injazanoonas | اینجا زنونس

برداشتن تخمدان به همراه علل و عوارض آن

برداشتن تخمدان به همراه علل و عوارض آن

برداشتن-تخمدان-به-همراه-علل-و-عوارض-آن

برداشتن تخمدان به همراه علل و عوارض آن موضوع این سری بخش پزشکی زنان اینجا زنونس می باشد. تخمدان ها یکی از مهم ترین اندام های دستگاه تناسلی در زنان است که به دلایلی فرد مجبور به حذف آن می شود برای کسب اطلاعاتی جامع درباره ی علل و نحوه ی برداشتن تخمدان با ما همراه باشید.

در این مقاله از سایت اینجا زنونس به بررسی مطالب زیر می پردازیم:


تخمدان چیست؟

تخمدان

تخمدان ها یکی از مهم ترین اندام های دستگاه تناسلی در زنان است که ظاهری شبیه به تخم مرغ ها دارد. هر زنی که از سلامت کامل جسمانی برخوردار است دارای دو عدد تخمدان در دو طرف رحم خود می باشد که توسط لوله فالوپ به رحم متصل هستند.

تخمدان ها حاوی تخمک های نارس هستند که به مرور بالع شده و قادر به لقاح می شوند و همچنین با ترشح هورمون های زنانه پروژسترون و استروژن، چرخه قاعدگی را کنترل می کنند. برداشتن تخمدان ها از سرطان تخمدان و سایر اختلالات مربوط به تخمدان ها جلوگیری می کند.


علل برداشتن تخمدان

تعداد زیادی از زنان برای جلوگیری از ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان سینه و تخمدان اقدام به برداشتن تخمدان های خود می کنند. البته برداشتن تخمدان ها به دو صورت انجام می گیرد یکی حذف یک تخمدان و دیگری حذف هر دو تخمدان است. بروز درد های ناشی از پیچ خوردگی تخمدان و وجود کیست های خطرناک نیز از علل برداشتن تخمدان بشمار می رود.

از دیگر علل برداشتن تخمدان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

لازم به ذکر است که برداشتن تخمدان به معنای ورود شما به دوره یائسگی است، دوره ای که با نشانه های آزاردهنده ای مانند نوسانات هورمونی و کاهش هورمون های ضروری از قبیل استروژن همراه خواهد بود. بنابراین بهتر است عمل حذف تخمدان بر اساس تشخیص پزشک معالج و درصورت لزوم انجام بگیرد.


عوارض برداشتن تخمدان

عوارض برداشتن تخمدان

گرچه با برداشتن تخمدان فرد خطر ابتلا به سرطان تخمدان و سینه در فرد کاهش می یابد اما درصد ابتلا او به بیماری های قلبی، افسردگی، پوکی استخوان، شکستگی استخوان و مرگ که اغلب به دلیل کاهش هورمون استروژن است افزایش می یابد.

تحقیقات نشان داد است، افرادی که تخمدان های خود را قبل از یائسه شدن برداشته اند، درصد ابتلا به بیماری زوال عقل و اختلالات شناختی در آن ها تقریبا دو برابر بقیه است.

یکی از روش های پیشگیری از عوارض ناشی از برداشتن تخمدان هورمون درمانی است و هر چقدر هورمون درمانی را زودتر شروع کنند، به عوارض جانبی کمتری ناشی از برداشتن تخمدان دچار می شوند و مصرف دائمی هورمون استروژن در بین زنانی که عمل حذف تخمدان را انجام داده اند می تواند بسیار مفید واقع شود، اما بیشتر آن ها چند ماه پس از جراحی برداشتن تخمدان مصرف استروژن را متوقف می کنند.

برخی دیگر از عوارض و خطرات جانبی برداشتن تخمدان ها عبارتند از:

  • آسیب ارگان های داخلی
  • خونریزی
  • عفونت
  • حالت تهوع
  • درد های شکمی
  • تغییرات سیستم گوارش
  • کاهش میل جنسی
  • حساسیت به داروهای بیهوشی
  • بروز زخم
  • انسداد روده ای
  • درد و خستگی

از جمله عوارض برداشتن تخمدان که باعث یائسگی زودرس و کمبود استروژن می شود، عبارتند از:

  • گرگرفتگی
  • تغییرات خلق و خوی
  • خشکی واژن
  • افزایش چربی در خون

اگر دلیل برداشتن تخمدان ها، پیشگیری و یا کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان باشد، هر دو تخمدان باید برداشته شوند. اما در مواردی مانند کیست های تخمدانی، برداشتن یک تخمدان نیز به رفع مشکل کمک می کند. یک تخمدان هم به تنهایی توانایی عملکرد را دارد و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می کند.


نحوه برداشتن تخمدان

عمل جراحی اوفورکتومی

عمل جراحی اوفورکتومی یا برداشتن تخمدان می تواند به دو روش زیر انجام شود:

برداشتن تخمدان با استفاده از روش جراحی باز

این روش جراحی همان شیوه ی قدیمی و باز است که در طول آن جراح برشی را برای دسترسی به تخمدان ها در زیر شکم ایجاد می کند و سپس منابع خونی که وضیفه تغذیه تخمدان ها را برعهده دارد و همچنین بافت های اطراف را جدا کرده و تخمدان ها را خارج می کند و سپس قسمت برش داده شده را با بخیه می بندد.

برداشتن تخمدان با استفاده از روش جراحی لاپاراسکوپی

در روش جراحی لاپاراسکوپی، جراح سه الی چهار برش کوچک روی ناحیه زیر شکم ایجاد می کند و لوله ای نازک مجهز به دوربین را از طریق یکی از شکاف ها درون بدن وارد می کند و از طریق شکاف های دیگر ابزار های جراحی را وارد بدن می کند.

این دوربین تصویری را از درون بدن بر روی مانتیوری که در اتاق عمل قرار دارد نمایش می دهد و با استفاده از آن جراح می تواند ابزارهای جراحی را هدایت کند سپس هر تخمدان را از منبع خونی خود و بافت های اطرافش جدا کرده و درون کیسه ای قرار می دهد و کیسه را با استفاده از یکی از شکاف های کوچک زیر شکم از بدن خارج می کند.


سپیده
کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات، عاشق دنیای برنامه نویسی و کامپیوتر و فعالیت در زمینه های طراحی وب، تولید محتوا، محتوا گذاری، ترجمه، سئو، دیجیتال مارکتینگ و سوشیال مارکتینگ و آشنا با ابزار های گوگل مانند Google Analytics، Google trend و Google AdWords

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *