injazanoonas | اینجا زنونس

۱۵ تکنیک برای تقویت حافظه

۱۵ تکنیک برای تقویت حافظه

15 تکنیک برای تقویت حافظه

سایت اینجا زنونس مطلبی را شامل ۱۵ تکنیک برای تقویت حافظه برای شما آماده کرده است. با خواندن این مطلب ما را در بخش روانشناسی همراهی کنید.

برای همه ی ما پیش آمده است که هنگام صحبت گاهی موضوع یا کلمه ی مد نظرمان را از یاد ببریم یا وسیله ای را در جایی قرار داده و بعد از مدت کوتاهی جایگاه آن را فاموش کرده و مدام به دنبال آن بگردیم. این مشکل فراموشی حتی سر جلسه امتحان هم گریبان گیر خیلی از ما ها شده است.

در واقع فراموشکاری ها و اتفاقاتی از این قبیل برای همه اتفاق می افتند. اما مطلب مهم این است که بتوانید با بکار گیری تکنینک هایی مفید حافظه تان را تقویت کنید و تعداد دفعات بروز این مشکلات را کاهش دهید.

راه های تقویت حافظه

در این قسمت ما شما را با ۱۵ تکنیک برای تقویت حافظه تان آشنا می کنیم:

۱) بررسی و مرور کار های روزانه

هر شب موقع خواب ، یا هر موقعی از روز که فرصت پیدا می کنید کار های روزانه را به طور منظم وتا حد ممکن به صورت جزئی به خود یاد آوری کنید ویا بر روی کاغذ بنویسید. این تمرین مغز تان را وادار به فعالیت می کندو در نهایت باعث تقویت حافظه می شود. علاوه بر این یک بار هم کارهای مثبت و موثری انجام دادهاید. و یا اوقاتی را که بیهوده تلف کرده اید یاد آوری کنید و اگر بر نامه ای نامنظمی داشته اید در روز های آینده آن بر نامه را تکرار کنید. در واقع مرور کارهای روزانه علاوه بر تقویت حافظه روند پیشرفت زندگی شما را ترسیم می کند و نقاط ضعف و قوت شما را گوشزد می نماید.

۲) داشتن خواب کافی

محققان برای بررسی نواحی فعال شده پس از یک خواب خوب، مغز افراد را اسکن MRI کردند. خواب کمک می‌کند حافظه‌ی تازه در مغز جاگیر شود؛ فرایندی که به آن تحکیم حافظه گفته می‌شود. این اتفاق در اثر تحکیم ارتباطات میان سلول‌های مغز تحت تأثیر یک استراحت خوب اتفاق می‌افتد. زمانی که شما خواب هستید انگار دارید اطلاعات حافظه‌ای جدید را به یک منطقه‌ی بهتر برای ذخیره‌ی اطلاعات منتقل می‌کنید. و وقتی بیدار شوید می‌توانید تکالیف مربوط به حافظه را سریع‌تر انجام دهید.


*حتما مطالعه فرمایید: چند تکنیک جالب برای سریع به خواب رفتن


۳) تکرار مطالب برای خود با صدای بلند

از میان تکنیک های تقویت حافظه این یکی از همه ساده‌تر است و برای به خاطر سپردن همه چیز از جای سوئیچ ماشین گرفته تا لیست خرید و مرور درس‌ها برای امتحان کاربرد دارد. مطالعات نشان می‌دهند گفتن آنچه می‌خواهید به خاطر بسپارید برای خودتان یا حتی حرکت دادن لب‌ها بدون صدا (mouthing) می‌تواند برای یادآوری کمک‌کننده باشد.

۴) تمرکز

تمرکز یعنی دقت روی یک موضوع مشخص بی آنکه افکار دیگری ،ذهن را به خود مشغول کند . تمرکز یعنی یک بعدی فکر کردنو افکار بیهوده و اضافی را کنار گذاشتن؛ یعنی تمام حواسمان به کاری که انجام می دهیم باشد. همزمان با کنترل ذهن، حافظه ی خود را نیز تقویت خواهید کرد. تمرکز در هنگام یادگیری و به خاطر سپاری، مدت زمان و دفعات لازم برای تکرار موضوع مورد یادگیری را کاهش می دهد.

۵) حرکت دادن چشم ها

تکان دادن چشم‌ها از چپ به راست و برعکس به مدت ۳۰ ثانیه می‌تواند کلید افزایش تمرکز باشد. چون سمت راست و چپ مغز عملکردهایی متفاوت از هم دارند با تقویت ارتباط میان این دو بخش می‌توان از عملکردهای ذهنی حمایت کرد.

۶) فاصله انداختن بین یادگیری

یکی از علت ها ی مهم خستگی مغز ،طولانی بودن مدت مطالعه است. بین یادگیری فاصله بیندازید. پس از یاد گیری یک مطلب چند دقیقه صبر کنید تا مطلب جا بیفتد ، بعد مطالعه را ادامه دهید. در کل روش نیم ساعت مطالعه بعد پنج دقیقه استراحت را فراموش نکنید.

۷) استفاده از رنگ قرمز و آبی در حد نیاز

مغز از محیط اطراف بسیار تأثیرپذیر است. این موضوع شامل رنگ نیز می‌شود. دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا عملکرد مغز ۶۰۰ داوطلب را بررسی کردند تا به تأثیر رنگی که افراد در حین آزمایش در معرضش قرار گرفته بودند پی ببرند. از داوطلبان خواسته شده بود با کلمات و تصاویر روی مانیتور دارای پس زمینه‌ی قرمز، آبی یا خنثی تکالیفی را انجام دهند. افراد گروه پس‌زمینه‌ی قرمز در توجه به جزئیات مانند بررسی دیکته و نشانه‌گذاری متن عملکرد بهتری داشتند. و افراد گروه پس‌زمینه‌ی آبی در تکالیفی که به تصور و خلاقیت نیاز داشت بهتر عمل کردند.

۸) مشخص کردن یک نشانه

اگر باید کاری را هر روز در زمان معین انجام بدهید و همیشه آن را فراموش می‌کنید، یکی از تکنیک های تقویت حافظه به نام «اهداف اجرا» به کارتان می‌آید. برای مثال به خودتان بگویید هر وقت اولین فنجان چای صبحانه‌ام را خوردم قرص‌هایم را نیز می‌خورم. یا وقتی اخبار میانه‌ی روز تمام شد ورزشم را انجام می‌دهم.

۹) مشت کردن دست ها

مطابق با تحقیقات به خاطر سپردن شماره تلفن یا لیست خرید با مشت کردن دست راست و فشردن شدید آن آسان‌تر می‌شود. بعدا زمانی که خواستید آن اطلاعات را به یاد بیاورید دست چپ‌تان را مشت کنید. محققان گمان می‌کنند این حرکت بخش‌های کلیدی در مغز را فعال می‌کند که در ذخیره و بازیابی اطلاعات دخالت دارند.

۱۰) خوردن شکلات

محققینِ یک مطالعه که روی ۲۰۰۰ داوطلب انجام شده است می‌گویند: «خوردن شکلات می‌تواند حافظه‌ی شما را بهبود دهد.» در مطالعه‌ای دیگر معلوم شد وقتی افراد مقادیر زیادی فلاونوئید (ماده‌ای که در شکلات یافت می‌شود) دریافت کرده بودند انجام محاسبه‌های ذهنی برای آنها آسان‌تر می‌شد.

۱۱) برقراری ارتباط بین حافظه و محیط

بر اساس این تکنیک اگر جوکی در حضور رایحه‌ای خاص شنیده شود، همان بو می‌تواند راهنمایی برای حافظه باشد تا آن را بعدا به یاد بیاورید. اندرو جانسون متخصص حافظه می‌گوید: «خیلی ساده است. به دانشجویان می‌گویم در جلسه‌ی امتحان مکانی را تجسم کنند که در آنجا درس خوانده‌اند تا به حافظه‌شان یک نشانه داده باشند.»

۱۲) رقص و موسیقی

طرفداران موسیقی در آزمون‌های شناختی عملکرد بهتری دارند و محققان اثرات مثبت موسیقی را روی مبتلایان به آلزایمر شاهد بوده‌اند.موسیقی‌هایی با ریتم و الگوهای قوی، برای حافظه و حل‌مسئله بهترین هستند. هر چه رقص پیچیده‌تر باشد مغز نیز پیچیده‌تر خواهد بود.


*حتما مطالعه فرمایید: ۱۵ راهکار برای پیشگیری از آلزایمر


۱۳) آدامس جویدن

در این زمینه تحقیقات ضد و نقیضی وجود دارد، ولی مطالعات نشان می دهند شرکت کنندگانی که در طول یادگیریشان آدامس می جویدند، در بازیابی حافظه دقیق تر بودند و زمان واکنش بهتری داشتند. یکی از دلایلی که جویدن آدامس می تواند روی بازیابی شما اثر داشته باشد، این است که جویدن آدامس فعالیت هیپوکامپ (اسبک) را افزایش می دهد، هیپوکامپ منطقه مهمی از مغز به شمار می رود که به حافظه مربوط است.

نظریه دیگر روی افزایش اکسیژن دریافتی و بهبود تمرکز و توجه از طریق جویدن آدامس تمرکز می کند و براساس آن، با آدامس جویدن مغز هنگام یادگیری چیزهای جدید، ارتباط های قوی تری ایجاد کند. مطالعه ای وجود دارد که نشان می دهد شرکت کنندگانی که در طول یادگیری و تست حافظه آدامس می جویدند، سطوح ضربان قلب بالاتری دارند، فاکتوری که موجب افزایش اکسیژن دریافتی توسط مغز می شود.

۱۴) مرور الفبا

وقتی اطلاعاتی مانند نام بازیگر فیلم را به یاد نمی‌آورید از تکنیک جست‌وجوی الفبایی استفاده کنید. با مرور الفبا حافظه‌ی خود را هل می‌دهید تا به اولین حرفِ کلمه‌ یا نامی که سعی دارید به یاد بیاورید برسید.

۱۵) کشیدن طرح های بی هدف با قلم و کاغذ

عملکرد افراد برای به خاطر آوردن اسامی و مکان‌ها در تست‌های حافظه‌ در افرادی که طرح‌های بی‌هدف (doodling) می‌کشیدند ۲۹٪ بهتر از افرادی بود که این کار را انجام نمی‌دادند. متخصصان می‌گویند این خط‌خطی‌ها که هنگام کار انجام می‌دهیم به مغز فشار نمی‌آورد و به ما اجازه می‌دهند روی کاری که انجام می‌دهیم تمرکز کنیم. این کار همچنین رؤیاپردازی را که از عوامل حواس‌پرتی است متوقف می‌کند.


شکیلا فتاحی
شکیلا فتاحی
من فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه تهران هستم و علاوه بر رشته ی خودم به کار در حوزه ی تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ بسیار علاقه مندم. اوقات فراغت خودم رو با فیلم دیدن، مطالعه، نواختن ساز پیانو و همچنین وقت گذروندن با دوستانم پر میکنم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *