injazanoonas | اینجا زنونس

طرز تهیه ی مرغ رژیمی

طرز تهیه ی مرغ رژیمی

طرز تهیه ی مرغ رژیمی

در این پست از بخش آشپزی سایت اینجا زنونس با طرز تهیه ی مرغ رژیمی با ما همراه باشید.
ابتدا با یه دستور پخت خوشمزه مرغ رژیمی آشنا میشویم سپس با فواید و خواص مرغ.

مواد لازم برای تهیه ی مرغ رژیمی

  • سبوس غلات : یک چهارم فنجان 
  •  غلات آماده صبحانه :  نصف فنجان
  • پودر پیاز :  یک هشتم قاشق چای خوری 
  •   پودر سیر : یک هشتم قاشق چای خوری
  •  نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم
  •  جوجه بدون پوست و استخوان :  ۲۴۰ گرم 
  •   تخم مرغ : یک عدد
  •  سس خردل :  دو قاشق غذاخوری
  • سس خردل عسلی :  دو قاشق غذاخوری 

طرز تهیه ی مرغ رژیمی

ابتدا سبوس غلات را داخل مخلوط کن بریزید و کاملا پودر کنید.سپس غلات صبحانه را داخل یک کیسه ی پلاستیکی بریزید و با گوشت کوب و یا دست  فشار دهید تا  کاملا خرد شوند.

پودر سبوس و غلات خرد شده را با هم مخلوط کنید و به آنها پودر سیر و پیازبه همراه مقداری نمک و فلفل اضافه کنید.

تخم مرغ را هم در ظرفی بشکنید و هم بزنید بعد تخم مرغ ها را روی تکه های مرغ بریزید طوری که تمام قسمت های مرغ به تخم مرغ ها آغشته شوند.  مرغها را تکان دهید تا تخم مرغ های اضافه آن گرفته شود سپس در پودر آماده شده سبوس و غلات بغلتانید.

سپس تابه ای را باکمی روغن روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود.بعد مرغها را با کمی فاصله در تابه بچینید و بعد از ۵ دقیقه که یک طرف آن سرخ شد طرف دیگر آن را برگردانید و سرخ کنید.

در این فاصله سس خردل و خردل عسلی را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شوند. هنگام سرو غذا میتوانید از این سس خوش طعم در سرو غذا لذت ببرید.

فواید و خواص مرغ

فواید و خواص مرغ
” طرز تهیه ی مرغ رژیمی “

سینه مرغ با ۳۱ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم، یکی از بهترین منابع پروتئین به شمار می رود. پروتئین در رژیم غذایی نقش مهمی دارد و به ساخت عضلات بدن کمک می کند. به طور کلی مقدار توصیه شده پروتئین روزانه ۱ گرم در هر کیلو گرم وزن بدن است. برای ورزشکاران این مقدار اندکی بیشتر می شود.

غنی از ویتامین ها و مواد معدنی

از خواص مرغ غیر از پروتئین بالای آن می تواد به ویتامین ها و مواد معدنی اش هم اشاره کرد. به عنوان مثال ویتامین B موجود در آن به جلوگیری از آب مروارید و اختلالات پوست کمک می کند و همچنین برای تقویت ایمنی بدن، از بین بردن ضعف، تنظیم هضم و بهبود سیستم عصبی مفید است. همچنین در جلوگیری از میگرن، بیماری قلبی، سفید شدن مو، کلسترول بالا و دیابت کمک می کند.

ویتامین D مرغ به جذب کلسیم و تقویت استخوان کمک می کند. ویتامین A در تقویت بینایی موثر است و مواد معدنی مانند آهن در تشکیل هموگلوبین، فعالیت عضلانی و از بین بردن کم خونی موثر عمل می کند. پتاسیم و سدیم، الکتولیت هستند. فسفر برای مقابله با ضعف، سلامت استخوان، عملکرد مغز، مراقبت از دندان و مسائل متابولیک مفید است.

کاهش وزن

رژیم های غذایی با سطوح بالای پروتئین باعث کاهش وزن می شوند و یکی از خواص مرغ از نظر محققان همین خاصیت کاهش وزن است. مطالعات نشان داده اند افرادی که به طور منظم سینه مرغ مصرف می کنند، کنترل وزن قابل توجهی دارند. این به خاطر مقدار بالای پروتئین و میزان کالری کم است. پروتئین همچنین معده شما را سیر نگه می دارد و اجازه نمی دهد تنقلات چاق کننده میل کنید. خوردن مرغ دو تا سه بار در هفته ایده خوبیست اما سعی کنید آن را خوب طبخ کنید.

بدن عضلانی

اگر شما می خواهید بدنی عضلانی داشته باشید، مرغ راه حل خوبی برای شماست. محتوای پروتئین بالا به شما انرژی لازم برای عملکرد خوب ورزشی را می دهد. با این حال اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی خود را غنی از مواد مغذی نگه می دارید. میزان سلنیوم مرغ موجب افزایش متابولیسم بدن نیز می شود.

کنترل فشار خون

کنترل فشار خون می تواند یکی از خواص مرغ محسوب شود. این مساله در افراد مبتلا به فشار خون بالا آزمایش شده است که البته این رژیم غذایی مرغ باید در کنار مصرف آجیل، میوه، سبزیجات و غذاهای کم چرب باشد.

خواص ضد سرطان

مطالعات نشان داده اند که مصرف گوشت قرمز، گوشت خوک و ژامبون ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش دهد درحالیکه گوشت هایی مثل گوشت مرغ و ماهی خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد. همچنین گفته شده که گوشت مرغ می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش دهد که البته نتیجه این تحقیق هنوز قطعی اعلام نشده است. نیاسین که نوع خاصی از ویتامین B است موجب جلوگیری از سرطان و برخی از بیماری های ژنتیکی می شود.

کاهش کلسترول

میزان چربی اشباع شده و کلسترول موجود در گوشت قرمز مانند گوشت گاو، گوشت خوک و گوشت گوسفند بسیار بالاتر از میزان کلسترول موجود در ماهی، مرغ و سبزیجات است بنابراین انجمن قلب آمریکا توصیه می کند مصرف مرغ یا ماهی را به جای مصرف گوشت قرمز برای کاهش خطر ابتلا به کلسترول بالا افزایش دهید. همچنین توصیه می شود که مصرف مرغ و ماهی باید محدود و به اندازه باشد زیرا مصرف بیش از حد آنها هم می تواند منجر به بیماری های قلبی شود.

درمان سرماخوردگی

سوپ مرغ سالها به عنوان یکی از راه های درمان سرماخوردگی محسوب می شود و می تواند تسکین دهنده علائمی همچون آبریزش بینی و گلودرد باشد. هنگامی که در تهیه آن از سبزیجات مفید هم استفاده می کنید در واقع یک وعده مفید و بسیار مغذی دارید که می تواند سرعت درمان بیماری را افزایش دهد.

استخوان های قوی و دندان های سالم

از خواص مرغ به غیر از میزان پروتئین می توان به کلسیم و فسفر هم اشاره کرد. این دو ماده معدنی برای حفظ سلامت استخوان ها موثر عمل می کنند. خوردن مرغ به طور مرتب خطر ابتلا به آرتریت را نیز کاهش می دهد. پروتئین بالا به کاهش تخریب استخوان کمک می کند. از دست دادن استخوان یک نگرانی بزرگ برای زنان بالای ۳۰ سال و سالمندان است. مصرف ۱۰۰ گرم سینه مرغ نیمی از نیاز روزانه پروتئین شما را تامین می کند. فسفر موجود در مرغ در حفظ و سلامت دندان ها نیز موثر است.

کاهش استرس

آیا می دانید که مواد تشکیل دهنده مرغ به کاهش استرس کمک می کنند و این یکی از خواص مرغ محسوب می شود؟ این مساله به خاطر وجود تریپتوفان و ویتامین B5 است و مرغ دوز خوبی از هر دو دارد. مرغ همچنین سرشار از منیزیم است که برای از بین بردن علائم برخی از بیماری ها مفید است. بنابراین در کل خوردن مرغ می تواند استرس شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

تقویت سیستم ایمنی

دلیل اینکه پزشکان خوردن سوپ مرغ را به افرادی که سرما خورده اند و یا دچار آنفولانزا شده اند توصیه می کنند، این است که مرغ به تقویت سلول های ایمنی بدن کمک می کند. خوردن مرغ به شکل سوپ بهترین راه برای بهبود بیشتر عفونت هاست.

بخشیدن احساس خوب

مرغ دارای میزان زیادی اسید آمینه تریپتوفان است که به طور طبیعی احساس خوبی به شما می بخشد. خوردن مرغ همچنین سطح سروتونین مغز را نیز افزایش می دهد و احساس خوبی در بدن تولید می کند. این هورمون می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشیده و خوابی آرام برایتان به دنبال داشته باشد.

دیگر خواص مرغ

محتوای بالای فسفر در مرغ به تقویت عملکرد کلیه، کبد و سیستم عصبی کمک می کند. سینه مرغ سطح هوموسیستئین را کنترل کرده و در نتیجه مانع بروز بیماری های قلبی می شود.

با مصرف مرغ با لب های خشک و پوست خشک خداحافظی کنید. محتوای ریبوفلاوین در مرغ کمک می کند تا پوست آسیب دیده بازسازی شود.

به خاطر همه این مزایا هم که شده حتما مرغ را در رژیم غذایی خود جای دهید اما به یاد داشته باشید که انواع سرخ شده آن شاید همه خواص مرغ که گفته شد را در بر نداشته باشد پس در طبخ آن همت کنید و تلاش کنید از نوع پخت آب پز، بخارپز، گریل و کبابی بیشتر از نوع سرخ شده استفاده کنید.





سپاس از همراهی شما با سایت اینجازنونس !
خوشحال میشیم نظراتتون رو در مورد این مطلب با ما به اشتراک بذارید.


زهرا میرزائی
زهرا میرزائی
دانشجوی رشته ی کامپیوتر دانشگاه تهران سابقه ی فعالیت در دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا ... علاقمند به طراحی سایت و گرافیک و کار با نرم افزار های کامپیوتری...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *