injazanoonas | اینجا زنونس

مهارت های لازم برای یک کارآفرین

مهارت های لازم برای یک کارآفرین

مهارت های لازم برای یک کارآفرین

با ما در بخش روانشناسی اینجا زنونس با مقاله ای درباره ی مهارت های لازم برای یک کارآفرین همراه باشید. در این مقاله با مفاهیمی همچون کارآفرینی و کارآفرین نیز آشنا خواهید شد.


کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی (به انگلیسی: Entrepreneurship) واژه ای نسبتاً قدیمی است که ریشه فرانسوی دارد. کلمه کارآفرین حدود سیصد سال قدمت دارد و نخستین کسانی که واژه‌ی کارآفرین و مفهوم کارآفرینی را مورد توجه قرار دادند، اقتصاددان‌ها بودند.

کسانی مانند ریچارد کانتیلون و آدام اسمیت لغت کارآفرین را در قرن‌های هفدهم و هجدهم میلادی به کار برده‌اند.

با وجودی که حدود سیصد سال است که برخی افراد کارآفرین نامیده می‌شوند، اما کارآفرینی به شکلی که ما می‌فهمیم تنها حدود یک قرن است رواج یافته است. به عبارتی، اینکه کارآفرینی را یک علم بدانیم و اینکه عده‌ای در دانشگاه‌ها متخصص کارآفرینی باشند و یا اینکه کسانی بخواهند بین کارمندی و کارآفرینی یک راه را انتخاب کنند و این انتخاب، به عنوان یک سوال جدی در مسیر شغلی به رسمیت شناخته بشود، یک اتفاق نسبتاً جدید و متعلق به یک قرن اخیر است.

تعریف کارآفرینی از دیدگاه ژوزف شومپیتر

شومپیتر در سال ۱۹۲۸ تعریف کارآفرینی را به صورت زیر مطرح کرد:

“عصاره کارآفرینی در درک و بهره برداری از فرصتهاست.”

البته شومپیتر به تدریج در سیاست هم ورود پیدا کرد و بعد از آن، تعریف‌های بعدی‌اش کمی جنبه‌ی کلان‌تر به خود گرفت. به عنوان مثال می گفت:  “کارآفرینان کسانی هستند که اقتصاد و سازمان‌ها را زنده می‌کنند.”

البته نگاه شومپیتر به کارآفرینی صرفاً در این تعریف خلاصه نمی‌شد. او ابعاد کارآفرینی را فراتر از مفهومِ فرصت جویی و فرصت پروری می‌دید. شومپیتر به رابطه بین کارآفرینی و نوآوری توجه ویژه داشت.

او پنج شیوه نوآوری را مد نظر داشت که عبارتند از:
  • معرفی یک کالای جدید
  • ایجاد یک بازار جدید برای یک محصول موجود
  • کشف و به‌کار گیری یک منبع جدید برای تامین مواد اولیه
  • ایجاد یک ساختار جدید برای یک صنعت موجود
  • به کار گیری یک شیوه‌ی جدید برای تولید یک محصول قدیمی

او چنان دقیق به ویژگی های کارآفرینان و شیوه‌های عملکرد آن ها می‌پردازد که امروزه در مقاله های کارآفرینی، گاهی به جای اصطلاح تعریف کارآفرینی توسط شومپیتر از اصطلاح کلی‌ترِ کارآفرین شومپیتری استفاده می‌کنند تا تمام آن چه او مد نظر داشته حفظ شود و از قلم نیفتد.


کارآفرین کیست؟

کارآفرین کیست؟

کارآفرین (به انگلیسی: Entrepreneur)، فردی است که با صرف زمان و انرژی لازم، منابع، نیروی کار، مواد اولیه و سایر دارایی‌ها را به گونه‌ای هماهنگ می‌سازد که ارزش آن‌ها یا محصولات حاصل از آن‌ها نسبت به حالت اوّلیه‌اش افزایش یابد (ایجاد ارزش افزوده کند).

کارآفرینان با مهارتی که در تشخیص فرصت‌ها و موقعیت‌ها و ایجاد حرکت در جهت توسعهٔ این موقعیت‌ها دارند، پیشگامان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولات اجتماعی محسوب می‌شوند.


مهارت های لازم برای یک کارآفرین

مهارت های لازم برای یک کارآفرین موفق شدن به سه دسته تقسیم می شوند که در ادامه هر یک را با هم بررسی می کنیم.

مهارت‌های بین فردی:

یک کارآفرین موفق، ارتباط مؤثر و نزدیکی با دیگران دارد. او باید قادر به برقراری ارتباط عالی با گروه، مشتریان، تأمین کنندگان، سهام داران، سرمایه گذاران و دیگر افراد باشد.

برخی افراد در این حوزه‌ها استعداد بیشتری نسبت به دیگران دارند، اما مطمئناً هر کسی می تواند این مهارت‌ها را در خود به وجود آورد یا تقویتشان کند.

از جمله مهارت‌های بین فردی عبارت‌اند از:

مدیریت و انگیزه: آیا می توانید دیگران را مدیریت کنید و به آن‌ها انگیزه دهید تا از شما دنباله روی کنند؟ آیا توانایی واگذاری اختیار به دیگران را دارید؟ شما به‌عنوان کارآفرین موفق باید به دیگران تکیه کنید تا به موقعیتی فراتر از مراحل ابتدایی در کسب و کارتان دست پیدا کنید. در هر صورت، کارهای زیادی به عهده‌ی شماست.

مهارت‌های ارتباطی: آیا خود را با همه‌ی انواع ارتباطات وفق می دهید؟ برای ارائه‌ی چشم انداز آینده‌ خود به سرمایه گذاران، مشتریان بالقوه و اعضای گروه، باید بتوانید با آن‌ها ارتباط خوبی برقرار کنید.

گوش دادن: آیا به چیزهایی که دیگران به شما می گویند گوش می دهید؟ توانایی شما در گوش دادن باعث می شود به کارآفرین موفق تبدیل شوید یا نشوید. باید مطمئن شوید در گوش دادن فعالانه مهارت دارید.

روابط شخصی: آیا شما دارای هوش هیجانی هستید؟ هرچقدر هوش هیجانی بالاتری داشته باشید، کار کردن با دیگران برایتان آسان‌تر می شود. باید بدانید شما می توانید همانند کارآفرینان موفق هوش هیجانی‌تان را تقویت کنید.

مذاکره: آیا مذاکره کننده ی خوبی هستید؟ نه تنها باید درباره قیمت‌های رقابتی مذاکره کنید، بلکه باید بتوانید اختلافات بین افراد را به شیوه‌ی مثبتی که برای هر دو طرف مفید باشد، حل کنید.

اخلاق: آیا با دیگران با اخلاق و براساس احترام، انصاف و صداقت رفتار می کنید؟ آیا می توانید به روش رهبری اخلاقی عمل کنید؟ اگر با کارمندان، مشتریان یا تامین کنندگان به طور ناشایستی برخورد کنید، ایجاد یک گروه موفق و متعهد برایتان سخت خواهد شد.

مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاقانه

کارآفرین نیاز به ارائه‌ی ایده‌های جدید و مطرح کردن تصمیمات مناسب در مورد فرصت‌ها و پروژه‌های بالقوه دارد. عموم مردم فکر می کنند یا باید با خلاقیت زاده شد، یا اصلاً خلاقیتی در فرد وجود ندارد؛ اما واقعیت این است، خلاقیت مهارتی است که می توان آن را با صرف زمان و تلاش، ایجاد یا تقویت کرد.

از جمله مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاقانه عبارت‌اند از:

تفکر خلاق: آیا می توانید زندگی را از چشم‌اندازهای مختلفی ببینید و ایده‌های ناب بیان کنید؟ امروزه ابزارهای خلاقیت زیادی وجود دارد که در داشتن تفکر خلاقانه به شما کمک می کنند.

حل مسئله: چقدر در ارائه‌ی راهکارهای مناسب برای مسائلی که با آن‌ها مواجه می شوید مهارت دارید؟ در این باره می توانید از ابزارهای حل مسئله چون تجزیه و تحلیل علت و معلول استفاده کنید.

تشخیص فرصت‌ها: آیا می توانید در موقعیت‌های مختلف، فرصت‌ها را دریابید؟ آیا می توانید طرحی ایجاد کنید تا از فرصت‌هایی که شناسایی کرده‌اید بهره ببرید؟

مهارت‌های عملی

برای کارآفرین موفق شدن، به مهارت‌های عملی و دانش موردنیاز برای تولید کالا یا خدمات و مدیریت شرکت نیاز است.

از جمله مهارت‌های عملی عبارت‌اند از:

تعیین هدف: آیا مرتب اهدافی تعیین می کنید، طرحی برای دست یابی به آن‌ها دارید و سپس آن طرح را اجرا می کنید؟

برنامه ریزی و سازمان دهی: آیا مهارت، استعداد و توانایی لازم برای دست یابی به اهدافتان را دارید؟ آیا می توانید افراد را به طور کارآمد و موثر برای رسیدن به این اهداف تشویق کنید؟ آیا می دانید چطور طرح کسب و کار منسجم و سنجیده، از جمله توسعه و یادگیری از طریق پیش بینی‌های مالی مناسب را گسترش دهید.

تصمیم گیری: چقدر در تصمیم گیری دارای مهارت هستید؟ آیا تصمیماتتان براساس اطلاعات و با درنظرگرفتن عواقب احتمالی است؟ آیا به تصمیمات خود اطمینان دارید؟

سایر مهارت های یک کارآفرین عبارتند از:

انعطاف‌ پذیری: توانایی تحمل فراز و نشیب‌های هر کسب‌ و کار تا زمانی که دقیقاً همان‌ طور که در طرح کسب‌ و کار آن توصیف‌ شده، مطابقت کند. این مهارت کارآفرین را قادر می‌سازد مادامی‌ که چشم‌ انداز تیره‌ و تار است، به رفتن ادامه دهد.

سرمایه‌ گذاری برای بلند مدت: اکثر کارآفرینان صبور نیستند و تنها در مورد آن چه قرار است پیش بیاید، نسبت به این که شرکت نیاز دارد به کجا رود، تمرکز می‌ کنند. موفقیت یک‌ شب ممکن است ۷ الی ۱۰ سال به طول بیانجامد. کارآفرینان نیاز دارند طبق برنامه سه‌ ماهه، توقف، مکث و برنامه‌ ریزی کنند.

تمرکز:  پس از وضع یک چشم‌انداز بلندمدت، باید بدانید که برای نزدیک‌تر شدن به هدف نهایی چگونه برای مرحله بعد تمرکز ویژه کرد. هنگامی‌ که در تلاش برای ایجاد یک کسب‌ و کار هستید بسیاری از نیروهای منحرف‌کننده وجود دارد که تسلط یافتن بر آن آسان نیست.

فروش: خواه ناخواه هر کارآفرین یک فروشنده است. آن‌ها همچنین ایده‌ها، محصولات و یا خدمات خود را به مشتریان، سرمایه‌گذاران و یا کارکنان می‌فروشند. آن‌ها کار را به آن جا خواهد رساند که مشتریان آماده خرید باشند. همچنین، آن‌ها می‌دانند که چگونه شرایط را در زمانی که مشتریان آماده خرید نیستند، کنترل کنند.

یادگیری: کارآفرینان موفق به اینکه آن‌ها همه‌ چیز را نمی‌دانند و بازار همواره در حال تغییر است واقف‌اند. آن‌ها بر روی سیستم‌های جدید، فن‌آوری و روندهای صنعت بروز هستند.


سپیده آقائی
سپیده آقائی
کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات، عاشق دنیای برنامه نویسی و کامپیوتر و فعالیت در زمینه های طراحی وب، تولید محتوا، محتوا گذاری، ترجمه، سئو، دیجیتال مارکتینگ و سوشیال مارکتینگ و آشنا با ابزار های گوگل مانند Google Analytics، Google trend و Google AdWords

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *