injazanoonas | اینجا زنونس

۱۰ قانون برای حل مشکلات زناشویی

۱۰ قانون برای حل مشکلات زناشویی

10 قانون برای حل مشکلات زناشویی

برای حل مشکلات زناشویی خود با ما در بخش روانشناسی وب سایت اینجا زنونس با مطلب ۱۰ قانون برای حل مشکلات زناشویی همراه باشید.


۱۰ قانون برای حل مشکلات زناشویی

در زیر به ۱۰ قانونی اشاره می‌ کنیم که به شما می‌ کند راه‌ حل‌ های سازنده ای برای مشکلاتتان پیدا کنید.

۱) هرگز همسرتان را تحقیر نکنید

از بین تمام حرف‌ های منفی‌ ای که می‌ توانید در یک دعوا به زبان بیاورید، بدترین آن حرف‌ های تحقیرآمیز است. حرف‌ های اهانت‌ آمیز و تحقیر کننده حرف‌ هایی هستند که همسرتان را کوچک می‌ کنند. طعنه زدن و برچسب زدن هم جزو آن محسوب می‌ شود. همچنین شامل رفتار‌های غیر کلامی مثل پوزخند زدن هم می‌ شود. چنین رفتار‌هایی به‌ شدت غیر محترمانه است و به طرفتان نشان می‌ دهد که از او متنفرید.

۲) هرگز خودتان را با منفی‌ گرایی پر نکنید

سخت است که رفتار بد همسرتان را با رفتار بد پاسخ ندهید. ولی این کار فقط مشکلتان را حادتر می‌ کند. وقتی زوج‌ ها درگیر اثر گذاری منفی متقابل می‌ شوند، همدیگر را بیش تر و بیش تر اذیت می‌ کنند و اختلاف همین طور ادامه پیدا می‌ کند و منفی‌ گرایی در هر دو نفر تشدید می‌ شود.

۳) لازم است بدانید چه زمانی، وقت توقف است

اگر می‌ بینید دچار منفی‌ گرایی شده‌ اید و نه شما و نه همسرتان هیچ کدام از نکات بالا را در بحث کردن رعایت نمی‌ کنید، در بحث و دعوایتان وقفه بیندازید. حتی یک وقفه‌ی کوتاه که طی آن بتوانید چند نفس عمیق بکشید می‌ تواند برای آرام کردنتان کافی باشد.

تحقیقات نشان می‌ دهد که هم انتخاب رویکرد و هم کنترل عصبانیت در مدیریت اختلافات موثر است. به زبان آوردن شکایت‌ ها و مشکلات می‌ تواند برای رابطه‌ تان سازنده باشد، ولی اختلافات باید با مهارت مدیریت شوند، زیرا درغیراین صورت همه چیز بینتان بدتر خواهد شد.

۴) پشت سر هم به شکایت‌ های همسرتان اعتراض نکنید

وقتی از شما انتقاد می‌ کنند خیلی سخت است که حالت دفاعی به خودتان نگیرید. ولی این رویکرد دردی را دوا نمی‌ کند. شکایت یک رفتار مخرب است که وقتی طرفتان شکایتی از شما می‌ کند شما با یک شکایت جواب او را بدهید. مثلاً وقتی زن می‌ گوید “به اندازه‌ ی کافی تو کار‌های خونه کمکم نمی‌ کنی» مرد جواب دهد: “تو خیلی وسواسی‌ هستی”. این خیلی مهم است که درست به حرف طرفتان گوش دهید و واقعاً آن را مد نظر قرار دهید.

۵) بهتر است رویکردتان را تغییر دهید

علاوه بر گوش دادن به حرف‌ های همسرتان، باید دیدگاه او را مد نظر قرار دهید و سعی کنید بفهمید این دیدگاه از کجا ناشی می‌ شود. آن‌ هایی که می‌ توانند از دیدگاه طرفشان به مسئله نگاه کنند معمولاً کمتر طی مشاجرات عصبانی می‌ شوند.

تحقیق دیگری نشان داده است که داشتن یک رویکرد واقع‌ گرایانه و بی‌ طرف هم می‌ تواند مفید باشد. در یک تحقیق محققان از زوج‌ های مختلف خواستند که به یکی از دعواهایشان از دید یک سوم‌ شخصِ بی‌ طرف نگاه کنند که می‌ خواهد به راه‌ حلی مفید برای هر دوی آن‌ ها برسد و آن را توصیف کنند. زوج‌ هایی که سه مرتبه در سال در این امتحان نوشتاری بیست دقیقه‌ ای شرکت می‌ کردند، در طول سال رضایت بیش تری از زندگی زناشویی خود داشتند.

۶) هرگز از کلمه “هیچ وقت” یا “همیشه” استفاده نکنید

وقتی درمورد یک مشکل صحبت می‌ کنید باید سعی کنید از کل‌ گویی درمورد همسرتان اجتناب کنید. جملاتی مثل، “تو هیچ وقت تو کار‌های خونه به من کمک نمی‌ کنی” یا “تو همیشه فقط با گوشیت مشغول هستی” باعث خواهد شد که همسرتان حالت دفاعی پیدا کند. این استراتژی باعث می‌ شود همسرتان هم سعی کند شکایت‌ های مشابه از شما بکند و بحثتان را به هیچ‌ جا نخواهند رساند. تاکید می‌ کنیم به هیچ‌ عنوان نباید کاری کنید که همسرتان وارد حالت دفاعی شود.

۷) موضوع بحث را انتخاب کنید

اگر می‌ خواهید بحثی سازنده داشته باشید، باید هر بار روی یک موضوع مشخص بحث کنید. زوج‌ های ناراضی معمولاً در طول بحث‌ ها موضوعات مختلفی را وسط می‌ کشند. وقتی می‌ خواهید مشکلات شخصیتان را حل کنید، هیچ وقت از این استراتژی استفاده نمی‌ کنید.

تصور کنید می‌ خواستید در مورد این که باید فعالیت ورزشی بیش تری وارد برنامه‌ ی روزانه‌ تان کنید فکر کنید. مطمئناً تصمیم نمی‌ گیرید که در چنین زمانی به این که چطور می‌ توانید پول بیش تری برای زمان بازنشستگی پس‌ انداز کنید، کمدتان را چطور مرتب کنید، یا این که با یک موقعیت بد در محل‌ کار چطور برخورد کنید هم فکر کنید.

مطمئناً تصمیمتان این خواهد بود که به هر کدام از این مشکلات یکی‌ یکی فکر کنید. این کملاً واضح است، ولی وقتی دعوا داغ می‌ شود به‌ راحتی ممکن است دو طرف از یک موضوع به موضوع دیگر بپرند و شکایت‌ های مختلف را وسط بکشند. باید بدانید که هر چه شکایت‌ های بیش تری را وسط بکشید، احتمال این که بتوانید به راهکاری برای این مشکلات برسید، کم تر می‌ شود.

۸) واقعا به حرف‌ های همسرتان گوش دهید

خیلی ناراحت‌ کننده است که احساس کنید همسرتان به حرف‌ های شما توجهی ندارد. وقتی وسط حرف همسرتان می‌ پرید یا تصور می‌ کنید که می‌ دانید به چه فکر می‌ کند، شانس این را که بتواند حرف‌ های دلش را به زبان بیاورد از او می‌ گیرید. حتی اگر مطمئن باشید که می‌ دانید همسرتان چه می‌ خواهد بگوید، باز هم ممکن است اشتباه کرده باشید.

می‌ توانید با استفاده از تکنیک‌ های گوش دادن فعال به همسرتان نشان دهید که به حرف‌ هایش توجه دارید. وقتی همسرتان مشغول حرف زدن است، حرف‌ هایش را با استفاده از کلماتی دیگر تکرار کنید. این کار جلوی بروز سوء‌ تفاهم را هم می‌ گیرد و یا این که سوال بپرسید. مثلاً بگویید: “تو از این که من اون حرف رو زدم ناراحتی، آره؟” این استراتژی‌ ها هم از بروز سوء تفاهم‌ ها جلوگیری می‌ کند و هم به همسرتان نشان می‌ دهد به او توجه دارید و برای حرف‌ هایش ارزش قائل هستید.

۹) بهتر است رُک باشید

بعضی وقت‌ ها آدم‌ ها نمی‌ تواند صاف و پوست‌ کنده بگویند که چه‌ چیزی اذیتشان می‌ کند و درعوض از روش‌ های غیر مستقیم برای بیان ناراحتیشان استفاده می‌ کنند. یک طرف ممکن است طوری با دیگری صحبت کند که یک دشمنی زیر‌ پوستی از آن احساس شود. یا این که با تند و تند عوض کردن موضوعات مختلف نخواهد در مورد مشکل اصلی درست حرف بزد.

این روش‌ های غیر مستقیم برای ابراز عصبانیت به‌ هیچ‌ عنوان سازنده نیستند، چون طرف‌ مقابل به درستی نمی‌ فهمد که مشکل اصلی کجا است و چطور باید واکنش دهد. البته متوجه می‌ شود که همسرش ناراحت است، ولی این فقدان صراحت باعث می‌ شود مشکل بدون راه‌ حل بماند.

۱۰) بدون سرزنش کردن همسرتان، درمورد احساستان حرف بزنید

جملاتی که به صورت مستقیم شخصیت طرفتان را زیر‌ سوال می‌ برد برای رابطه بسیار مضر است. اگر مردی که از حسادت همسرش کلافه شده است، بگوید: “واقعاً آدم غیر منطقی‌ ای هستی” باعث می‌ شود که همسرش وارد حالت دفاعی شود و بحث را به بیراهه بکشد.

یک استراتژی بسیار سازنده استفاده از جملاتی است که با “من” شروع می‌ شود و ترکیب کردن آن‌ ها با “توصیف رفتار”. این جملات روی احساس شما تمرکز دارد، بدون این که همسرتان را در جایگاه متهم بنشاند و توصیف رفتار هم روی رفتار خاصی که از همسرتان سر زده است تمرکز دارد نه یک نقص شخصیتی.


امیدواریم موارد ذکر شده در بالا برای شما مفید و کاربردی باشد و از این که تا پایان این مطلب از سایت اینجا زنونس با ما همراه شدید از شما سپاس گذاریم، برای خواندن سایر مطالب بخش روانشناسی همراه ما باشید.


سپیده آقائی
سپیده آقائی
کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات، عاشق دنیای برنامه نویسی و کامپیوتر و فعالیت در زمینه های طراحی وب، تولید محتوا، محتوا گذاری، ترجمه، سئو، دیجیتال مارکتینگ و سوشیال مارکتینگ و آشنا با ابزار های گوگل مانند Google Analytics، Google trend و Google AdWords

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *