injazanoonas | اینجا زنونس

چگونه صبح زود کودکمان را برای رفتن به مدرسه بیدار کنیم؟

چگونه صبح زود کودکمان را برای رفتن به مدرسه بیدار کنیم؟

چگونه صبح زود کودکمان را برای رفتن به مدرسه بیدار کنیم؟

در این مطلب از سایت اینجا زنونس و بخش روانشناسی به روش های صبح زود بیدار کردن کودکان می پردازیم. چگونه صبح زود کودکمان را برای رفتن به مدرسه بیدار کنیم؟ برای مطالعه در این مورد ما را در سایت اینجا زنونس دنبال کنید.


چگونه صبح زود کودکمان را برای رفتن به مدرسه بیدار کنیم؟

چگونه-صبح-زود-کودکمان-را-برای-رفتن-به-مدرسه-بیدار-کنیم؟-1
چگونه صبح زود کودکمان را برای رفتن به مدرسه بیدار کنیم؟

یکی از دغدغه های مهم پدر و مادرها با بازگشایی مدارس دیر بیدار شدن کودکشان و تاخیر او برای حضور در مدرسه است.

برخی از کودکان صبح ها دیر از خواب بیدار می شوند.

به همین علت بیدار کردن آن ها برای حضور در مدرسه بسیار سخت است.

سخت بیدار شدن آن ها باعث ایجاد تنش و فشارهای روحی در خانواده می شود.

زیرا بیشتر پدر و مادرها، درباره دیر رسیدن فرزندان خود به مدرسه دائما نگران هستند و با بیدار شدن آن ها مشکل دارند.

برای حل این مشکل با راهکارهایی ساده و کاربردی می توان کاری کرد که کودکان این روزها را بهتر سپری کنند.

این مشکل برای والدین کلاس اولی ها بیشتر است.

یکی از بهترین آن ها زود خوابیدن است.

بچه ها از پنج تا ۱۲ سالگی، حداقل به ۱۱ الی ۱۰ ساعت خواب شبانه نیاز دارند تا در طول روز انرژی کافی داشته باشند.

اگر کودکان کمتر از ۱۱ ساعت در شب بخوابند، هم با اختلال تمرکز مواجه می شوند و هم در ساعت های ابتدایی روز، خسته و بی حوصله خواهند بود.

از این رو، اگر واقعا امکان خوابیدن بچه ها در ساعت ۹ شب وجود ندارد، امکان ۱ تا ۲ ساعت خواب عصرگاهی را برای آن ها فراهم کنید.

این یک یا ۲ ساعت، نباید نزدیک به ساعت های پایانی شب باشد و بهتر است نیم ساعت پس از صرف ناهار، یعنی حدود ساعت ۲ تا ۴ عصر باشد.

اگر کودکان این ۲ ساعت خواب عصرگاهی را داشته باشند، می توانند تا حدود ۱۰ و نیم شب هم بیدار بمانند.

به دلیل کامل شدن چرخه خواب شبانه روزی آن ها، صبح ها به سختی از خواب بیدار نخواهند شد.

چگونه صبح زود کودکمان را برای رفتن به مدرسه بیدار کنیم؟

برای حل این مشکل و پاسخ به این سوال به راهکار زیر برای صبح زود بیدار کردن کودک برای رفتن به مدرسه توجه کنید.

زود خوابیدن در شب ها

کودکان از ۵ تا ۱۲ سالگی، حداقل به ۱۰ الی ۱۱ ساعت خواب شبانه نیاز دارند.

اگرخواب شبانه کودک شما کمتر از این میزان است و او ساعت ۹ شب نمی خوابد، بهتر است ساعتی بعد از صرف ناهار ۱ تا ۲ ساعت بخوابد.

اما این خواب نباید نزدیک غروب و ساعات شب باشد.

زیرا در خواب شبانه اختلال ایجاد می کند.

خواب ظهر سبب می شود کودک سرحال تر شود و کمبود خواب او جبران گردد.

در صورتی که تا ساعت ۱۰ و نیم نیز بیدار بماند صبح احساس خواب آلودگی نکند.

اگر کودک شما شب دیر می خوابد و خواب بعد از ظهر نیز ندارد، این کمبود خواب ممکن است موجب اختلال در تمرکز و یادگیری او شود.

اما کامل شدن چرخه خواب شبانه روزی کودک سبب می شود او صبح ها به سختی از خواب بیدار نشود.

خوردن شیر و بادام قبل از خواب

برای این که فرزند شما خواب عمیق و آرامی را در طول شب تجربه کند و شب ها از خواب بیدار نشود و چرخه خواب او بر هم نریزد، بهتر است هر شب یک ساعت قبل از خواب مخلوط یک لیوان شیر و ۵ عدد بادام خام آسیاب شده را بنوشد.

زیرا این نوشیدنی باعث افزایش ترشح سروتونین و ایجاد آرامش روانی در بچه ها می شود.

تنظیم دمای اتاق کودک

در روزهای سرد پاییز و زمستان اگر اتاق کودک سرد باشد او دوست دارد در رختخواب خود بماند و اگر دمای هوا گرم باشد سبب خواب آلودگی او می شود.

بنابراین برای این که کودک به موقع بیدار شود، دمای اتاق را تنظیم کنید.

دمای اتاق باید معتدل باشد.

باز گذاشتن اندکی از پنجره اتاق کودک سبب می شود هوای تازه صبحگاهی وارد اتاق شود و به سحرخیزی او کمک کند.

تنظیم نور محیط

از نور محیط نیز به نفع خود استفاده کنید.

هنگام شب و با نزدیک شدن به ساعات خواب، نور چراغ ها را کم کنید.

صبح نیز کودک را در نور و روشنایی قرار دهید.

این تغییر نور کمک می کند تا مغز کودک راحت تر به این چرخه خواب و بیداری عادت کند.

تغییر عادات کودک

اغلب بچه ها در روزهای تعطیل یا بلند تابستان دیر از خواب بیدار می شوند.

برای تغییر این عادت، از یک هفته یا ده روز قبل از شروع مدارس، کم کم ساعت خواب و بیداری کودک را تنظیم کنید.

هر شب نیم ساعت زودتر فرزندتان را به تخت خواب بفرستید.

هر روز صبح نیز یک ربع زودتر او را بیدار کنید.

کوک کردن ساعت

اگر هر روز فرزندتان را خودتان از خواب بیدار می کنید، این کار کودک را به مرور زمان دچار مشکل می کند.

آن ها هیچ گاه خودشان از خواب بیدار نمی شوند.

زیرا مطمئن هستند کسی آن ها را به موقع بیدار می کند و نمی گذارد دیر شود.

به این ترتیب آن ها افرادی مسئولیت پذیر بار نمی آیند.

برای فرزندتان یک ساعت رومیزی بخرید و نحوه تنظیم و کوک کردن آن را به او یاد دهید تا او با صدای زنگ ساعت بیدار شود.

اگر کودکتان صبح زود از خواب نمی تواند برخیزد او را تنبل یا بد اخلاق نخوانید.

بلکه بهتر است ساعت او را ده دقیقه جلوتر کوک کنید تا او بعد از زنگ خوردن ساعت بتواند ده دقیقه بیشتر بخوابد.

تهیه صبحانه گرم برای بچه ها

برای تشویق بچه ها به بیدارشدن راحت در صبح زود، یک صبحانه گرم و شیرین آماده کنید.

عطر نان تازه، چای، مربا، قهوه یا تخم مرغ گرم باعث تحریک اشتهای کودک شده و موجب بیدار شدن او از خواب می شود.

کودکی که صبحانه نخورد و به مدرسه برود همان ساعات اولیه صبح به میزان قابل توجهی دچار افت قند خون می شود و نمی تواند به خوبی درس هایش را بیاموزد.

صرف صبحانه قدرت فراگیری دانش آموزان را به شدت افزایش می دهد.

با آرامش بیدار کردن بچه ها

معمولا والدین کودکان خود را با صدای بلند از خواب بیدار می کنند.

بیدار کردن بچه ها در ساعت های اولیه روز با عجله و سر و صدای زیاد آن ها را بد خلق می کند و اثر روانی منفی ای روی آن ها می گذارد.

به والدین توصیه می شود برای بیدارکردن بچه ها، ابتدا آرام در اتاق را باز کنند.

سپس یک چراغ با نور کم روشن کنند.

سپس فرزند خود را با نوازش و الفاظ زیبا و محبت آمیز، بیدار کنند.

این نکته مهم است برای بیدار کردن فرزندمان نباید از داد و فریاد و نیز تنبیه استفاده کنیم.

زیرا این کار باعث اضطراب او می شود.

نرفتن به مهمانی طولانی

شب پیش از مدرسه، دانش آموز نباید در مهمانی های طولانی که تا دیر وقت طول می کشد همراه با والدین شرکت کند.

همچنین نباید تا دیر وقت به تماشای تلویزیون بنشیند.

چگونه صبح زود کودکمان را برای رفتن به مدرسه بیدار کنیم؟

در ادامه به روش های بیشتری برای پاسخ به این سوال می پردازیم.

کمک به کودک

از کودک خود بخواهید کیف و وسایل مدرسه اش را شب قبل آماده کند.

آماده بودن وسایل مدرسه و لباس ها، درگیری فکری کودک را به هنگام صبح کم می کند.

آماده بودن وسایل سبب می شود کودک راحت تر بلند شود.

شما می توانید در زمینه درس خواندن نیز به فرزند خود کمک کنید.

تشویق کردن

برای سحرخیز شدن بچه ها، او را تشویق روانی کنید و برای او از فواید سحرخیزی صحبت کنید.

اگر او صبح زود از خواب بیدار شد برای او جایزه های کوچک مثل خوراکی مورد علاقه و یا یک صبحانه خوشمزه در نظر بگیرید.

در روزهای تعطیل نگذارید کودکتان بیش از اندازه بخوابد.

فقط اجازه دهید او یک یا دو ساعت بیشتر استراحت کند.

زود شام خوردن

اگر پدر کودک شب دیر به منزل می آید، کودک را گرسنه نگه ندارید.

خودتان به همراه کودک در ساعات اولیه شب، کنار بچه ها شام بخورید.

در این صورت کودک یاد می گیرد باید زمان مشخصی برای غذا خوردن داشته باشد.

زود شام خوردن باعث می شود، کودک زودتر به خواب رود و صبح زودتر بیدار شود.

غذاهای چرب و سنگین به عنوان شام می تواند باعث خواب الودگی کودکان شود.

پس بهتر است تا برای شام از غذاهای ساده مانند سوپ و یا آش استفاده کنید.


مراحل خواب

چگونه-صبح-زود-کودکمان-را-برای-رفتن-به-مدرسه-بیدار-کنیم؟-2
چگونه صبح زود کودکمان را برای رفتن به مدرسه بیدار کنیم؟

به طور کلی خواب شامل چهار یا پنج مرحله است.

در مراحل اول، خواب بدون حرکات سریع چشم اتفاق می افتد.

در مرحله آخر خواب همراه با حرکات سریع چشم رخ می دهد.

مرحله اول خواب که به خواب سبک مشهور است، کوتاه ترین مرحله خواب است.

مرحله اول به طور متوسط بین ۵ تا ۱۰ دقیقه به طول می انجامد و طی آن بدن شروع به کند شدن می کند.

در مرحله دوم حرکت چشم، ضربان قلب، دمای بدن و فعالیت عضلات کاهش یافته و ذهن را برای خواب عمیق آماده می کند.

در مراحل سوم و چهارم، بدن وارد دوره خواب عمیق می شود.

اگر فرد در این مراحل بر اثر یک محرک خارجی به طور ناگهانی از خواب بیدار شود ممکن است تا چند دقیقه دچار گیجی در مورد زمان و مکان شود.

مرحله آخر که معمولا پس از گذشت ۹۰ دقیقه، از زمانی که به خواب می رویم به طول می انجامد.

مرحله آخر، پیچیده ترین مرحله خواب است.

این مرحله بسیار برای سلامت روان (mentalhealth) و جسم حائز اهمیت است.

حتما مطالعه شود: راه حل ترس کودکان از مدرسه

اثرات کمبود خواب در کودکان و نوجوانان

اثرات کمبود خواب در کودکان و نوجوانان
اثرات کمبود خواب در کودکان و نوجوانان

تحقیقات نشان می دهد از نظر زیست شناسی، بدن کودکان و نوجوانان طوری برنامه ریزی شده است که حدود ساعت ۱۱ شب به خواب بروند و ساعت ۸ صبح از خواب برخیزند.

به همین علت زمان شروع مدارس با ساعات خواب آنان هم خوانی ندارد.

شروع مدارس در صبح زود سبب می‌شود که مرحله آخر خواب که حیاتی ترین بخش آن است کوتاه شود.

این مساله به سلامت کودکان آسیب می زند.

کمبود خواب در کودکان و نوجوانانموجب ابتلا زود هنگام به موارد زیر می شود:

  • فشار خون بالا
  • چاقی
  • دیابت
  • تضعیف سیستم ایمنی
حتما مطالعه شود: ۱۵ عامل موفقیت که در مدرسه به شما یاد نمی‌ دهند
امیدواریم از مطالعه این مطلب در سایت اینجا زنونس راضی بوده باشید.

آذین نداف فهمیده
آذین نداف فهمیده
کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، دانشجوی کارشناسی ارشد MBA دانشگاه تهران، فعال در زمینه های طراحی وب سایت، سئو، SMO، تولید محتوا، بازاریابی محتوا، Digital marketing، آشنا با ابزارهای Google Analytics و Google Trends، تجربه کار در زمینه حسابداری(کار با نرم افزار Excel) و مسلط به برنامه های Word و Power Point

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *