injazanoonas | اینجا زنونس

روش های کاهش استرس در محیط کار

روش های کاهش استرس در محیط کار

روش های کاهش استرس در محیط کار

برای کاهش استرس در محیط کار با ما در بخش روانشناسی وب سایت اینجا زنونس با مقاله ای درباره ی روش های کاهش استرس در محیط کار همراه باشید.


روش های کاهش استرس در محیط کار

استرس ناشی از عللی است که موجب به وجود آمدن فشار بر جسم و روح می‌ شوند. زمانی که علل ایجاد این فشار، کار و شغل فرد باشد، به آن استرس شغلی یا همان استرس در محیط کار می‌ گوییم. عواملی مانند خستگی، زورگویی و بی‌ عدالتی، ناامنی شغلی، مشکلات موجود در روابط کاری و بسیاری عوامل دیگر که با محل کار در ارتباط هستند، می‌ توانند عامل استرس شغلی باشند. در ادامه برخی از روش های کاربردی برای کاهش استرس در محیط کار را با هم بررسی می کنیم.

۱) غذای مناسب بخورید و خوب بخوابید

رژیم غذایی بد، باعث ایجاد استرس در سیستم بدن می‌ شود و به همین دلیل توصیه‌ ی پزشکان، رژیمی با قند پایین و پروتئین بالاست و وقتی به خوبی نمی‌ خوابید، سرحال نیستید. طبق آمار سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری، حدود ۶۰ میلیون آمریکایی خواب کافی را (که برای دوره‌ ی بازیابی بدن بسیار حیاتی است)، ندارند. اگر فکر زیاد مانع از به خواب رفتنتان می‌ شود یا باعث می‌ شود که نیمه شب از خواب بیدار شوید،‌ می‌ توانید یک تکنیک ساده‌ ی تنفس را تمرین کنید که سریع به شما کمک می‌ کند: سوراخ سمت راست بینی خود را بگیرید و برای ۳ الی ۵ دقیقه با سوراخ سمت چپ نفس بکشید.

۲) نگاه خود را عوض کنید

دیدگاه شما نسبت به وقایع استرس‌ زا در محیط کار، عموما یک تفسیر ذهنی از واقعیت‌ ها است که اغلب از پشت فیلتر عدم اعتماد به‌ نفس خودتان آن را می‌ بینید. با این حال، اگر گامی به عقب بردارید و یک نگاه عینی داشته باشید، تأثیرگذارتر خواهید بود و احتمال کمتری وجود دارد که مسائل را از دید شخصی مشاهده کنید.

به این مثال توجه کنید: «یک بار، ارباب رجوعی از بخش منابع انسانی شرکتی درخواست کرد که افراد بیش تری را برای یک پروژه‌ ی مهم به وی اختصاص بدهند. وقتی درخواست او مورد پذیرش قرار نگرفت، وی سریعا عصبانی شد و حالت تدافعی به خود گرفت و تصور کرد که آن ها برای تشخیص نیازها، به وی اعتماد ندارند. او برای مدتی طولانی اصلا فکر نکرد که شاید مشکلات بودجه باعث رد شدن درخواستش شده باشد. وقتی توانست خود را از موقعیت کنار بگذارد و نگاهی عینی به‌ دست آورد، با مدیر منابع انسانی تماس گرفت و گفت لطفا مشکل خود را بگویید، من نیز مشکلم را خواهم گفت و سپس ببینیم که چطور می‌ توانیم به یک راه حل برسیم. در نهایت، آن ها توانستند مشکل را حل کنند.»

۳) اولویت‌ های خود را مشخص کنید

با وجود ضرب‌ العجل‌ های مختلف و اولویت‌ هایی که مدام در حال تغییر هستند، بسیار حائز اهمیت است که آن چه واقعا برایتان مهم است و همچنین دلیل اهمیت آن را مشخص کنید. این کار نیاز به شفاف‌ سازی دارد: باید بدانید که چه نقشی در سازمان دارید، اولویت‌ های استراتژیک شرکت چیست و اهداف شخصی و نقاط قوت شما چه هستند. یک لیست از اولویت‌ هایی گلچین کنید که دارای بیش ترین اثر هستند و بیش ترین هماهنگی را با اهداف خودتان دارند.

۴) بر روی دیگران اثر بگذارید

حتی اگر مسئول رفتار و دیدگاه‌ های خود باشید، هم چنان باید با رفتارهای استرس‌ زای دیگران کنار بیایید. بهتر است با همکار یا کارمندی که مشکل دارد رو در رو شوید و با لحنی مؤدبانه مشکلش را به وی گوشزد کنید، از اثر این رفتار بر تیم و هر فرد بگویید و از وی بخواهید که تغییر کند. برای مثال، می‌ توانید به بدبینی همیشگی این‌ گونه اشاره کنید: «وقتی با لحن انتقادی صحبت می‌ کنی، بقیه احساس ناراحتی می‌ کنند و کم تر تو را به عنوان یک رهبر می‌ بینند. من نگرانی تو را درک می‌ کنم اما خواهش می‌ کنم دغدغه‌ هایت را مستقیم به من بگو تا بتوانیم با هم آن ها را حل کنیم.» با انتقال مالکیت یک مشکل، راحت‌ تر آن را حل‌ و‌ فصل خواهید کرد.

۵) نه گفتن را بیاموزید و نه شنیدن را قبول کنید

رک گویی ممکن است در شروع کسی را نارحت کند ولی در بلند مدت اعتبار و حیثیت را بالا برده و استرس را کم می کند ولی مهم این است که چطور نه بگوییم که افراد دیگر را دچار استرس نکند. توضیح دادن دلایل ونحوه ی  نه گفتن بسیار مهم است. همچنین ظرفیت نه شنیدن از افراد دیگر را هم داشته باشید

۶) اشخاص مثبت ‏اندیش رابطه برقرار کنید

منفی‏ نگری مهم ‏ترین عامل ایجاد استرس است. درصورتی که قادر باشید افکار مثبت را در خویش تقویت کنید، استرش در شما درمان می‏ شود. ولی مشکل اصلی در این است که گاهی فرار از دست افکار منفی آن قدر دشوار می‏ شود که هیچ راهی برایتان باقی نمی‏ گذارد. در این مواقع تنها راه ‏حل شما این است که با اشخاص مثبت‏ اندیش و آرام رابطه برقرار کنید. دوستی با این اشخاص می ‏تواند در تغییر روحیه ‏ی شما اثرات مثبتی بر جا بگذارد.

۷) مدیریت زمان خویش را به دست بگیرید

یکی دیگر از راه ‎های ‏غلبه بر استرس در محیط کار، مدیریت زمان است. استرس شغلی از افکار منفی ما نشأت می‏ گیرد. تا زمانی که وقت شما ازاد باشد، استرس هم بیش تر می ‏شود. برای این که در این مواقع فرصت بیش تری را برای فکر کردن به رویدادهای منفی، شکست و یا ناامیدی دارید. ولی اگر زمان را برای یادگیری، پیشرفت کاری و یا کارهای مورد علاقه ‎ی خویش صرف می‏ کنید، زمانی برای افکار منفی باقی نمی‏ ماند. در نتیجه استرسی هم ایجاد نمی ‏شود.

۸) حواس‌ پرتی‌ ها را حذف کنید

اغلب ما در طول روز زیر بار حجم بالایی از کار هستیم. ایمیل‌ ها،‌ تماس‌ های تلفنی،‌ پیغام‌ های لحظه‌ ای و ناگهانی، ضرب‌ العجل‌ های اضطراری همه دست به دست هم می‌ دهند تا روز یک کارمند را بیش از پیش آشفته کنند. اگرچه شاید شما کنترلی بر حواس‌ پرتی‌ ها نداشته باشید اما می‌ توانید واکنش خود را کنترل کنید.

برای این کار به یکی از سه شیوه‌ ی زیر اقدام کنید:

  • حواس‌ پرتی را قبول کنید، آن را کنار بگذارید، یا اهمیتش را تشخیص دهید و برای آن برنامه بچینید.
  • شما باید برای واکنشی که می‌ خواهید نشان دهید، معیارها را از پیش تعیین کنید.
  • پس می‌ توانید با پاسخ دادن به پیغام‌ ها در زمانی مشخص، تعیین ساعت‌ های اداری برای صحبت شخصی یا بستن در اتاقتان در زمانی که نیاز به تمرکز دارید، اطرافیانتان را نیز آموزش دهید.

امیدواریم موارد ذکر شده در بالا برای شما جذاب و کاربردی باشد و از این که تا پایان این مطلب از سایت اینجا زنونس با ما همراه شدید از شما سپاس گذاریم، برای خواندن سایر مطالب بخش روانشناسی همراه ما باشید.


سپیده آقائی
سپیده آقائی
کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات، عاشق دنیای برنامه نویسی و کامپیوتر و فعالیت در زمینه های طراحی وب، تولید محتوا، محتوا گذاری، ترجمه، سئو، دیجیتال مارکتینگ و سوشیال مارکتینگ و آشنا با ابزار های گوگل مانند Google Analytics، Google trend و Google AdWords

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *