفاده مکرر از آن ها پوست را از حالت اسیدی طبیعی‌ خود خارج می‌ کنند. همین امر موجب می‌ شود تا برای تنظیم مجدد اسیدیته پوست، چربی بیشتری از درون منافذ پوست ترشح شود و موجب می شود تا شما پوستی چرب را تجربه کنید. اما تونر به خاطر این که قلیایی نیست، این قضیه را حل کرده و اسیدیته پوست را تنظیم می‌ کند.

۵) بسته شدن منافذ پوست صورت

اگر از بهترین کرم هم برای بستن منافذ پوست استفاده کنید، بار به اندازه تونر موجب بسته و یا کوچک شدن منافذ پوست صورت نمی‌ شوند. تونر با این روش نفوذ آلودگی و ذرات ناخالص را کاهش می‌ دهد. همچنین کلر و مواد معدنی موجود در آب شیر را از بین می برد و از پوست محافظت می‌ کند.


تفاوت تونر و میسلار واتر

تفاوت تونر و میسلار واتر
  • تونر بعد از شستشوی صورت استفاده می شود اما میسلار واتر قبل از شست و شوی صورت استفاده می شود.
  • همان طور که گفته شد تونر برای تنظیم PH پوست و از بین بردن باقیمانده آرایشی که پس از شستشو صورت همچنان بر روی پوست باقی مانده به کار می رود اما میسلار واتر صرفا برای پاک کردن آلودگی و آرایش است.
  • ساختار تونر اغلب بدون چربی و روغن می باشد اما بیس و پایه میسلار واتر آب است و مولکول های ریز روغن نیز داخلش وجود دارد.
  • تونرها انواع گوناگونی دارند که هر یک کاربرد خاص خود را دارد اما میسلار واترها اغلب تک کاربرده هستند.
  • بعد از استفاده از تونر نیازی به شستن صورت نیست اما بعد از استفاده از میسلار واتر باید صورت خود را بشویید.

بیشتر بدانید: میسلار واتر چیست و چه مزایایی دارد؟


انواع مختلف تونر

انواع تونر پوست

در حال حاضر انواع تونر‌ها در بازار ایران موجود هستند که همه ی آن‌ ها مناسب هر نوع پوستی نیستند. در صورت عدم شناخت کافی از تونر مناسب پوست صورت خود و استفاده از آن‌ ها ممکن است یه پوست خود آسیب برسانید. بیشتر تونر‌هایی که در بازار موجود می باشند به شکل محلول هستند، اما تونر در مدل‌ های ژل و سِرم هم عرضه می‌ شوند.

تونر‌های محلول را می‌ توان به گروه های زیر تقسیم بندی کرد:

۱) تونر بر پایه الکل

معمولا استفاده از تونر‌هایی بر پایه الکل پیشنهاد نمی‌ شود. این تونرها حاوی موادی هستند که باعث آسیب رساندن جدی به رادیکال‌ های آزاد پوست می‌ شود و منجر به التهاب آن می شوند. تونر‌های حاوی الکل توانایی پوست را برای ترمیم مجدد خود و ساخت کلاژن تضعیف می‌ کنند.

۲) تونر بر پایه آب

تونرهای بر پایه آب، بهترین نوع تونرها می باشند. این امر که بر پایه آب بودن تونر‌ها ارزش آن‌ ها را کمتر می کند، یک باور غلط است. این تونر‌ها با مواد مفید، مثل انواع ترمیم کننده‌ های پوست، آنتی اکسیدان‌ ها و مواد تشکیل دهنده سلولی غنی سازی شده اند.

۳) تونر بر پایه گلیکول

این نوع از تونرها حاوی آب و گلیسرین با عصاره‌ های معطر طبیعی مثل گلاب، گل محمدی یا آب مرکبات می باشند. نام دیگر تونرهای بر پایه گلیکول، شاداب کننده و یا شفاف کننده پوست است. اما حواستان باشد که استفاده مداوم و بیش از حد از این تونرها باعث تحریک و آسیب رساندن به پوست می‌ شود.


نحوه تشخیص تونر مناسب با پوست صورت

نحوه تشخیص تونر مناسب برای پوست صورت

قبل از استفاده از تونر، شما باید از نوع پوست خود شناخت کافی داشته باشید تا بتوانید تونر مناسب پوست خود را شناسایی و تهیه کنید.

انواع پوست و تونرهای مناسب با هر یک عبارتند از:

  • تونر مناسب پوست چرب: باید بیشتر قابلیت لایه برداری داشته باشد.
  • تونر مناسب پوست خشک: باید بیشتر قابلیت آبرسانی داشته باشد.
  • تونر مناسب پوست حساس: باید از نوع ضد حساسیت باشد زیرا تونر ضد حساسیت موجب کاهش و تسکین التهاب می شود.

بعضی از ترکیبات موثر در تونر‌ها عبارتند از:

  • عصاره بابونه: برای پوست های حساس مناسب است و قابلیت تسکین‌ دهندگی و از بین بردن خستگی را دارد.
  • ویتامین E: برای پوست های خشک مناسب است و قابلیت آبرسانی را دارد.
  • عصاره گل رز: برای پوست های خشک مناسب است و قابلیت آبرسانی را دارد.
  • عصاره آلوئه ورا: برای پوست های حساس مناسب است و قابلیت از بین بردن التهاب و قرمزی پوست را دارد.
  • عصاره روغن چای سبز: برای پاکسازی پوست های چرب و جوش‌ دار مناسب است و قابلیت ضد باکتری و چربی را دارد.
  • سلول‌ های ساقه گیاهان: مناسب برای جلوگیری از پیری پوست و مناسب تمام نوع پوست‌ ها است و قابلیت آنتی اکسیدانی را دارد.

نحوه استفاده از تونر

بهترین زمان برای استفاده از تونر
  • تونر‌ها هرگز نمی‌ توانند جایگاه محصولات شستشوی پوست را بگیرند.
  • آن‌ ها را باید بعد از شستشوی پوست و قبل از استفاده از کرم به کار ببرید.
  • بعد از شستشوی صورت خود با آب گرم و شوینده مناسب پوست، مقدار کمی آب سرد بر روی پوست خود بپاشید.
  • اکنون نوبت استفاده از تونر است، به کمک یک پد آرایشی یا پنبه و چند قطره تونر پوست صورت و گردن خود را تمیز کنید.
  • برای انجام این کار بهتر است که پنبه را با ملایمت به حالت دورانی روی پوست صورت خود بکشید. 

در صورت سازگاری تونر با پوست صورت خود می‌ توانید دو مرحله در روز و بعد از تمیز کردن صورت از آن استفاده نمایید. بهترین زمان برای استفاده از تونر آخر شب و قبل از خواب است. زیرا در فاصله‌ ای که خواب هستید پوست شما می‌ تواند دوره ریکاوری را به خوبی طی کند.

همچنین با توجه به این نکته که بیشترین چربی در صورت در نواحی پیشانی، بینی و چانه است، پس استفاده از تونر در این نقطه‌ ها اثر بخش‌ تر است. توجه داشته باشید از استفاده تونر به دور چشم و نواحی لب خود داری نمایید.  


سپیده
کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات، عاشق دنیای برنامه نویسی و کامپیوتر و فعالیت در زمینه های طراحی وب، تولید محتوا، محتوا گذاری، ترجمه، سئو، دیجیتال مارکتینگ و سوشیال مارکتینگ و آشنا با ابزار های گوگل مانند Google Analytics، Google trend و Google AdWords

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *