آکنه یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در جهان است.درمان های معمولی آکنه می تواند گران باشد و اغلب دارای عوارض جانبی نامطلوب مانند خشکی، قرمزی و تحریک است.این باعث شده است بسیاری از مردم به دنبال روش درمان آکنه به طور طبیعی در خانه باشند.اینجا زنونس به بررسی ۱۲ درمان خانگی قوی برای آکنه پرداخته است. با ما همراه باشید.

علل آکنه چیست؟

آکنه هنگامی شروع می شود که منافذ پوست شما با روغن و سلول های مرده پوست مرطوب می شود.

هر نمک به یک غدد سباسه متصل است که یک ماده چرب به نام سبوم تولید می کند که باعث رشد باکتری های شناخته شده به نام پروپیوونی باکتریوم آکنه می شود.

بسیاری از عوامل به توسعه آکنه کمک می کنند از جمله ژنتیک، رژیم غذایی، استرس، تغییرات هورمونی و عفونت ها .

درمان های خانگی آکنه

در زیر ۱۲ داروی خانگی برای آکنه وجود دارد که اینجا زنونس پیشنهاد میکند آنها را امتحان کنید.

۱٫ سرکه سیب

سرکه سیب توسط سیب سرخ و یا آب سیب از سیب های تازه تهیه کنید.

این سرکه مانند سایر سرکه ها، به خاطر توانایی آن در مبارزه با انواع باکتری ها و ویروس ها شناخته شده است.

سرکه سیب حاوی چندین اسید آلی است که نشان داده شده است آکنه را می کشد .

همچنین نشان داده شده است که اسید لاکتیک به بهبود ظاهر زخم های آکنه  کمک میکند.

چگونه از آن استفاده کنید :

به۱ قاشق سوپخوری سرکه سیب  ، ۳ قاشق سوپخوری آب را اضافه کنید (از آب بیشتر برای پوست حساس استفاده کنید).
پس از تمیز کردن پوست، به آرامی مخلوط را با استفاده از یک توپ پنبه به پوست بمالید.
بعد از گذشت ۵ تا ۲۰ ثانیه ، با آب بشویید و  پوست خود را خشک کنید.
در صورت نیاز، این روند را ۱-۲ بار در روز تکرار کنید.
توجه داشته باشید که استفاده از سرکه سیب  می تواند باعث سوختگی و تحریک پوست شود، بنابراین باید آن را همیشه در مقدار کمی استفاده کنید وحتما رقیق باشد.


خلاصه:

اسیدهای ارگانیک در سرکه سیب سرخ ممکن است باعث کشتن باکتری های عامل آکنه و کاهش زخم ها شوند. اعمال آن به پوست ممکن است باعث سوختگی یا تحریک شود، بنابراین باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد.


۲٫ مکمل روی

روی یک ماده غذایی ضروری است که برای رشد سلول، تولید هورمون، متابولیسم و ​​عملکرد ایمنی مهم است.

همچنین یکی از معروف ترین درمان های طبیعی برای آکنه است. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به آکنه دارای سطوح پایینتری از روی در خون خود هستند .

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف روی به صورت خوراکی باعث کاهش آکنه می شود.

مصرف بیش از حد روی باعث ایجاد عوارض جانبی مانند درد معده و تحریک روده می شود.

همچنین لازم به ذکر است که استفاده از روی به پوست موثر نبوده است. این ممکن است به این دلیل باشد که روی به طور مؤثر از طریق پوست جذب نمی شود.


خلاصه:

افراد مبتلا به آکنه دارای سطوح پایینتری روی نسبت به افرادی هستند که دارای پوست روشن هستند. مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف روی به صورت خوراکی می تواند آکنه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.


۳٫ ماسک عسل و دارچین

عسل و دارچین منبع عالی آنتی اکسیدان ها هستند.

مطالعات نشان داده اند که استفاده از آنتی اکسیدان ها برای پوست در کاهش آکنه از بنزوئیل پراکسید و رتینوئید ها موثر است.

عسل و دارچین همچنین توانایی مبارزه با باکتری ها و کاهش التهاب را دارند که این دو عامل باعث آکنه می شوند .

در حالی که خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان و ضد باکتری های عسل و دارچین ممکن است به پوست مبتلا به آکنه کمک کند، هیچ گونه مطالعه در مورد توانایی آنها در درمان آکنه وجود ندارد.

چگونه یک ماسک عسل و دارچین بسازیم؟

مخلوط ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق چای خوری دارچین با هم برای یک خمیر تشکیل دهید.
پس از تمیز کردن، ماسک را روی صورت خود قرار دهید و آنرا ۱۰-۱۵ دقیقه نگه دارید.
ماسک را به طور کامل بشویید و صورت خود را خشک کنید.


خلاصه:

عسل و دارچین دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان و ضد باکتری هستند. از این رو، ممکن است برای پوست آکنه مفید باشد.


۴٫ روغن درخت چای

روغن درخت چای یک روغن اساسی است که از برگ یک درخت کوچک بومی  استرالیا استخراج می شود.

این روغن خاطر توانایی آن در مبارزه با باکتری ها و کاهش التهاب پوست شناخته شده است .

علاوه بر این، مطالعات متعدد نشان می دهد که استفاده از ۵٪ روغن چای در پوست به طور موثر آکنه را کاهش می دهد .

در مقایسه با ۵٪ بنزویل پراکسید، ۵٪ روغن درخت چای به سرعت عمل نمی کند، اما بعد از سه ماه استفاده از آن، باعث بهبود آکنه شد .

همچنین باعث کاهش اثرات جانبی مانند خشکی، تحریک و سوزش در مقایسه با بنزوئیل پراکسید می شود.

روغن درخت چای بسیار قوی است، بنابراین همیشه قبل از اعمال آن به پوست خود ابتدا آنرا رقیق کنید.

چگونه از آن استفاده کنید

۱ قاشق روغن درخت چای را با ۹ قاشق آب مخلوط کنید.
توپ پنبه را به مخلوط آغشته کنید و آن را به مناطق آسیب دیده بزنید.
در صورت نیاز، این روند را ۱-۲ باردر روز تکرار کنید.


خلاصه:

روغن درخت چای دارای خواص قوی ضد باکتری و ضد التهابی است که نشان داده شده  اعمال آن بر روی پوست برای کاهش آکنه موثر است.


۵٫ چای سبز

چای سبز دارای آنتی اکسیدان های بسیار زیادی است و نوشیدن آن می تواند سلامت خوبی را به وجود آورد.

مطالعاتی در مورد اثرات مزایای نوشیدن چای سبز در مورد آکنه صورت نگرفته است اما نشان داده شده است که به طور مستقیم  به پوست کمک می کند.

این به این معنی است که فلاونوئیدها و تانن ها در چای سبز به مبارزه با باکتری کمک می کنند و التهاب را کاهش می دهند که دو عامل اصلی آکنه هستند .

نشان داده شده است که آنتی اکسیدان اصلی در چای سبز تولید سبوم را کاهش می دهد.

مطالعات متعدد نشان داده است که استفاده از عصاره چای سبز ۲-۳ درصد سبب کاهش جوش در افراد مبتلا به آکنه می شود .

شما می توانید کرم ها و لوسیون هایی که حاوی چای سبز هستند خریداری کنید، اما می توانید مخلوط خود را در خانه نیز آسان تولید کنید.

چگونه از آن استفاده کنید

بگذارید چای سبز تیره در آب  برای ۳-۴ دقیقه بجوشد.
اجازه دهید چای  خنک شود.
با استفاده از یک توپ پنبه، چای را به پوست بمالید .
اجازه دهید خشک شود، سپس با آب بشویید .
شما همچنین می توانید برگ های باقیمانده چای را به عسل اضافه کنید و ماسک بزنید.

نوشیدن چای سبز نشان داده است که قند خون و میزان انسولین را پایین می آورد، که عواملی است که می توانند در ایجاد آکنه نقش داشته باشند .


خلاصه:

چای سبز دارای آنتی اکسیدان هایی است که به مبارزه با باکتری ها کمک می کند و التهاب را کاهش می دهد. اعمال چای سبز به پوست نشان داده است که آکنه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.


۶٫ آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاه گرمسیری است که برگ آن یک ژل روشن را تولید می کند.

ژل اغلب به لوسیون، کرم، پماد و صابون اضافه می شود. این معمولا برای درمان سایش، بثورات، سوختگی و سایر شرایط پوستی استفاده می شود.

هنگام استفاده از پوست، ژل آلوئه ورا می تواند به  زخم، سوختگی و مبارزه با التهاب کمک کند .

آلوئه ورا همچنین حاوی سالیسیلیک اسید و گوگرد است که هر دو به طور گسترده در درمان آکنه استفاده می شود .

مطالعات متعدد نشان داده است که استفاده از اسید سالیسیلیک به پوست به طور قابل توجهی آکنه را کاهش می دهد .

چگونه از آن استفاده کنید

ژل را از گیاه آلوئه ورا با قاشق خارج کنید.
به طور مستقیم به  پوست بزنید.
در صورت نیاز۱-۲ بار در روزتکرار کنید .
شما همچنین می توانید ژل آلوئه ورا  را از فروشگاه خریداری کنید، اما مطمئن شوید که خالص وبدون هیچ گونه مواد افزودنی است.


خلاصه:

ژل آلوئه ورا هنگام استفاده به پوست، می تواند زخم ، سوختگی و التهاب را درمان کند. این ممکن است برای افراد مبتلا به پوست مبتلا به آکنه سودمند باشد، اما تحقیقات بیشتری باید انجام شود.


۷٫ مکمل روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا ۳ چربی های فوق العاده سالم هستند که بسیاری از مزایای سلامتی را به ارمغان می آورند.

روغن ماهی حاوی دو نوع اصلی از اسیدهای چرب امگا ۳ است: ایکوزاپنتائوئیک اسید (EPA) و اسید داکوزاگزنئوئیک (DHA).

سطوح بالای EPA و DHA نشان دهنده کاهش عوامل التهابی است که ممکن است خطر آکنه را کاهش دهد .

هیچ توصیه ای برای مصرف روزانه اسیدهای چرب امگا ۳ وجود ندارد، اما اکثر سازمان های بهداشتی توصیه می کنند که بزرگسالان سالم حداقل ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم ترکیب EPA و DHA در هر روز مصرف می کنند.

شما همچنین می توانید اسیدهای چرب امگا ۳ را با خوردن سالمون، ساردین، گردو و دانه های روغنی زمستانه دریافت کنید.


خلاصه:

روغن ماهی حاوی EPA و DHA و اسیدهای چرب امگا ۳ است. مصرف یک مکمل روغن ماهی ممکن است به کاهش آکنه کمک کند.


۸٫ ضدعفونی

لایه برداری فرآیند حذف لایه بالایی سلول های  مرده پوست است. این می تواند به صورت مکانیکی با استفاده از یک برس یا اسکراب به منظور حذف سلول های فیزیکی به دست آید.

اعتقاد بر این است که از بین بردن سلول های پوستی که منافذ را ایجاد می کنند، پوست را بهبود می بخشد.

متاسفانه تحقیقات در مورد لایه برداری و توانایی آن در درمان آکنه محدود است.

انواع مختلفی از محصولات لایه برداری در فروشگاه ها  وجود دارد، اما شکر و نمک را فقط در خانه می توان استفاده کرد.

نحوه ساختن اسکراب در خانه

مخلوط یکسان قند (یا نمک) و روغن نارگیل.
مخلوط  را با پنبه به پوست بزنید و خوب شستشودهید.


خلاصه:

لایه برداری فرآیند حذف لایه بالایی سلول های  مرده پوست است. این ممکن است ظاهر زخم ها و تغییر رنگ را کاهش دهد، اما تحقیقات بیشتری باید بر روی توانایی آن در درمان آکنه صورت گیرد.


۹٫ رژیم غذایی کم گلیسمی

رابطه بین رژیم غذایی و آکنه سالها مورد بحث قرار گرفته است.

شواهد اخیر نشان می دهد که عوامل رژیم غذایی مانند انسولین و شاخص گلیکوزمی ممکن است با آکنه همراه باشد .

شاخص گلیکوزمی غذا (GI) اندازه گیری میزان چگالی قند خون آن است.

خوردن غذاهای پرچرب باعث افزایش فشار انسولین می شود که تصور می شود تولید سبوم را افزایش می دهد. به علت این امر، مواد غذایی با کیفیت بالا در GI تاثیر مستقیم بر رشد و شدت آکنه دارند.

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا عبارتند از نان سفید، نوشیدنی های شیرین، کیک، دونات، شیرینی، آب نبات، غلات صبحانه شیرینی و سایر غذاهای فرآوری شده.

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین شامل میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل و دانه های کامل میشود.

رژیم کم گلیسمی ممکن است برای افرادی که مبتلا به پوست مبتلا به آکنه هستند مفید باشد، اما تحقیقات بیشتری لازم است.


خلاصه:

خوردن غذاهای غنی از گلیسمی ممکن است باعث افزایش تولید چربی و کمک به آکنه شود. تحقیق بیشتر برای تعیین اینکه آیا یک رژیم کم گلیسمی می تواند به طور موثر باعث درمان یا جلوگیری از آکنه باشد، مورد نیاز است.


۱۰٫ لبنیات

رابطه بین لبنیات و آکنه بسیار بحث برانگیز است.

مصرف شیر وسایر فراورده های لبنی  ممکن است باعث تغییرات هورمونی و منجر به آکنه شود .

دو مطالعه بزرگ نشان داده است که میزان بالای مصرف شیر با آکنه همراه است .

لبنیات


خلاصه:

برخی مطالعات نشان می دهد که بین شیر و آکنه رابطه مثبت وجود دارد. محدود کردن مصرف شیر و لبنیات ممکن است برای افرادی با پوست مبتلا به آکنه مناسب باشد اما تحقیقات بیشتری باید انجام شود.


۱۱٫ کاهش استرس

هورمون هایی که در طول دوره های استرس منتشر می شوند، ممکن است سبب  التهاب پوست و افزایش آکنه شوند .

در واقع، مطالعات متعدد، استرس را به افزایش شدت آکنه مرتبط کرده اند.

علاوه بر این، استرس می تواند تا ۴۰٪ بهبود زخم را تسریع کند، که ممکن است بهبود ضایعات آکنه را تسکین دهد .

راه کاهش استرس

بیشتر بخوابید
در فعالیت بدنی شرکت کنید
یوگا تمرین کنید
نفس های عمیق بکشید


خلاصه:

هورمون هایی که در طول زمان استرس آزاد می شوند، می توانند آکنه را بدتر کنند. کاهش استرس ممکن است به بهبود آکنه کمک کند.


۱۲٫ ورزش منظم

ورزش موجب گردش خون سالم می شود. افزایش جریان خون کمک می کند تا سلول های پوست تغذیه کنند، که ممکن است به جلوگیری و درمان آکنه کمک کند.

ورزش همچنین نقش مهمی در تنظیم هورمون دارد .

مطالعات متعدد نشان داده است که ورزش می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد، که هر دو عوامل می توانند در ایجاد آکنه نقش داشته باشند .

توصیه می شود که بزرگسالان سالم ۳-۵ بار در هفته ۵ تا ۳۰ دقیقه ورزش کنند. این می تواند شامل پیاده روی، دویدن و بلند کردن وزنه باشد.


خلاصه:

ورزش باعث افزایش گردش خون سالم، تنظیم هورمون ها و کاهش استرس می شود.


ورزش منظم
آکنه یک مشکل رایج با تعدادی از علل زمینه ای است. با این حال، درمان های معمول می تواند خشکی، قرمزی و تحریک ایجاد کند.

خوشبختانه بسیاری از داروهای طبیعی نیز می توانند موثر باشند. داروهای خانگی که در این مقاله ذکر شده ممکن است برای همه کار نکند، اما ممکن است ارزش تلاش داشته باشند.

با این وجود، اگر شما آکنه شدید دارید، ممکن است بهتر باشد با یک متخصص پوست مشورت کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: