injazanoonas | اینجا زنونس

دلیل اهمیت آزمایش ماموگرافی برای زنان

دلیل اهمیت آزمایش ماموگرافی برای زنان

دلیل اهمیت آزمایش ماموگرافی برای زنان

دلیل اهمیت آزمایش ماموگرافی برای زنان موضوع امروز بخش پزشکی زنان اینجا زنونس می باشد با ما همراه باشید با اطلاعاتی جامع و کاربردی درباره ی آزمایش ماموگرافی.

آنچه که امروز در این مطلب سایت اینجا زنونس خواهید خواند:


ماموگرافی چیست؟

آزمایش ماموگرافی

ماموگرافی یک روش تصویر برداری تخصصی است که در آن پزشک از سیستم رادیویی با دوز کم برای دیدن داخل سینه استفاده می کند. آزمایش ماموگرافی، به نام ماموگرام به تشخیص زود هنگام بیماری های سینه در زنان کمک می کند.

ماموگرافی یک آزمایش پزشکی غیر مخرب است که به پزشکان کمک می کند تا بیماری ها را تشخیص و درمان کنند. تصویر برداری با اشعه ایکس شامل قرار گرفتن بخشی از بدن با دوز کوچکی از اشعه یونیزاسیون برای تولید تصاویر داخل بدن است. اشعه ایکس از قدیمی ترین و پرکاربرد ترین اشعه هایی است که در تصویر برداری پزشکی استفاده می شود.


انواع ماموگرافی

ماموگرام به عنوان ابزار غربالگری و چکاپ برای تشخیص های اولیه سرطان در زنان بدون علائم استفاده می شود. ماموگرافی همچنین می تواند برای تشخیص بیماری پستان در زنان مبتلا به علائم مانند توده، درد، تنگی پوست و یا ترشحات سینه مورد استفاده قرار گیرد.

ماموگرافی چکاپی (غربالگری)

ماموگرافی نقش مهمی در تشخیص زودرس سرطان پستان دارد، زیرا ممکن است تغییرات در سالهای پستان را قبل از اینکه بیمار یا پزشک بتواند آنها را احساس کند نشان می دهد. تحقیقات نشان داده است که ماموگرام سالانه منجر به تشخیص زودهنگام سرطان سینه می شود، زمانی که آن ها بیشتر قابل درمان هستند و درمان های محافظت از سینه در دسترس هستند.

ماموگرافی تشخیصی

ماموگرافی تشخیصی برای ارزیابی یک بیمار با یافته های بالینی غیر طبیعی مانند یک توده در سینه یا تخلیه نوک سینه استفاده می شود که توسط بیمار یا پزشک او تشخیص داده شده است. ماموگرافی تشخیصی نیز ممکن است پس از یک ماموگرافی چکاپی با نتیجه غیر معمول انجام شود تا نواحی غیر معمول را ارزیابی کند.


کاربرد ماموگرافی

کاربرد ماموگرافی
  • شناسایی زود هنگام سرطان سینه
  • برای چکاب زنانی با سن بالای ۴۰ سال از نظر ابتلا به سرطان سینه
  • ارزیابی بیمارانی که در سینه ی خود توده مشکوک دارند
  • پیگیری سرطان سینه درمان شده با برداشتن قسمتی از پستان و رادیوتراپی
  • پیگیری سینه دیگر فردی که یک سینه ی خود را به دلیل سرطان برداشته شده‌ است

مطلب پیشنهادی: راه‌های مقابله با سرطان سینه

مزایا و معایب ماموگرافی

مزایا و معایب ماموگرافی عبارتند از:

مزایا ماموگرافی

  • ماموگرافی غربالگری باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می شود. برای تشخیص انواع سرطان های پستان، از جمله سرطان مجرای تهاجمی مفید است.
  • ماموگرافی غربالگری توانایی پزشک را برای تشخیص تومورهای کوچک بهبود می بخشد. وقتی که سرطان کوچک است، بیمار گزینه های درمان بیشتری دارد.
  • استفاده از ماموگرافی غربالگری، تشخیص رشد کوچک بافت غیرطبیعی محدود به کانال های شیر در پستان، به نام کارسینوم مجرایی را افزایش می دهد.
  • پس از بررسی توسط اشعه ایکس در ماموگرافی، در بدن بیمار هیچ اثری از اشعه باقی نمی ماند.
  • اشعه ایکس معمولا در محدوده تشخیصی معمولی ماموگرافی عوارض جانبی ندارد.

معایب ماموگرافی

  • همیشه احتمال ابتلا به سرطان از قرار گرفتن در معرض تابش وجود دارد. با این حال، سود یک تشخیص دقیق به مراتب بیشتر از خطر آن است.
  • دوز موثر برای این روش متفاوت است.
  • ماموگرام مثبت کاذب: ۵ تا ۱۵ درصد از ماموگرام های غربالگری نیاز به آزمایش بیشتری از جمله ماموگرام اضافی یا سونوگرافی دارند. اکثر این تست ها طبیعی هستند. اگر یک یافته غیرطبیعی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به بافت برداری باشد. اکثر بافت برداری ها تایید می کنند که هیچ سرطانی وجود ندارد. تخمین زده شده است که خانمی که سالانه بین ۴۰ و ۴۹ سالگی ماموگرام انجام می دهد، یک ماموگرافی مثبت کاذب در دهه دارد.  اگر احتمال حاملگی وجود دارد، خانم باید به پزشک یا تکنسین اشعه ایکس بگوید. 
  • در صورت وجود هر گونه احتمال حاملگی، بیمار همیشه باید پزشک یا تکنسین اشعه ایکس را از این موضوع مطلع کند زیرا در صورت عدم این کار اشعه بر جنین تاثیر منفی می گذارد.

چگونه باید برای ماموگرافی آماده شد؟

آماده شدن برای ماموگرافی
آماده شدن برای ماموگرافی

انجمن سرطان آمریکا (ACS) و سایر سازمان های تخصصی توصیه می کنند که قبل از برنامه ریزی برای انجام آزمایش ماموگرافی، با پزشک خود در مورد یافته های جدید و یا مشکلات سینه خود صحبت کنید.

آزمایش ماموگرافی را یک هفته قبل از دوره قاعدگی انجام ندهید. بهترین زمان برای ماموگرافی یک هفته پس از دوره قاعدگی شما است. اگر احتمال می دهید که حامله باشید حتما پزشک را از این موضوع مطلع کنید.

در هنگام انجام آزمایش ماموگرافی از پودر بدن، عطر و لوسیون برای زیر بقل و سینه ها استفاده نکنید زیرا بر روی نتایج آزمایش تاثیر منفی می گذارد و ممکن است به شکل لکه های کلسیم ظاهر شود.


روش های انجام ماموگرافی

دو روش انجام ماموگرافی عبارتند از: ماموگرافی دیجیتال و ماموگرافی سه بعدی.

ماموگرافی دیجیتال:

یک ماموگرام دیجیتال از همان تکنولوژی اشعه ایکس استفاده می کند، اما به جای استفاده از فیلم، از آشکار سازهای حالت جامد استفاده استفاده می شود. این آشکار سازها اشعه ایکس را که از طریق سیگنال های الکترونیکی منتقل می شوند را به کامپیوتر منتقل می کنند. پس از آن کامپیوتر این سیگنال های الکترونیکی را به تصاویر تبدیل می کند که می تواند بر روی مانیتور نمایش داده شود و همچنین برای استفاده بعدی ذخیره می شود.

مزایای استفاده از ماموگرافی دیجیتال بر روی ماموگرافی فیلم عبارتند از:

  • توانایی استفاده از کنتراست تصویر برای وضوح بهتر.
  • توانایی استفاده از تشخیص ناهنجاری های کامپیوتری.
  • توانایی در راحتی ارسال فایل های دیجیتالی به دیگر متخصصان برای نظر دوم.
  • غربالگری دیجیتال ممکن است برای پیدا کردن سرطان در زنان جوان تر و یا در زنان با سینه های متراکم دقیق تر باشد.

ماموگرافی سه بعدی (۳D):

یک روش تایید شده توسط FDA برای غربالگری سرطان پستان است که در آن توسط اشعه X مجموعه تصاویری از سطح مقطع های پستان به دست می آید. نمایش ۳D از پستان شبیه به تصاویر ۳d ایجاد شده توسط تکنولوژی CT استاندارد است.

در کامپیوتر می توان این تصاویر را به صورت سه بعدی شبیه سازی کرد. این تکنیک با رفع کردن مشکل روی هم افتادن ساختارهای پستان که ممکن است سرطان را مخفی کنند، امکان تشخیص ضایعات پستان را افزایش می دهد. از طرفی محققان با اطمینان کامل نمی دانند که آیا ماموگرافی ۳D بهتر یا بدتر از ماموگرافی استاندارد به منظور اجتناب از نتایج مثبت کاذب و شناسایی سرطان های اولیه است.


آیا ماموگرافی درد دارد؟

آزمایش ماموگرافی

بیمار به مدت چند ثانیه در سینه های خود احساس فشار خواهد کرد و ممکن است درد را نیز حس کند، اما این قضیه چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد. هر چقدر سینه صاف تر شود تصویر بهتری به دست می آید. معمولا از هر سینه دو عکس گرفته می شود که یکی از طرفین و دیگری از بالا است.


سپیده
کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات، عاشق دنیای برنامه نویسی و کامپیوتر و فعالیت در زمینه های طراحی وب، تولید محتوا، محتوا گذاری، ترجمه، سئو، دیجیتال مارکتینگ و سوشیال مارکتینگ و آشنا با ابزار های گوگل مانند Google Analytics، Google trend و Google AdWords

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *