injazanoonas | اینجا زنونس

چگونه خشم خود را کنترل کنیم

چگونه خشم خود را کنترل کنیم

چگونه خشم خود را کنترل کنیم

سایت اینجا زنونس در این مطلب راهکار هایی در این رابطه که چگونه خشم خود را کنترل کنیم به شما ارائه می دهید. با ما در بخش روانشناسی همراه باشید.

تعداد زیادی از آدم ها بر سر هر مسئله ی کوچک یا بزرگی خیلی زود عصبانی می شوند و احساساتشان یکباره به اوج می رسد. این موضوع قطعا هم برای خود فرد هم اطرافیانش در زمینه هایی مثل سلامتی و روابط اجتماعی مشکل ساز شود. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که کنترل عصبانیت خود را در دست ندارید به شما توصیه می شود تا مطلب زیر را مطالعه فرمایید.


*حتما مطالعه فرمایید: چگونه شوهرمان را هنگام عصبانیت آرام کنیم


راه های کنترل خشم و عصبانیت

برخی از نکاتی که در این زمینه موثرند عبارتند از:

تنفس عمیق

این موضوع مورد تأیید است که عموماً خشم و عصبانیت یک پدیده ی روانی صرف نیست، چرا که اجزاء جسمانی و فیزیولوژیک نقش مهمی در بروز آن دارند. فشار خون، ضربان قلب، تعداد نفس ها، دمای بدن و سرعت سوخت و ساز، متغیرهای جسمانی ای هستند، که هنگام عصبانیت به علت فعالیت دستگاه سمپاتیک، افزایش می یابند. از بین متغیرهای فوق، تنفس فعالیتی است که می توان سریعتر بر آن تمرکز کرد و به وسیله دم و بازدم عمیق (تنفس عمیق) فعالیت آن را کنترل کرد. معمولاً تنفس عمیق باعث می شود که ضربان قلب کاهش یافته و در نتیجه فشار خون هم پایین بیاید و بدین ترتیب می توان با تنفس عمیق، عوامل فیزیولوژیک موثر در تشدید خشم و عصبانیت را کنترل کرد.

قبل از اینکه چیزی بگویید فکر کنید

در زمان عصبانیت خیلی راحت ممکن است چیزهایی را به زبان بیاورید که بعداً از گفتن آنها حسابی پشیمان شوید. چند دقیقه مکث کرده، چیزی به زبان نیاورید و فکرتان را جمع کنید و بگذارید طرف‌مقابلتان هم همین کار را بکند.

شمارش اعداد

شمارش معکوس می تواند مانع از اوج گرفتن شما شود این کار ذهن شما را از علت عصبانیت دور می کند و باعث می شود که شما در مورد چیز دیگری فکر کنید.عمل شمردن همچنین زمان عصبانیت را به تاخیر می اندازد که اغلب احساسات را کنترل می کند.شما حتی می توانید این کار را با نفس کشیدن آرام و عمیق انجام دهید که موثرتر می شود.

هنگام عصبانیت آب بنوشید

آب نوشیدن به رفع عصبانیت کمک می‌کند. به همین دلیل است که همیشه در زمان عصبانیت به افرادی که عصبانی هستند گفته می‌شود آب بنوشند تا از شدت عصبانیت آنها کم وشود؛ زیرا نوشیدن آب باعث می‌شود به مغز اکسیژن برسد.

برای خالی کردن فشار، شوخی کنید

شوخی و خنده به مقابله با فشارعصبی کمک می‌کند. از شوخ‌طبعی برای مواجهه با چیزی که عصبانیتان کرده است و انتظارات و توقعات غیرواقع‌بینانه‌ای که داشته‌اید استفاده کنید. البته از طعنه و ریشخند دوری کنید زیرا ممکن است موجب جریحه‌دار شدن احساسات دیگران شده و همه چیز را بدتر کند.

ورزش کنید

انجام فعالیت‌های مختلف مخصوصا فعالیت ورزشی در زمان عصبانیت، یکی دیگر از راه های مبارزه با خشونت است. انجام فعالیت ورزشی نوعی سرگرمی است و باعث می‌شود فکر انسان از مساله‌ای که باعث عصبانیت شده، دور شود. همچنین فعالیت جسمی کمک می‌کند که عصبانیت انسان دوره کوتاه‌تری داشته باشد. فراموش نکنید که با افزایش توان جسمی، قدرت انسان نیز برای غلبه بر عصبانیت بیشتر می‌شود.

به جای فریاد زدن آرام صحبت بزنید

در مورد چیزی که دارید می‌گویید کمی فکر کنید و صدای‌تان را بلند نکنید. در مورد چیزی که شما را عصبانی کرده با آرامی توضیح دهید. سعی کنید قبل از اینکه پاسخ بدهید به آنچه فرد مقابل‌تان هم می‌گوید گوش کنید.

وضعیت خود را تغییر دهید

دور کردن خود از منبع عصبانیت، چه مکان و چه شخص، یک مهارت مدیریت عصبانیت است که می توانید از آن برای آرام کردن خود استفاده کنید.برای انجام این کار، شما می توانید چشمان خود را ببندید و خود را به یک مکان آرام منتقل کنید و یا به سادگی حرکت کنید تا خشم شما بسوزد.

ببخشید و یا فراموش کنی

بخشش بزرگترین پادزهر برای رفع عصبانیت می باشد. اگر شما به عصبانیت اجازه بدهید که در شما نفوذ کند و به دیگر فکرهای منفی فکر کنید، در نهایت چیزی جز تلخی، خشم و بدبینی نصیبتان نخواهد شد.

نگذارید دیگران بر روی شما تاثیر بگذارند

تحت هیچ شرایطی کنترل خود را ازدست ندهید. هیچگاه اجازه ندهید نظرات و سخنان دیگران روی شما، احساسات و نحوه قضاوت شما تاثیر بگذارد و آتش خشم شما را شعله‌ور کند. خودتان تصمیم بگیرید، چیزی را که دیده‌اید و شنیده‌اید را باور کنید نه چیز دیگری را و با قدرت خود با مسائل مختلف روبه رو شوید. دیگران را درگیر خشم و عصبانیت خود نکنید. منطقی باشید و موضوعات و مسائل مختلف زندگی را با هم قاطی نکنید.

روی زمان حاضر تمرکز کنید

 هنگام عصبانیت و دعوا به راحتی امکان دارد به پاک کردن حساب‌های کهنه روی آورید. بهتر است به‌جای تلف کردن وقت ، یکراست به سراغ مشکل اصلی بروید و برای آن چاره‌اندیشی کند.

تکنیک چراغ راهنما

این روش ساده به افراد کمک می کند تا میزان زیادی از خشم خود را کنترل نمایند.
۱- چراغ قرمز: ایست، چند نفس عمیق بکشید، سعی کنید خود را آرام سازید.

۲ – چراغ زرد: به معنی احتیاط است. این علامت بیانگر آن است که شما هنوز کاملاً بر خود مسلط نشده اید و باید مواظب باشید که به خود و دیگران صدمه نزنید. پس در این مرحله فقط باید خوب فکر کنیم، چرا ناراحتم؟ چرا غمگین هستم؟ چرا عصبانی شده ام؟ و چه طور می توانم ناراحتی خود را به شکل صحیحی ابراز کنم. علاوه بر این، در این مرحله می توانیم درباره راه حل های متعدد فکر کرده و قبل از عملی کردن هر راه حل پیامدهای آن را در نظر بگیریم.

۳ – چراغ سبز: نشان می دهد که ما آرام هستیم و می توانیم با کسی که ما را عصبانی یا آزرده خاطر و غمگین کرده صحبت کنیم و ناراحتی خود را ابراز نماییم. به عبارت دیگر چراغ سبز بدین معناست، که شما می توانید حرکت کنید و بهترین نقش هی خود را عملی سازید.

اشتباه خود را قبول کنید

هر وقت در زندگی و در ارتباط با افراد مختلف اشتباهی را مرتکب شدید، آن را قبول کنید. همیشه خودتان باشید و قبول کنید که ممکن است شما نیز اشتباه کنید. فراموش نکنید که  هیج انسانی کامل نیست و پذیرش اشتباهتان چیزی از شما کم نمی‌کند.

در صورت نیاز عذرخواهی کنید

اگر در زمان عصبانیت به کسی بی احترامی کردید حتما از وی عذرخواهی کنید. لازم نیست برای رفتار خود توضیحی بیاورید همین که به شخص مورد نظر بگویید که از رفتار خود پشیمان هستید و رفتار بدی داشته‌اید، کافی است.


شکیلا فتاحی
شکیلا فتاحی
من فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه تهران هستم و علاوه بر رشته ی خودم به کار در حوزه ی تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ بسیار علاقه مندم. اوقات فراغت خودم رو با فیلم دیدن، مطالعه، نواختن ساز پیانو و همچنین وقت گذروندن با دوستانم پر میکنم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *