injazanoonas | اینجا زنونس

کهن الگو (آرکتایپ)چیست؟

کهن الگو (آرکتایپ)چیست؟

کهن الگو (آرکتایپ)چیست؟

با ” کهن الگو (آرکتایپ)چیست؟ ” در سایت اینجا زنونس همراه ما باشید !
با کهن الگو ها میتوانید خود را بشناسید و متوجه خواهید شد که چگونه با اطرافیان خود رفتار کنید !


شاید یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین کارهایی که لازم است هر انسانی در زندگی انجام دهد، شناخت خود است. آدمی که خود را بشناسد، انتخاب های درست تر، روابط بهتر و سالم تر، موفقیت و پیشرفت ها و اعتمادبه نفس بیشتری خواهد داشت.

شخصیت شناسی با مطالعه بر روی شباهت های انسان به ارائه مدل های کلی و مشخصی برای شخصیت افراد، می پردازد. و به ما کمک می کند تا به شناخت خود نزدیک تر شویم. در عین اینکه با شناخت شخصیت های گوناگون، می توانیم با خلقیات اطرافیان مان هم آشنا شویم و بهترین نحوه تعامل را بیابیم.

در روانشناسی، نظریه های مختلفی برای شخصیت شناسی مطرح شده که هرکدام دسته بندی های مختلف خود را برای شخصیت انسان ارائه می دهند. در این میان، شخصیت شناسی آرکتایپی یکی از جذاب  ترین و کاربردی ترین نظریات در این حوزه می باشد.

ریشه کلمه آرکتایپ (Archetype)

آرکتایپ یا آرکی تایپ در حقیقت برگرفته از واژه یونانی آرکه تیپوس است. در واژگان یونانی به معنی الگو یا مدلی است که چیزی را از روی آن می سازند.

پیشوند Arch به معنای ریشه دار بودن، اصیل بودن، قدیمی بودن و مواردی از این دست به کار می رود. چنانکه Archetype به معنای باستان شناسی نیز به کار برده می شود.

در صورتیکه Type (همان تیپ یا تایپ که در فارسی هم وارد شده است) را به عنوان الگو، مدل، قالب و مفاهیمی شبیه به آن در نظر بگیریم به همان معادلی خواهیم رسید که در فارسی برای اصطلاح آرکتایپ به کار می بریم، یعنی: کهن الگو.


غیر از کهن الگو ها با تست شخصیت شناسی MBTI نیز میتوانید خود را بهتر بشناسید !


تعریف آرکتایپ (Archetype) یا کهن الگو

آرکتایپ در علوم و هنرهای مختلف، از جمله روانشناسی، جامعه شناسی، نمایشنامه نویسی، داستان نویسی و تحلیل اسطوره ها به کار می رود. طبیعتاً تعریف آرکتایپ در هر یک از این حوزه ها می تواند متفاوت باشد و مصداق ها و مثال های آرکتایپ در یک حوزه، الزاماً با حوزۀ دیگر یکسان نیست.

در حوزه روانشناسی، آرکتایپ یا کهن الگو عبارت است؛ تصاویر، الگوها و مدل هایی که از ناخودآگاه جمعی بیرون می آیند و در رؤیاها، اساطیر و افسانه ها ظاهر می شوند و در همه انسان ها طیفی از آن وجود و مشابهت دارد.

نظریه شخصیت شناسی آرکتایپی چیست؟ چه کسانی و بر چه اساسی آنرا ارائه داده اند؟

پرفسور کارل گوستاو یونگ، روانپزشک و فیلسوف بزرگ سوئیسی که در کنار زیگموند فروید از پایه گذاران دانشِ نوین روانکاوی قلمداد  می شود. از او به عنوان پدر روانشناسی نوین یاد می کنند. وی مطالعات خود را بیشتر معطوف به بخش ناخودآگاه ذهن کرده بود که آنرا در دو حالت کلی «ناخودآگاه فردی» و «ناخودآگاه جمعی» تعریف  می کند. یونگ، ناخودآگاه جمعی را میراثی از دوره های نخستین زندگی بشر که در حافظه تاریخی انسان ها ثبت شده است و همه مردم در آن سهیم هستند، معرفی  می کند.

یونگ پس از پرداختن به ناخودآگاه جمعی، نظریه آرکتایپ ها را به منظور روشن کردن اجزای شخصیت انسان ارائه می دهد. به عقیده او، آرکتایپ، افکار غریزی و مادرزادی و تمایل به رفتارهایی است که انسان ها بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده انجام می دهند. به عبارتی دیگر، آرکتایپ تصاویر و رسوباتی است که بر اثر تجربه های مکرر پدران باستانی به ناخودآگاه بشر راه یافته است.

یونگ به تکراری و عمومی بودن شخصیت ها و رویدادهای زندگی در انسان ها پی برد. او به این نتیجه رسید که افسانه های تاریخی که در فرهنگ های مختلف وجود دارند با روش های نمادین، تجربیات درونی مردم را به نسل های بعد انتقال  می دهند. و این داستان ها که به کرات در هنر و ادبیات نقاط مختلف جهان مطرح شده اند، ساختار زندگی ما را شکل  می دهند. در تمامی این داستان ها تعداد محدودی الگوهای اصلی وجود دارند.




سپاس از همراهی شما با سایت اینجا زنونس در بخش
روانشناسی!


زهرا میرزائی
دانشجوی رشته ی کامپیوتر دانشگاه تهران سابقه ی فعالیت در دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا ... علاقمند به طراحی سایت و گرافیک و کار با نرم افزار های کامپیوتری...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *