injazanoonas | اینجا زنونس

چگونه با نیروی کار خود رفتار مناسب داشته باشیم؟

چگونه با نیروی کار خود رفتار مناسب داشته باشیم؟

چگونه با نیروی کار خود رفتار مناسب داشته باشیم؟

“چگونه با نیروی کار خود رفتار مناسب داشته باشیم؟” مطلبی است که در بخش روانشناسی وب سایت اینجا زنونس به آن می پردازیم، برای خواندن این مطلب با ما همراه باشید.

شیوه ی برخورد روزانه با کارکنان تعهدات برند شما را ایجاد می کند. با فرض این که اساسا رفتار انسانی مناسبی دارید، برند رفتار مدیریتی شما می تواند انواعی از ویژگی ها را داشته باشد و جذاب هم باشد. فقط لازم است که تجربه ی احساسی که می خواهید کارکنان داشته باشند را ایجاد کنید و در نتیجه این تجربه را برای مشتریان هم فراهم کنید.

عادات شخصی شما، باید استانداردهای با کیفیتی که از تیم انتظار دارید را نشان دهد. در زیر برخی از سوال هایی که در رابطه با رفتار یک مدیر موفق به ذهن می رسد آمده است.
  • اگر خواستار اداره ای سازمان یافته، مرتب و تمیز هستید محل کار خود شما چقدر تمیز است؟
  • اگر خواستار این هستید که کارکنان شما به خوبی و درستی با مشتریان حرف بزنند، آیا نحوه صحبت کردن شما چنین استانداردی را برآورده می کند؟
  • از دایره لغات مناسب برای این کار استفاده می کنید؟
  • آیا کلماتی که استفاده می کنید لحن درست آداب معاشرت را نشان می دهند؟
  • آیا به گونه ای لباس می پوشید که از کارمندانی که با مشتریان سر و کار دارند انتظار داشته باشید که مانند شما لباس بپوشند؟
  • آیا با کار کنان خود به شیوه ای برخورد می کنید که از آن ها انتظار دارید با مشتریان همان گونه برخورد کنند؟
  • آیا تماس های تلفنی و ایمیل های کارمندانتان را سریع پاسخ می دهید؟
  • آیا به قرارهایی که با آن ها گذاشتید احترام می گذارید؟
  • آیا رازهای آن ها را پیش خود نگه می دارید؟
  • آیا وقوع اشتباهات ساده و نادر را به حداقل می رسانید؟
  • آیا شما با فرهنگ کلی شرکت تطابق دارید؟

اکنون به بررسی هشت نکته اساسی در نحوه رفتار با کارکنان می پردازیم.

هشت نکته اساسی در نحوه رفتار با کارکنان

هشت نکته اساسی در نحوه رفتار با کارکنان
هشت نکته اساسی در نحوه رفتار با کارکنان

۱)مراقب لحن بیان خود با کارمندان باشید

یادتان باشد فقط آنچه می گویید از طرف کارمندان شما دریافت نمی شود بلکه چگونگی بیان و لحن بیان اثرات بسیار بیشتری از خود کلمات دارد.

هرگز با لحن بی ادبانه با کارمندان صحبت نکنید. لحن بیان را همه می فهمند و رازهای نهفته در آن را به خوبی درک می کنند. چون همه ی ما یک رادار درونی داریم.

اگر با کارمندانی سروکار دارید که برقراری ارتباط با آنان سخت است، آرام باشید و به چشمان آن ها برای یافتن نشانه هایی از اطمینان بنگرید و مطمئن شوید که آن ها حرف شما را فهمیده اند. چون مشکل بزرگ رفتار با کارکنان عدم توانایی در انتقال مطلب توسط مدیر است.

۲)مهارت های محاوره ای را تمرین کنید

در ارتباطات خود با کارمندان ازآن ها سوال بپرسید به پاسخ های آن ها با اشتیاق گوش کنید. سعی کنید تا حد ممکن از تکیه کلام هایی مانند “میدونی” ، “اساسا” ، “در واقع” و امثال اینها کمتر استفاده کنید. آن ها اطلاعات غیر ضروری هستند و باعث انحراف پیغام شما می شوند. از تکنیک های حرکتی در پایان مکالمات استفاده کنید تکنیک هایی مانند بلند شدن از جای خود درپایان مکالمه و یا دست دادن و تشکر، دست بر شانه زدن در زمان هایی که امکان پذیر است و…

۳)صحبت کارمندان خود را قطع نکنید

هنگامی که کارمندان در حال مکالمه با شما هستند سعی نکنید صحبت های آن ها را قطع کنید. مگر در مواقعی که از بحث خارج می شوند آن ها را به موضوع بحث برگردانید. جمله ی آن ها را تکمیل نکنید صبور و خونسرد باشید. اجازه دهید خودشان این کار را انجام دهند.

۴)تماس چشمی خود را با کارمندان حفظ کنید

اجازه ندهید چیزی در اطراف شما حواس شما را پرت کنید. توجه کامل به گفتگو داشته باشید. اگر چشمهایتان به طور پیوسته به اطراف بچرخد. نشان دهنده این است که شما علاقه ای به شنیدن ندارید و باعث ایجاد استرس در کارمند می شوید و او هم نمی تواند حرفش را به طور کامل بزند و همین جا ارتباط موثر با کارمند قطع خواهد شد و آن ها کمتر به سراغ شما می آیند.

۵)شما زیاد صحبت نکنید

شما در یک مکالمه با کارمند فقط ۲۰ درصد زمان را برای صحبت کردن در اختیار دارید. مابقی زمان متعلق به کارمند است و اجازه دهید او بیشتر صحبت کند. حتی زمان هایی که در حال اطلاع رسانی به کارمندان هستید هم سعی کنید این نسبت را رعایت کنید و زمان بیشتری به دریافت بازخوردهای کارمندان معطوف دارید. تا مطمئن شوید که مباحث به طور کامل دریافت و درک شده اند.

اگر کسی می گوید ” بله – اما ” احتمالا حرف های شما را خوب گوش نکرده است و یا خوب متوجه منظور شما نشده است.

۶)نظرات خود را امر مسلم ندانید

نظرات شما یک امر مسلم و حتمی نیستند بنابراین آن ها را به صورت این که این نظر امری مسلم است بیان نکنید. این گونه کارمندان شما رغبت کمتری به شنیدن صحبت های شما خواهند داشت. مثلا سعی کنید بگویید ” به نظر من … ” نگویید ” باید به این صورت عمل کنید و … ”

با بی میلی نظرات و تصمیمات گرفته شد را نپذیرید این تقریبا بی احترامی به تصمیماتی است که با کمک کارمندان تان می گیرید. کارمندان را تشویق کنید که در مورد خودشان صحبت کنند و نظرات کارشناسی آن ها را تایید و تشویق کنید. کارمندان به این موضع بسیار علاقمندند.

۷)در گفتگو با کارمندان صدایتان افت نکند

اجازه ندهید صدایتان در پایان جملات و گفتگو افت کند. این حالت نشان دهنده ی بی حوصلگی و یا بی علاقگی شما در برخورد با کارمندان شماست. در برخورد با کارمندان بی انرژی بودن و بی حوصله بودن شما به کارمندان هم سرایت خواهد کرد.

نحوه رفتار با کارکنان نقطه عطفی است که می تواند کسب و کارها را متحول و بهره وری سازمان دست خوش تغییرات مثبت و منفی زیادی بکند. مدیران بسیاری وجود دارند که در مورد نحوه برخورد با کارکنان آموزش های لازم و کافی را ندیده اند و تنها گمان می کنند با ارعاب می توان جذبه ای برای خودشان دست و پا کنند.

۸)تحلیل شخصیتی از هر یک از کارمندان داشته باشید

هر فردی ویژگی‌های شخصیتی خاص خود را دارد. همچون اثر انگشت که برای هر فردی منحصر به خود اوست، ویژگی‌های شخصیتی هر فردی هم منحصر به خود او است.

متخصصین این فن، بر حسب نگرش‌های مختلف، تیپ‌های مختلفی برای افراد درنظر گرفته‌اند. فراگیرترین این تحلیل‌ها، آزمون MBTI است که چهار عامل منبع گرایش، دایره نگرش، نظم، و مجرای ادراکی، افراد را می‌سنجد. یعنی افراد این حالات را دارند:

  • درونگرا یا برون‌گرا
  • کل نگر یا جزء نگر
  • منظم یا نامنظم
  • احساسی یا منطقی

برای یک مدیر که می‌خواهد رفتار خوبی با کارکنانش داشته باشد، ضروری است درک مناسبی از تیپ‌های شخصی آن ها داشته باشد تا بتواند به بهترین نحو ممکن ارتباط لازم را برقرار سازد و رفتار مناسب را در جای مناسب از خود بروز دهد.

نکته پایانی

به طور کلی همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که کارمندان وفادار شما را در میان راه تنها نمی گذارند، با مشتریان شما رفتار مناسب دارند، ناراحتی خود را با کم کاری تلافی نمی کنند، آن ها طوری در سازمان شما فعالیت می کنند که گویی هر کدام مالک این سازمان هستند. اما این احساس مالکیت و تعلق خاطر را شما هستید که در نیروهای خود ایجاد می کنید. شما هستید که با رفتار و احترام به آن ها می قبولانید که این سازمان متعلق به تک تک افراد است و نقش هر کدام را از واحدهای خدماتی تا مدیران ارشد در رسیدن به هدف نهایی برایشان شفاف می کنید، افراد تیم شما علاوه بر این که مستحق رفتار پر احترام و در خورشان از سمت شما هستند نیازمند این هستند که بدانند برای سازمان شما و در رسدن به اهداف مفید و ارزشمند هستند.


سپیده آقائی
سپیده آقائی
کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات، عاشق دنیای برنامه نویسی و کامپیوتر و فعالیت در زمینه های طراحی وب، تولید محتوا، محتوا گذاری، ترجمه، سئو، دیجیتال مارکتینگ و سوشیال مارکتینگ و آشنا با ابزار های گوگل مانند Google Analytics، Google trend و Google AdWords

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *