injazanoonas | اینجا زنونس

۱۰ راهکار برای کنار آمدن با شکست عشقی

۱۰ راهکار برای کنار آمدن با شکست عشقی

10 راهکار برای کنار آمدن با شکست عشقی

سایت اینجا زنونس در این قسمت از بخش روانشناسی ۱۰ راهکار برای کنار آمدن با شکست عشقی به شما ارائه می دهد.لطفا با ما همراه باشید.

یکی از سخت ترین و بحرانی ترین شکست هایی که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد شکست عشقی است. در این شرایط جدایی و فقدان معمولا تحمل این شکست می تواند بسیار دشوار و طاقت فرسا باشد. در این جا ما به ۱۰ راهکاری که به شما کمک می کند تا راحت تر از این حال و شرایط گذر کنید می پردازیم.

بحران شکست عشقی

۱۰ راهکار برای کنار آمدن با شکست عشقی

۱) اتفاقی که افتاده را بپذیرید

اولین مرحله ای که اکثر افراد در شکست عشقی با آن روبرو می شوند مرحله ی انکار است. فرد نمی تواند قبول کند که رابطه اش با معشوق خود پایان یافته و خود را با افکار کم احتمالی مثل : شاید برگرده، شاید پشیمون بشه، شاید این بار همه‌چی عوض شه و…  گول می زند.

بعد از شکست راهی برای دور زدن درد و رنج هرچند کوتاه مدت وجود ندارد و در واقع با این کارهمه چیز را برای خود سخت تر و غیر قابل تحمل تر می کنید. با فکر کردن به مسایل غیرواقعی خودتان را آزار ندهید. برای گذر کردن باید ناراحتی و سختی کشید. در این صورت بعد از گذشتن از این مسیر به فردی قوی تر تبدیل خواهید شد و سختی‌هایی که کشیده‌اید شما را آبدیده خواهند کرد.

۲) از شر همه چیز هایی که او را یادآور می شود، خلاص شوید و راه های ارتباطیتان را قطع کنید

هر چیزی که باعث یادآوری او و حوادث گذشته می شود را کنار بگذارید. این امر باعث می شود با سرعت بیشتری او را فراموش کنید و زندگی جدیدی را شروع کنید.

هر چیزی مانند هدیه ها، نامه ها،یادگاری ها، لباس و وسایلی که از او در گوشه کنار خانه تان جا مانده دور بریزید. حتی سعی کنید تا مدت ها فیلم هایی که با هم می دیدید را نبینید و یا از جاهای خاصی که با یکدیگر میرفتید دوری کنید. کولمن می‌گوید: «همه‌ی اینها یادگاری‌هایی هستند که احساساتی شدید و خاطراتی را در ذهن‌تان ایجاد می‌کنند که منتهی‌به عقده‌های روحی می‌شوند.»

عکس ها و شماره های تماس او را از گوشی تان حذف و او را از لیست صفحات اجتماعی خود مثل اینستاگرام و فیسبوک و … پاک کنید. همچنین تا جایی می توانید از دوستان مشترکتان دوری کنید و تا جایی که می توانید از او بی خبر باشید. ای بی خبری باعث می شود غم و غصه تان سریع تر کم شود.

پاک کردن

شبکه های اجتماعی

۳) جلوی گریه و بروز احساستان را نگیرید

گریه نیز مانند خنده شفابخش است و دلایل فیزیولوژیکی زیادی برای اثبات این موضوع وجود دارد. هر چه بیشتر بخواهید ژست انسان های قوی را بگیرید و بر احساسات خود غلبه کنید کمتر از آن رهایی می یابید. سالمترین و عاقلانه ترین راه این است که در مورد احساساتتان صادق باشید و آن را بروز دهید.

گریه

۴) جلوی ذهنتان را برای فکر کردن به خاطرات نگیرید

اگر تلاش می‌کنید به خاطراتتان فکر نکنید و با خودتان مدام تکرار می‌کنید: نباید به او فکر کنم، نباید درباره او خیالبافی کنم، نباید لحظه‌های با هم بودنمان را به یاد بیاورم مطمئن باشید فقط به بدتر کردن اوضاع کمک کرده اید.

در یک مطالعه مشهور و روانشناسی که در سال ۱۹۸۰ صورت گرفت از افراد خواسته شد در مورد همه‌چیز فکر کنند ولی حق ندارند درباره خرس سفید فکر کنند. حدس می‌زنید همه آنها درباره چه چیزی فکر کردند؟ خرس سفید! پس نجنگید و نه خود را به سمت خاطرات هل بدهید و نه به زور بخواهید یک شبه یا یک ماهه همه‌چیز را فراموش کنید.

 


* اگر دوست دارید بدانید پسری از اطرافیانتان عاشقتان هست یا نه، مطلب چگونه بفهمیم پسری عاشقمان شده است را مطالعه فرمایید.


۵) به نقاط مثبت و منفی رابطه خود و رفتار های فرد موردنظر فکر کنید

معمولا همه افراد در فرآیند جدایی، خاطرات خوش و نقاط مثبت و خوشایند طرف مقابل شان را یادآوری می کنند؛ که این امر باعث غم و افسوس بیشترشان می شود. ولی اکثرا واقعیت چیز دیگری است .

با واقع بینی فهرستی از حقایق و نقاط مثبت و منفی را  شامل چیزهایی که گفته است یا رفتارهایی که با شما داشته است را عمیق تر بررسی کنید.ممکن است حتی به جایی برسید که با خودتان فکر کنید، چرا درمورد کسی که چنین رفتارهای وحشتناکی با من داشته این طور رمانتیک فکر می‌کنم؟

همچنین با این کار در روابط بعدی تان قادر خواهید بود با آگاهی بیشتر منطقی تر عمل کنید.

نقاط مثبت رابطه

نقاط منفی رابطه

۶) با دوستان خود درددل کنید و وارد جمع شوید

صحبت با دوستان صمیمی و درددل کردن درباره جزییات شکست عشقی باعث تخلیه هیجانی و سبک شدن شما می شود.درعین حال به حل و فصل سریع تر شکست عاطفی شما کمک می کند.

بودن در جمع تاثیر زیادی در  فکر نکردن به یک شخص خاص دارد. پس سعی کنید به جمع دوستان گذشته خود بازگردید و به انجام فعالیت های مثبت بپردازید. حتی بهتر است که وارد جمعی جدید یا جمعی که صمیمیت کمتری با آن ها دارید شوید در این صورت به صورت جدی تری درگیر مسائل گروه می شوید.

عضویت در انجمن‌های ادبی، ورزشی، هنری و… شما را با افراد جدید آشنا کرده و به طور غیرمستقیم باعث کمرنگی «او» در ذهنتان می‌شوند.

درد دل با دوستان

۷) به سلامت بدنتان اهمیت دهید

زمانی که ما در یک رابطه عاطفی به سر می بریم، به سلامت فیزیکی خود اهمیت چندانی نمی دهیم و تا حدودی از خود غافل می شویم. بنابراین سعی کنید پس از جدایی ورزش هایی  مانند ورزش های رزمی، پیاده روی، دویدن، شنا و به طور کلی ورزش های هوازی  را انجام دهید.

ورزش فعالیت سروتونین را افزایش می‌دهد و مغز را مجبور می‌کند برای رشد و بازسازی سلول‌های عصبی، موادشیمیایی ترشح کند. به علاوه شما با هماهنگ‌کردن ذهن و بدنتان کنترل اوضاع را به دست می‌گیرید.

همچنین از تغذیه های سالم و رژیم های غذایی چاقی یا لاغری مناسب استفاده کنید و در طول روز حواستان را به وعده های غذایی خود جمع کنید.

ورزش

رژیم غذایی مناسب

۸) به دنبال تغییرات باشید و خوش بگذرانید

طبیعی است که در پی جدایی در تنهایی ،حوصله ی هیچ کس و هیچ کاری را نداشته باشیم و بخواهیم مدام که در خانه بمانیم. ولی این کار باعث افسرده تر شدن شما می شود.

سعی کنید زمان بیشتری را در بیرون از خانه با دوستانتان خوش بگذرانید. به سفر بروید، وسایل تازه ای که دوست دارید بخرید. دنبال انجام کارهایی باشید که بتوانند یک حس متفاوت و جدید را در شما ایجاد کنند مانند یادگیری یک ساز جدید یا زبان جدید و … . در واقع این کار ها به این دلیل است انرژی تان تخلیه شود و شما دیگر حوصله و فرصت فکر کردن به او را نداشته باشید.

مسافرت و خوشگذرانی

۹) از این جملات و مشابه این ها استفاده کنی

تکرار کردن این جملات می تواند تجدید نیرویی برای شما باشد و روحیه تان را به صورت خیلی موثر تقویت کند.

  • من خودم را دوست دارم
  • من باید شاد باشم
  • من برای شاد بودن نیازی به وجود او ندارم
  • من بدون او بهترم زیرا…
  • لیاقت من خیلی بیشتر از او است
  • من بهتر از او را پیدا خواهم کرد

در خیلی از مواقع گفتن ناسزا و فحش هایی که باعث سبک شدن شما می شود هم بسیار کاربردی است.

۱۰)امیدوار باشید و ببخشید

در آخر همه ی این کار ها که حالتان بهتر شده و تقریبا به زندگی عادی خود برگشته اید ودیگر آن حس انتقام جویی شدید در وجودتان نیست اگر می توانید او را ببخشید و کارهایش را فراموش کنید.با این قدم نهایی قطعا آن‌قدر در ذهن و دلتان کمرنگ می‌شود که دیگر بودن یا نبودن یک خط مثل او در دفتر نقاشی زندگی‌تان آزاردهنده نخواهد بود.

به آاینده امیدوار باشید. به اینکه روزی میرسد که این غم ها را کاملا از یاد میبرید و لبخند واقعی دوباره بر لبان شما جاودانه می شود.

بخشیدن و امیدواری


شکیلا فتاحی
شکیلا فتاحی
من فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه تهران هستم و علاوه بر رشته ی خودم به کار در حوزه ی تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ بسیار علاقه مندم. اوقات فراغت خودم رو با فیلم دیدن، مطالعه، نواختن ساز پیانو و همچنین وقت گذروندن با دوستانم پر میکنم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *