injazanoonas | اینجا زنونس

آزمایش‌های سه ماه دوم و سوم بارداری

آزمایش‌های سه ماه دوم و سوم بارداری

trials-of-the-second-third-trimester-of-pregnancy

با اینجا زنونس همراه باشید در بررسی آزمایش‌های سه ماه دوم و سوم بارداری از مجموعه مطالب پزشکی و مادران.

در مطلب قبل آزمایش‌های سه ماه اول بارداری را بررسی کردیم ابتدا این مقاله را مطالعه کنید.

آزمایش‌های سه ماه دوم بارداری

همه زنان باردار باید بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری برای بررسی دیابت، یک آزمایش غربالگری انجام دهند.

۱.  آمنیوسنتز

 در صورت تشخیص پزشک، بر اساس فاکتور‌های افزایش خطر موجود ممکن است برای تشخیص قطعی برخی از اختلالات کروموزومی یا عفونت، به انجام آزمایش آمنیوسنتزنیاز باشد. این آزمایش در ایران بین هفتۀ ۱۴ و ۱۶ بارداری و عموماً در هفتۀ ۱۶ بارداری انجام می‌شود. آمنیوسنتز یک آزمایش تشخیصی تهاجمی است که در آن پزشک مقداری از مایع آمنیوتیک درون کیسۀ آب را خارج و برای بررسی اختلالات کروموزومی یا عفونت آزمایش می‌کند. این آزمایش می‌تواند مشکلاتی مانند سندرم داون یا تریزومی ۱۳ را با دقت بسیار بالایی تشخیص دهد. برخی از پزشکان، در زنانی که سن آنها ۳۵ سال یا بیشتر است نیز این آزمایش را برای تشخیص وجود نقص‌های مادرزادی در جنین توصیه می‌کنند. در این آزمایش، سوزنی را از شکم به کیسۀ آب وارد ‌می‌کنند و نمونه‌ای از مایع آمنیوتیک را که حاوی سلول‌های جنین است برمی‌دارند.

۲. سطح آلفافتوپروتئین

 در سه ماهۀ دوم پزشک صرف نظر از نتایج آزمایش غربالگری سه ماهۀ اول باید از طریق آزمایش خون سطح آلفافتوپروتئین را در خون مادر اندازه‌گیری کند. این آزمایش معمولاً بین هفتۀ ۱۵ تا ۱۷ انجام می‌شود و می‌تواند به پزشک در بررسی احتمال وجود نقص‌های لولۀ عصبی جنین کمک کند. اگر مادر، غربالگری سه ماهۀ اول را انجام نداده باشد یا پزشک با توجه به نتایج غربالگری سه ماهۀ اول یا به دلیل عدم انجام سونوگرافی NT همزمان با غربالگری سه ماهۀ اول، تصمیم به بررسی نتایج غربالگری سه ماهۀ دوم گرفته باشد، در این حالت آزمایش خون نشانگر‌های چهارگانه برای شما تجویز می‌شود. آزمایش چهارگانه معمولاً بین هفته‌های ۱۵ تا ۱۷ انجام می‌شود. اگر پزشک درخواست آزمایش غربالگری نشانگرهای چهارگانه را داده باشد، نیازی به آزمایش آلفافتوپروتئین مجزا نیست و سطح این ماده در آن آزمایش اندازه‌گیری می‌شود.

۳.  آزمایش دیابت

همه زنان باردار باید بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری برای بررسی دیابت بارداری، یک آزمایش غربالگری انجام دهند. این آزمایش شامل یک آزمایش خون به نام چالش گلوکز است. در این آزمایش، سطح گلوکز یا همان قند خون، یک ساعت پس از نوشیدن میزان مشخصی گلوکز خوراکی اندازه‌گیری می‌شود. اگر نتیجه، بالا بودن قند خون را نشان دهد، آزمایش تحمل گلوکز نیز انجام می شود که در این آزمایش، بعد از اندازه‌گیری قند خون ناشتا، مقدار مشخصی گلوکز خوراکی خورده می‌شود و طی دو تا سه ساعت، قند خون با گرفتن نمونه خون اندازه‌گیری ‌می‌شود. دیابت بارداری ‌می‌تواند باعث بزرگ شدن غیرطبیعی جنین، زایمان مشکل و ایجاد عارضه‌هایی برای مادر و جنین شود.

آزمایش‌های سه ماه سوم بارداری

به بررسی سه ماه آخر و حساس در دوران بارداری رسیدیم با ما همراه باشید با ادامه مطلب.

۱. تست کومبس غیرمستقیم در مادران Rh منفی

در هفته‌های۲۶ تا ۳۰ پزشک برای شما درخواست آزمایش خون و ادرار می‌دهد. این عفونت ادراری و کم‌خونی را  بررسی می‌کند و درصورتی‌که گروه خون شما Rh منفی و گروه خون همسرتان Rh مثبت است، تست کومبس غیرمستقیم برای بررسی تولید آنتی‌بادی ضد Rh در خون مادر انجام می‌شود.

۲. آزمایش خون

 پزشک در سه ماهۀ سوم برای بررسی کم‌خونی مادر و همچنین آنتی‌بادی‌ها یا عفونت، آزمایش خون تجویز خواهد کرد. در این آزمایش خون، وضعیت گلبول‌های خونی و آنتی‌بادی‌ها بررسی خواهد شد.

۳. آزمایش ادرار

پزشک برای بررسی احتمال مسمومیت حاملگی، در سه ماهۀ سوم، آزمایش ادرار تجویز خواهد کرد. این آزمایش معمولاً آزمایش آنالیز ادرار است ولی اگر به دلیلی پزشک به عفونت مجاری ادرار مشکوک باشد، ممکن است آزمایش کشت ادرار نیز برای بررسی عفونت تجویز کند.

۴. غربالگری استرپتوکوک گروه B

 این تست برای تشخیص عفونت‌های باکتریایی استرپتوکوک گروه B انجام می‌گیرد. سواب واژن و رکتوم در هفته‌های سی و هفتم و سی و هشتم از دوره بارداری جمع‌آوری می‌شوند. این بیماری اغلب منجر به بروز عفونت‌های مهلک در نوزادان شده و می‌تواند باعث عقب‌ماندگی ذهنی، اختلال بینایی و از دست دادن شنوایی شود. خانم‌هایی که نتیجه تست آنها مثبت است، باید سریعا آنتی‌بیوتیک مصرف کنند تا از انتقال عفونت به نوزاد حین زایمان یا هنگام تولد جلوگیری شود. عفونت با استرپتوکوک گروه B (GBS) به‏ ندرت در بزرگسالان مشکلی  ایجاد می ‏کند ولی در نوزادان می تواند باعث بروز عفونت‏ های خطرناک شود GBS.نوعی باکتری  است که می تواند در بیش از ۴۰% زنان باردار ایجاد شود.  GBSمعمولاً با آمیزش جنسی از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می ‏کند.در زنان، GBS معمولاً در واژن و رکتوم یافت می ‏شود. ممکن است GBS در بدن شما وجود داشته باشد ولی بیمار نباشید و هیچ علامتی هم نداشته باشید. غربالگری  GBS اغلب بین هفته ۳۵ تا ۳۷ بارداری صورت می ‏گیرد اگر تست‏ ها نشان دهد که باکتری دارید ولی علامتی  ندارید، شما کلونیزه هستید. اگر اینطور باشید،می ‏توانید GBS را به کودکتان منتقل کنید. ریسک فاکتورهای ایجاد عفونت GBS در نوزاد عبارتند از:

– شروع زایمان قبل از هفته ۳۷ بارداری (با یا بدون پارگی کیسه آب)
– پارگی کیسه آب حداقل ۱۸ ساعت قبل از زایمان
– وجود تب بیشتر از  ۳۸درجه  بدون علت در هنگام زایمان
– سابقه بیماری تهاجمی ناشی از GBS در نوزاد قبلی
– سابقه عفونت ادراری ناشی از GBS در بارداری فعلی

۵. آزمایش انعقاد خون مادر

این تست نزدیک به زمان زایمان انجام می‌شود تا وضعیت انعقاد خون مادر بررسی شود.


اینجا زنونس
اینجا زنونس مجله ای علمی خبری در حوزه بانوان است که در زمینه های پزشکی زنان، مادران، آشپزی، خانه داری، سرگرمی، چهره ها، ورزش وتناسب اندام، خودآرایی و روانشناسی فعالیت دارد. امیدواریم مقالات ما برایتان کارآمد و مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *