سایت اینجا زنونس در این مطلب از بخش روانشناسی ۱۵ راهکار برای پیشگیری از آلزایمر را به شما ارائه می دهد. با ما همراه باشید.

ممکن است هر چقدر سنمان بالا رود، ترس و دلهره ی بیشتری نسبت مبتلا شدن به آلزایمر در ما ایجاد شود. ترس از اینکه در آینده خیلی از نام ها، آدرس ها، خاطرات و حتی اطرافیان و عزیزانمان را از یاد ببریم و سرباری برای آنان باشیم. در حال حاضر ، در خوشبینانه ترین حالت، راه های محدودی برای درمان آلزایمر وجود دارد و هیچ داروی معجزه آسایی هم دردسترس نیست. پس چطور است که به جای دست و پنجه نرم کردن با این بیماری سخت در آینده، بر روی پیشگیری از آن تمرکز کنیم. عوامل زیادی هست که می تواند بسیار در این امر تاثیر گذار باشد که در این جا برخی از آن ها برای شما آورده ایم.


*حتما مطالعه فرمایید: عواملی که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد


سربار عزیزان

۱) زیاد مطالعه کنید و بنویسید

بلند بخوانید، با تغییر صدا و احساسات به جای شخصیت‌های کتاب یا نویسنده بخوانید. خاطرات روزانه و… را بنویسید و از مطالبی که دوست دارید نت بردارید. هر چیزی را که دوست دارید و می‌خواهید بخوانید و بنویسید. نوشتن و خواندن یکی از بهترین فعالیت‌ها برای تقویت و افزایش حافظه است.

مطالعه و نوشتن

۲) جایگاه وسایل را تغییر دهید

روی میز کار خود نگاهی بیندازید، حالا جای همه چیز را عوض کنید. مثلا جامدادی را به جای تراش رومیزی بگذارید. همچنین می‌توان این کار را با تغییر جای وسایل آشپزخانه انجام داد.

۳) خلاف بعضی عادت هایتان عمل کنید

به عنوان مثال با هر دستی که عادت به مسواک ‌زدن دارید، از امشب با آن یکی دست مسواک بزنید. مثلا اگر با دست راست مسواک می‌زنید، از امشب مسواک را با دست چپ گرفته و مسواک بزنید.

۴) استرس،فشار و قند خونتان را کنترل کنید

استرس و فشار خونقند  مزمن موجب افزایش کورتیزول درمغز می شود که به نوبه خود به تخریب و آسیب حافظه می انجامد. تحقیقات نشان می‌دهد پایین آوردن فشارخون توسط ورزش و تغذیه و یا مدیتیشن سالم می‌تواند ریسک ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

ارتباط قوی میان قندخون بالا و ریسک زوال عقل وجود دارد، تا حدی‌که نام دیگر آلزایمر را دیابت نوع سوم گذاشته‌اند. حتی اگر کسی دیابت نداشته باشد، قند خون بالا می‌تواند ریسک زوال عقلش را افزایش دهد. کنترل مناسب قند خون، چه با دیابت و چه بدون آن، می‌تواند داروی پیشگیری‌کننده برای مغزتان باشد.

دیابت

۵) درست و سالم تغذیه کنید

تغذیه درست ، انواع توت، سیب، آجیل ، برخی انواع شکلات تیره، قهوه، کافئین، دارچین، کشک و به خصوص ماهی همراه با سایر غذاها را شامل می‌شود. به‌طور کلی، رژیم غذایی مدیترانه ای، فواید فراوانی برای سلامتی دارد که بهبود عملکرد مغز یکی از این فواید است.

تغذیه درست و سالم

۶) برای بعضی کارهایتان به جز بینایی به دیگر حواس ها از حواس های پنجگانه تکیه کنید

سعی کنید به جای نگاه‌ کردن به غذا، از بو یا مزه آن پی ببرید که درون بشقابتان چه غذایی وجود دارد. با چیز‌های دیگر هم می‌توانید همین کار را بکنید، همین حدس زدن یکی از تمرین‌های خوب برای تقویت حافظه است.

۷) روزا نه به اندازه کافی مایعات بنوشید

کم آبی، مهم ترین فاکتور متغیر برای از دست دادن حافظه است. به مقدار کافی مایعات بنوشید و از مصرف نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.

مایعات

۸) ادویه جات و غذاهای تند مصرف کنید

ادویه جات و سبزیجات معطر نظیر فلفل سیاه، دارچین، ریحان، جعفری، زنجبیل و وانیل از مواد آنتی اکسیدان قوی که به نیرو و تقویت کار مغز می افزاید، سرشار می باشد.

۹) به مقدار کافی ویتامین B۱۲ ، D و E مصرف کنید

کمبود ویتامین ب۱۲، ویتامین دی و ویتامین ایی، موجب کاهش عملکرد ادراکی می‌شود. مخصوصا، کمبود ویتامین ب۱۲ می‌تواند باعث ازدست دادن حافظه و اختلال حواس شود که حداقل با مکمل‌های ویتامین ب۱۲ می‌توان برآن غلبه نمود. ضمنا، ویتامین دی و ویتامین ایی، ریسک ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهند.

۱۰) بازی و سرگرمی های فکری را فراموش نکنید

بازی با کلمات، حل جدول، حل معما، طرح چیستان، شبیه‌سازی و… به طور کل بازی به صورت جمعی بسیار شادی‌بخش است و ذهن را به فعالیت وادار می‌کند. این راه می تواند یکی از موثرترین روش ها برای محافظت در برابر آلزایمر باشد.

بازی های فکری

۱۱) در اجتماعات گوناگون شرکت کنید

داشتن ارتباط اجتماعی مستمر، باعث می‌شود مغز شما جوان بماند و از زوال عقل جلوگیری کند.

۱۲) مهارت های جدید بیاموزید

 یادگیری چیزهای تازه برای مثال یک زبان جدید برای مغز یک مرهم و دارو است. این کار سلول های مغز را برای رشد تحریک می کند.

۱۳) باغبانی کنید

باغبانی هم به شما در تمرکز و تقویت حافظه کمک بسیار می‌کند. بمی توانید از یک یا دو گلدان شروع کنید. شما می‌توانید به مرور زمان، سبزیجات مورد نیازتان را پرورش دهید.

باغبانی

۱۴) سیگار نکشید

سیگار کشیدن علاوه بر این که ریسک انواع سرطان و بیماری‌های ریوی را بالا می‌برد، می‌تواند به مغزتان هم آسیب بزند. به گفته سازمان سلامت جهانی، ۱۴درصد از موارد آلزایمر در دنیا، به‌دلیل دودکردن تنباکو روی داده‌اند. حتی ریسک این بیماری برای افرادی که درمعرض دود سیگار هستند هم بالاست.

سیگار کشیدن

۱۵) مدام تکرار کنید

شماره تلفن، شعر، داستان، نام فرد و… تنها با تکرار است که در حافظه خواهد ماند. بنابراین هر چیزی را که می‌خواهید وارد حافظه کنید، مدام تکرار کنید. انتخاب کلمات برای تکرار بسیار مهم هستند. کلمات شما باید جذاب، زیبا و از نظر شما خوشایند باشند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: