injazanoonas | اینجا زنونس

زبان بدن چیست و چه کاربردی دارد؟

زبان بدن چیست و چه کاربردی دارد؟

زبان بدن چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا می دانید زبان بدن چیست و چه کاربردی دارد؟ برای فهمیدن پاسخ این سوال با ما در بخش روانشناسی وب سایت اینجا زنونس همراه باشید.


زبان بدن چیست؟

زبان بدن چیست؟
زبان بدن

زبان بدن (به انگلیسی : body language) را تن گفت یا تن گفتار و یا زبان اشاره و برخی هم زبان تن و یا ارتباطات غیر کلامی خطاب می کنند و یا عبارت است از انواع شکل‌ های ارتباط غیر کلامی یا رفتاری که یک فرد از طریق رفتارهای فیزیکی خود، بدون آن که صحبتی بکند قادر است، با دیگران ارتباط برقرار نماید.

این رفتارها می‌ تواند مربوط به وضعیت و حالات بدنی (محل قرار گرفتن دست ها، پاها، نحوه نشستن، ایستادن، راه رفتن، خوابیدن)، ژست ها (حالت ها، اطوارها)، حرکات و اشارات بدنی، جلوه‌ های هیجانی صورت و حرکات چشم‌ها باشد. 

در کتاب زبان بدن ایرانی مولف، زبان بدن را به صورت زیر تعریف نموده اند:

به کلیه ژست ها، حالت ها و حرکات و رفتار انسانی و اشارات بدنی و حتی مدل و ژست سخن گفتن و یا حالت ایجاد اصوات بدون صدا را که بنا به سن جنس و قد و وزن و موقعیت اجتماعی و یا موقعیت جغرافیایی بروز می کند را زبان بدن یا تن گفت و یا تن گفتار و یا ارتباطات غیر کلامی می نامند.

اگر شما بتوانید ذهن افراد دیگر را بخوانید و آن چه را که آن ها واقعا نیاز دارند و می‌ خواهند، درک کنید بی‌ شک ارتباطات فردی و اجتماعی شما بسیار آسان و مؤثر خواهد شد زیرا با استفاده از این دانش قادر خواهید بود در هر زمان بر طرف دیگر تاثیر بگذارید یا حداقل بتوانید درک کنید که او واقعا درباره ی شما چه فکر می‌ کند.

اما از نظر علمی، ما نمی‌ توانیم ذهن دیگران را بخوانیم. در واقع اگر کسی این‌ طور فکر کند، ممکن است از نظر روانشناسی دچار نشانه ی “ذهن‌خوانی” شده باشد که یکی از شایع ترین نشانه‌ های اختلال تفکر است. آن چه که ما می‌ توانیم انجام دهیم خواندن چهره و زبان بدن دیگران است که این دانش با ذهن‌ خوانی فرق دارد.


کاربرد زبان بدن چیست؟

کاربرد زبان بدن چیست؟
کاربرد زبان بدن

زبان بدن دارای سه کاربرد اساسی است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

۱) کاربرد زبان بدن به‌ عنوان کد یا دستورالعمل

مشاغل یا شرایط خاصی وجود دارند که زبان بدن در آن ها به‌ عنوان جایگزین حرف و کلام استفاده می‌ شود. در شرایطی که ارتباط کلامی تاثیرگذار نباشد، حرکات بدن را می‌ توان به‌ منظور تقویت اطلاعات برای دیگران به‌ کار برد. برای مثال:

  • پیش از پرواز هواپیما، مهماندار با حرکاتش نشان می‌ دهد که خلبان قصد انجام چه کاری را دارد.
  • در مسابقات مختلف، از تیک‌ تاک برای تغییر زمان استفاده می‌ شود (که رمز خاص و مربوط‌ به آن مسابقه است)

بسیاری از ورزش‌ های مختلف مجموعه حرکات مخصوص به خودشان را برای بدن دارند که مختص آن رشته است و در زمینه‌ های دیگر معنایی ندارد. داوران بیشتر رشته‌ های ورزشی از نشانه‌ های دست و بازوی خود استفاده می‌ کنند و گاهی هم پرچم‌ هایی را تکان می‌ دهند.

۲) کاربرد زبان بدن به‌ عنوان تأکید کننده

در شرایط دیگر، زبان بدن برای جلب‌ توجه به یک چیز به‌ کار می‌ رود. شخص ارائه‌ کننده می‌ تواند از دست و بازویش مثل تیک‌ آف هواپیما استفاده کند. بسیاری از ما از سمبل‌ های خاصی برای تاکید کردن در محل زندگی‌ خود استفاده می‌ کنیم.

تاکید کننده‌ ها انواع متفاوتی دارند؛ به‌ ویژه در دنیای تجاری با آگاهی از برندهای مختلف. به همه چیزها و آیتم‌ هایی که قرار است دسته‌ بندی شوند، از پوشاک گرفته تا گواهی‌ ها و مدارک‌ و تقدیر نامه‌ ها، از کیف‌ های پول و اسناد گرفته تا گجت‌ ها و ابزار و آلات، نگاه کنید. همه این ها سرنخ‌ هایی درباره کسانی است که با آن ها سروکار دارید، اما این درحالی‌ است که به‌ شکل مطلق نیستند، تنها می‌ توانند تکه‌ های کوچکی از اره‌ مویی باشند که برای ساختن یک صحنه کامل از آن استفاده می‌ شود.

۳) کاربرد زبان بدن به‌ عنوان نشان‌ دهنده

زبان بدن مثل سطحی اضافی از تفسیر و تعبیر است که می‌ تواند کلمات گفته‌ شده را تایید یا رد کند. حتما کسانی را دیده‌ اید که با زبان “بله” می‌ گویند و در همین‌ حال، سرشان را به نشانه منفی تکان می‌ دهند. این شیوه برای معانی دیگر نیز به‌ کار می‌ رود مثلاً ممکن است “نه” بشنوید و در همین‌ حال، سرشان را به نشانه “بله” گفتن تکان دهند. این نوع ناهماهنگی بین کلمات گفته‌ شده و زبان بدن را وقتی می‌ بینیم که مردم برای انجام‌ دادن کاری که دوست ندارند، تحت‌ فشار هستند.

چنین اتفاقاتی با بالا انداختن شانه انجام می‌ شود که معمولا یکی از این دو چیز را نشان می‌ دهد: بین بله یا نه گفتن، تصمیم قاطع گرفته نشده است.


۵ ترفند زبان بدن برای افزایش موفقیت در مذاکرات

5 ترفند زبان بدن برای افزایش موفقیت در مذاکرات
ترفندهای زبان بدن برای موفقیت در مذاکرات

اگر می خواهید در مذاکرات خود یک فرد موفق باشید، توصیه می کنیم علاوه بر۵ ترفند زبان بدن برای افزایش موفقیت در مذاکرات، چند نکته روانشناسی برای موفقیت در مصاحبه شغلی را خوانده و به آن عمل کنید.

۱) کارهای حریف را تکرار کنید

به زبان بدن حریف نگاه کنید و تلاش کنید که همان تن صدا و رفتار را داشته باشید. این یک تکنیک “آینه ای” است. یعنی سعی کنید هر کاری که حریف می کند را انجام دهید تا شرایطی برای ایجاد اعتماد فراهم آورید.

  • اگر مخاطب شما به جلو خم شد، نشان دهنده درک و پیوند است.
  • اگر این کار را نکند و به عقب تکیه دهد یا دست به سینه شود باید خودتان را هماهنگ کنید و از او بپرسید چه چیزی موجب ناراحتی او است، چون این ژست ها نشان دهنده نارضایتی هستند.

۲) بدن خود را آرام کنید

حتی در مذاکرات پر تنش مهم است که موقعیت بدن خود را آرام نگه دارید، این کار به شما کمک می کند کمی از تنش و استرس خود بکاهید. باید تن صدای آرام و ملایمی هم داشته باشید تا تاثیر مطلوبی در مذاکره به وجود آورید.

۳) سر تکان دهید و ارتباط چشمی داشته باشید

سر تکان دادن و ارتباط چشمی برای کاهش فشار و برقراری رابطه ضروری است حتی اگر در وسط یک مخالفت هستید و یا دارید به شدت انتقاد می کنید. زبان بدن، جنبه های زیادی دارد که می تواند یک مذاکره را خراب کند اما ارتباط چشمی که با تردید باشد، بدترین آن هاست.

این که می گویند چشم ها دروازه ای رو به روح یک شخص هستند نشان دهنده برقراری رابطه هم است:
وقتی نخواهید به چشمان مخاطب نگاه کنید نشان می دهید که راحت نیستید و اعتماد به نفس ندارید که این یعنی مانعی برای یک مذاکره کننده.

۴) لبخند بزنید

در مذاکرات تمایل همه به سمت یک رابطه بلند مدت است. اکثرا تاکید روی این نوع روابط است، روابطی از نوع دوستانه و صمیمی. لبخند زدن و این که رفتار انتقالی و معمولی از خود نشان دهید برای موفقیت خیلی ضروری است.

۵) به دست های خود توجه کنید

دست های شما باید نشان دهنده اعتماد به نفس و آرامش شما باشند. اگر وسط یک مذاکره هستید نباید بی قراری و پریشانی خود را نشان دهید. بهترین راه این است که می توانید دست هایتان را با آرامش در جای عادی خود قرار دهید.


سپیده آقائی
سپیده آقائی
کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات، عاشق دنیای برنامه نویسی و کامپیوتر و فعالیت در زمینه های طراحی وب، تولید محتوا، محتوا گذاری، ترجمه، سئو، دیجیتال مارکتینگ و سوشیال مارکتینگ و آشنا با ابزار های گوگل مانند Google Analytics، Google trend و Google AdWords

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *