injazanoonas | اینجا زنونس

ترس از ارتفاع و درمان آن

ترس از ارتفاع و درمان آن

ترس از ارتفاع و درمان آن

سایت اینجا زنونس در این قسمت مطلبی را در رابطه با ترس از ارتفاع و درمان آن از سری مطالب فوبیا، برایتان تهیه کرده است. با ما در بخش روانشناسی همراه باشید.

ترس از ارتفاع یکی از ترس هایی است که در موارد شدید می تواند در بخش هایی از زندگی فرد اثر تاثیر منفی داشته باشد. قابل ذکر است که از کنار این نوع ترس نباید به سادگی گذشت و فرد مبتلا باید سریعا تحت درمان قرار گیرد.

ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با فوبیای ارتفاع و راه های درمان آن آشنا کنیم.

مطالبی که در این مقاله اینجا زنونس به آن ها می پردازیم عبارتند از:


فوبیا چیست؟

ترس احساسی است که توسط ضمیر ناخودآگاه، به منظور محافظت از شما آغاز میشود. ما ترس را تجربه می کنیم زیرا ذهن ما بقا و زنده ماندن را مهمترین اولویت خود میداند. زمانی که این ترس بصورت شدید در مواقع مختلف آغاز شده و مانع فعالیت های عادی و روزمره شما شود، نام آن را یک فوبیا میگذاریم.


آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع

ترس شدید از ارتفاع که با نام آکروفوبیا نیز شناخته می‌شود، تا ۵ درصد از جمعیت مردم جهان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. برخلاف یک فوبیای خاص مانند ایروفوبیا که ترس از پرواز کردن می‌باشد، ترس از ارتفاع می‌تواند باعث ترس شما از چیزهای مختلفی که از زمین فاصله دارند بشود. بر اساس میزان شدت فوبیا، ممکن است شما از اینکه در طبقه‌ی بالای یک ساختمان قرار داشته باشید، احساس ترس کنید و یا دوبرابر این میزان، از بالارفتن ساده از یک نردبان هراس داشته باشید.

آکروفوبیا یک ترس نامعقول است. فردی که ترس از ارتفاع دارد، ممکن است در آسانسور یا حتی حین نگاه به بیرون از یک پنجره ترس شدیدی را تجربه نماید.

یک نکته عجیب درباره کسانی که این فوبیا را دارند این است که ممکن است از ارتفاعاتی که قبلا به آن عادت کرده اند، نترسند. مثلا کسی که از ارتفاع میترسد، ممکن است مشکلی در نگاه از پنجره اطاق خود به بیرون نداشته باشد اما وقتی در مکان دیگری از پنجره به بیرون نگاه میکند،مضطرب شود.

نکته:

به یاد داشته باشید که ترس از ارتفاع، بصورت عمومی، منطقی بنظر میرسد. زیرا افتادن از ارتفاع رویداد جالبی نیست اما مشکل وقتی ایجاد میشود که این ترس شما را از کار و زندگی انداخته و مانع زندگی شما میشود. در چنین مواردی باید به فکر درمان آن باشید.


علل فوبیای ارتفاع

اصلی ترین علل ایجاد فوبیای ارتفاع عبارت است از:

۱) تجربیات ناگوار گذشته:

 ممکن است در گذشته برای فرد یا نزدیکانش حادثه ناگواری در ارتفاعات رخ داده باشد، حتی ممکن است ارتفاع تداعی کننده آن حادثه باشد.

۲) تفکرات فرد در مورد ارتفاع:

 تفکرات نقش مهمی در به وجود آمدن این فوبیا دارد. به عنوان مثال:

  • اگر در لبه یک بلندی بایستم ممکن است وسوسه شوم که بپرم و یا ممکن است دیگران مرا هل بدهند.
  • ممکن است تعادلم را از دست بدهم.
  • ساختمان ساختار ضعیفی دارد و ممکن است خراب شود.
  • ممکن است سرگیجه بگیرم و سقوط کنم.

۳) نقش حفاظت کنندگی پرهیز از ارتفاع: 

تحقیقاتی که در دانشگاه برکلی کالیفرنیا انجام شد، نشان داد که نوزادان پس از مدت کوتاهی می آموزند که باید در مکان های بلند احتیاط کنند. در نتیجه به نظر می رسد که ترس از ارتفاع می تواند یک مکانیسم اکتسابی برای حفاظت از خود باشد.


خطرات ترس از ارتفاع

بزرگ‌ترین خطر بسیاری از ترس‌ها، محدودکردن زندگی و فعالیت‌ها برای جلوگیری از روبه‌روشدن با موقعیت‌های ترسناک است.

با این حال، اکروفوبیا غیر‌عادی است، چراکه دچارشدن به حمله‌ی عصبی هنگام قرارگرفتن در ارتفاع، خود می‌تواند موجب خطرات احتمالی بعدی شود.

ممکن است این وضعیت تا زمان انجام اقدامات احتیاطی امن باشد، اما ترس باعث می‌شود، رفتارهای خطرناکی انجام دهید. بنابراین، باید فرد مبتلا به آکروفوبیا به‌سرعت و به صورت تخصصی درمان شود؛ به‌خصوص اگر ارتفاع بخش جدایی‌ناپذیر زندگی فرد است.


علائم ترس از ارتفاع

فرد مبتلا هنگامی که در ارتفاع هست، احساس ترس می کند و به‌طور غریزی دنبال چیزی می گردد که به آن بچسبد، چراکه نمی‌تواند تعادل خود را حفظ کند.

واکنش‌های رایج این نوع ترس عبارت‌اند از: سریع پایین آمدن، حالت خزیدن به خود گرفتن، به زانو درآمدن یا خم‌کردن بدن.

از لحاظ احساسی و جسمی، واکنش به اکروفوبیا شبیه واکنش به دیگر ترس‌هاست. در این نوع ترس ممکن است شروع به لرزیدن، تعریق، تپش قلب، گریه یا حتی فریادزدن کنید. احساس وحشت و فلج‌شدن کنید و حتی قدرت تفکر را نیز از دست بدهید.

اگر به اکروفوبیا مبتلا هستید، احتمالا از موقعیت‌هایی که باعث می‌شود زمانی در ارتفاع باشید نیز وحشت دارید. برای مثال نگران باشید که در تعطیلات آینده به اتاق هتلی می‌روید که در طبقه‌ی بالا قرار دارد یا از تعمیر خانه به دلیل ترس از نردبان صرف‌نظر کنید یا حتی از رفتن به خانه‌ی دوست‌تان به‌خاطر داشتن بالکن یا قرار داشتن پنجره‌ای بالای پله‌ها امتناع کنید.


شرایط مربوط به ترس از ارتفاع

شرایطی که مربوط به ترس از ارتفاع می‌باشد و ممکن است همراه با آن رخ دهد، عبارتند از:

۱) ورتیگو یا سرگیجه

سرگیجه‌ی واقعی یک وضعیت پزشکی محسوب می‌شود که موجب احساس چرخش سر و گیجی می‌گردد. ایلینگوفوبیا، فوبیایی است که در آن ترس از گسترش سرگیجه وجود دارد که می‌تواند حقیقتاً به بروز نشانه‌های سرگیجه منجر شود. این موضوع می‌تواند احساسات مشابهی ایجاد کند، اما این شرایط با یکدیگر مشابه نیستند. اگر علائم سرگیجه را تجربه کردید، برای آزمایش به نزد یک دکتر بروید. آزمایشات پزشکی که ممکن است شامل آزمایش خون، سی‌تی اسکن (CT) و همچنین تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) باشد، می‌تواند از وقوع بسیاری از شرایط مربوط به امور عصبی جلوگیری کند.

۲) باتموفوبیا یا پله‌هراسی

ترس از شیب و پله‌ها، باتموفوبیا نامیده می‌شود که در برخی اوقات به ترس از ارتفاع مربوط می‌گردد. در باتموفوبیا، ممکن است شما در هنگام مشاهده‌ی یک شیب تند و تیز، حتی اگر نیازی به بالا رفتن از آن نیز نداشته باشید، دچار ترس و وحشت شوید. اگر چه بسیاری از افراد مبتلا به باتموفوبیا دچار ترس از ارتفاع (آگروفوبیا) نیز می‌باشند، اما اکثر مبتلایان به ترس از ارتفاع باتموفوبیا را تجربه نمی‌کنند.

۳) کلیماکوفوبیا یا ترس از بالا و پایین رفتن از ارتفاع

این ترس به باتموفوبیا مربوط می‌شود، مگر اینکه معمولاً تنها در زمانی اتفاق افتد که شما قصد صعود و بالارفتن دارید. اگر شما از کلیماکوفوبیا رنج می‌برید، تا زمانی که می‌توانید با خیال راحت و ایمن در پایین بمانید، احتمالاً از مشاهده‌ی یک مجموعه‌ی شیب‌دار از پله‌ها هراسی ندارید. با این وجود، کلیماکوفوبیا ممکن است در کنار ترس از ارتفاع رخ دهد.


درمان فوبیای ارتفاع

برای درمان فوبیای ارتفاع می توان از روش های درمانی زیر استفاده کرد: 

۱) شناخت درمانی

درمان شناختی یکی از موثرترین راهکار های درمانی برای ترس از ارتفاع است. افرادی که فوبیای ارتفاع یا بلند هراسی دارند، بودن در بلندی را بسیار خطرناک تر از چیزی که هست می پندارند. این درمان طرز فکر افراد مبتلا را نسبت به ارتفاع تغییر میدهد.

۲) حساسیت زدایی منظم

حساسیت زدایی منظم روش دیگری در درمان فوبیا است. این روش درمانی سه مرحله دارد:

الف) تهیه لیست از حالت ها و موقعیت هایی که در فرد اضطراب ایجاد میکند؛ به ترتیب از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می کند تا اضطراب آور ترین.

ب) یادگیری روش های آرمیدگی و ریلکسیشن

ج) تصور کردن سلسله مراتب لیست از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می کند به ترتیب تا اضطراب آور ترین، در حالی که فرد کاملا ریلکس است.

۳) مواجهه درمانی

این روش درمانی شباهت زیادی با روش حساسیت زدایی منظم دارد. فرد در معرض سلسله مراتب قرار می گیرد با این تفاوت که فرد احساس اضطراب را در هر مرحله حفظ می کند تا به تدریج این اضطراب برای فرد عادی شود. برای آن که روش های درمانی موثر واقع شود، فرد مبتلا باید نسبت به مسأله خود و عامل ایجاد کننده آن آگاهی پیدا کند.

۴) تمدد اعصاب

 انجام یوگا، تنفس عمیق، مدیتیشن یا آرامش عضلانی پیشرفته می‌تواند به شما در مقابله با استرس و اضطراب کمک کند. ورزش منظم نیز می‌تواند در درمان ترس از ارتفاع کمک کننده باشد.

شرکت در جلسات درمانی و مشاوره روانشناسی تخصصی با به کارگیری بهترین روش های درمان فوبیا و متعهد ماندن شما به برنامه درمانی، باعث می شود ترس از ارتفاع به راحتی درمان شود. در موارد شدیدتر، می توان ابتدا از یک دوره دارو درمانی (داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی) استفاده کرد.


شکیلا فتاحی
شکیلا فتاحی
من فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه تهران هستم و علاوه بر رشته ی خودم به کار در حوزه ی تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ بسیار علاقه مندم. اوقات فراغت خودم رو با فیلم دیدن، مطالعه، نواختن ساز پیانو و همچنین وقت گذروندن با دوستانم پر میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *