injazanoonas | اینجا زنونس

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

چگونه-از-ریزش-مو-جلوگیری-کنیم؟

یک سوم جمعیت جهان از ریزش مو رنج می برند که یک سوم آنها بانوان هستند. در این مطلب از اینجا زنونس میخواهیم راجع به ” چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟ ” حرف بزنیم. با ما همراه باشید.

علل ریزش مو

دلایل متعدد ریزش مو شامل رژیم غذایی نامناسب، کمبود مواد معدنی، داروها، استرس شدید یا بیماری، آلودگی محیطی و ژنتیک شما است.

در لیست زیر شما تعدادی از این دلایل را میتوانید مشاهده کنید.

از محصولات شیمیایی کمتر استفاده کنید.

بسیاری از محصولات زیبایی و آرایشی که برای مو استفاده می‌ شوند، به دلیل داشتن مواد شیمیایی برای مو مضر هستند و در صورت استفاده بیش از حد، باعث خراب شدن، ضعیفی مو و در نهایت ریزش آنها می‌ شوند.

بعد از رنگ کردن مداوم مو با رنگ موهای شیمیایی مدتی به تارهای موی خود استراحت بدهید و اجازه دهید رنگ طبیعی خود را نشان دهند.

از محصولات شیمیایی کمتر استفاده کنید.

بهتر است محصولات گیاهی کامل و تضمین شده را خریداری کنید. بعد از استفاده مکرر از محصولات آرایشی، موهای خود را با ماسک و تقویت‌ کننده‌ ها تیمار کنید تا موجب ترمیم مو شود.

استرس و فشارهای روحی را کمتر کنید.

استرس و فشار به تمام بدن صدمه وارد می کند و موها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

ریزش موها می تواند یکی از نشانه های اولیه باشد که شما تحت فشار بیش از حد هستید و باید فشار وارده را کنترل کنید و کاهش دهید.

مطمئن شوید که مقدار خوابتان کافی باشد.

به طور منظم ورزش کنید. ورزش کردن علاوه بر یک استراتژی کاهش استرس به جریان خون در بدن از جمله پوست سر شما کمک میکند.

 راه های زیادی برای رشد سریع، سالم و قوی مو وجود دارد. ماساژ پوست سر و یا استفاده از ماسک موهای مخصوص مو هر دو خوب است. یک رژیم سالم و متعادل، نیز می تواند موهای شما را افزایش دهد. مهمتر از همه، مراقب باشید که موهای خود را به خوبی محافظت کنید تا از آسیب دیدن جلوگیری شوند.در مطلب زیر ۳ راه عالی برای رشد سریع مو پیشنهاد شده است. پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید. 

از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید.

هر فردی برای حفظ سلامتی بدن و مغز روزانه به غذا و میوه‌ های با مواد مغذی کافی نیاز دارد.

خوراکی‌ هایی که دارای ویتامین و مواد معدنی کافی باشند، برای جلوگیری از ریزش مو مفید هستند.

برای جلوگیری از ریزش مو باید به سراغ مواد خوراکی بروید که از نظر پروتئین، اسید چرب امگا ۳، عنصر روی، آهن، ویتامین ب ۱۲، ویتامین آ و سی، منیزیم و سلنیوم غنی باشد.

سبزیجات برگی، مغزهای خشکبار، لوبیا و ماهی را در سبد غذایی خود قرار دهید.

باید موهایتان به طور طبیعی خشک شوند.

مو پروتئین خالص است و حرارت بالا به پروتئین مو آسیب می‌ رساند.

زمانی که از سشوار و دستگاه‌ های خشک‌ کن استفاده می‌ کنید، بدون داشتن آگاهی در حال آسیب زدن به موهای خود هستید.

اجازه دهید بعد از دوش گرفتن و شستشوی مو، خودشان به صورت طبیعی خشک شوند تا پروتئین و همچنین تارهای مو استحکام بیشتری پیدا کنند و با محیط بیرون در تبادل قرار گیرند.

حرارت بالا باعث خرد شدن و شکستن تارهای مو می‌ شود.

باید موهایتان به طور طبیعی خشک شوند.

اگر می‌ خواهید موهای خود را حالت دهید، آنها را صاف و یا فر کنید، از دستگاه‌های مطمئن استفاده کنید.

همچنین سری داغ آنها را برای طولانی مدت روی موی خود قرار ندهید و هر ۱۰ ثانیه دستگاه را جا به جا کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر حرارت بالای وسیله حالت‌ دهنده شما، گوش یا انگشتان دستتان را می‌ سوزاند، یعنی حرارتش بسیار بالا است و می‌ تواند به همان اندازه موجب سوختن مو هم بشود.

برخی محصولات مانند اسپری‌ های مقاوم به دمای بالا، آسیب‌ رسانی حرارت به مو را کمتر می‌ کنند.

قبل از حالت دادن موهای خود در مواقع اضطراری از این محصولات استفاده کنید.

 رنگ مو های شیمیایی آسیب های جبران ناپذیری به موها می رساند.گاهی لازم است برای تقویت مو و کاهش آسیب‌های وارده از رنگ‌های طبیعی مثل حنا، سدر، بابونه، چغندر، روناس و… استفاده کنید. در مقاله زیر میتوانید با برخی از مزایای رنگ کردن مو با مواد طبیعی آشنا شوید. 

موهای خود را مرتبا برس بکشید.

شانه کردن مو عادت بسیار خوبی است که علاوه بر حفظ نظم و مرتب بودن ظاهر موها، به بهداشت فردی هم کمک می‌ کند.

موهای خود را در حالت خیس شانه نزنید. سعی کنید شانه‌ ای را انتخاب کنید که دندانه‌ های بزرگ و پهن داشته باشد.

بعد از آنکه موهای خود را شانه زدید، نیازی نیست دوباره آن را تکرار کنید یا روزی چند بار این کار را انجام دهید.

زیاده‌ روی در برس کردن مو باعث ضعیف شدن فولیکول مو می‌شود که می‌ تواند ریزش مو را تشدید می‌ کند.

بین رنگ کردن موهایتان فاصله بیندازید.

هیچ وقت موهایتان را کمتر از ۶ تا ۸ هفته دوباره رنگ نکنید و سعی کنید به جای کل موها، قسمت کمتری را رنگ کنید.

بین رنگ کردن موهایتان فاصله بیندازید.

در مدل موهای خود دقت کنید.

بعضی مدلها و استایل های خاص نیازمند این هستند که موها تحت کشش فراوان قرار گیرند و یا مجبور به استفاده از مقادیر زیاد حالت دهنده مو مانند ژل مو، اسپری مو و مواد شیمیایی صاف کننده مو می شوید.

کشیدگی بیش از حد موها باعث نوعی ریزش مو به نام traction alopecia یا طاسی ناشی از کشش می شود که در آن کشیدگی موها باعث آسیب به فولیکولهای مو و ریزش موها می شود.

موهای خود را زمانی که خیس هستند، برس نکشید.

این کار موهایی را که هنوز امکان رشد کردن دارند را از ریشه بیرون می کشد.

اگر مجبور به برس کشیدن و شانه کردن موهای خیس خود هستید، از شانه هایی با دندانه های با فاصله زیاد استفاده کنید. شانه کردن بیش از حد موها نیز باعث ایجاد ریزش مو می شود.

موهای درهم پیچیده ی خود را به جای استفاده از شانه و برس با انگشتان خود باز کنید و حالت دهید.

موهای خود را زمانی که خیس هستند، برس نکشید.

از مالش دادن موهایتان با حوله اجتناب کنید.

این کار باعث شکستن موها می شود. در عوض با ملایمت و تنها با قرار دادن حوله بر روی موها آنها را خشک کنید.

برخی از راه های درمان ریزش مو عبارتند از:

در لیست زیر چند درمان را نام برده ایم که ممکن است در جلوگیری از ریزش مو موثر باشد.

از مکمل های غذایی استفاده کنید.

ابتدا با یک متخصص تغذیه یا یک دکتر پوست و مو مشورت کنید اما پیش از آن، می توانید این مکمل های غذایی را در نظر داشته باشید: بایوتن، آهن، ویتامین C، زینک و پروتئین.

سر و موهای خود را ماساژ دهید.

ماساژ سر و پوسته آن می‌ تواند به حل مشکل ریزش مو کمک کند.

زمانی که موهای خود را در حمام شامپو زده‌اید، کمی کف سر را ماساژ دهید. این کار باعث بهبود گردش خون در پوسته سر می‌ شود و رشد مو را تحریک می‌ کند.

انگشتان خود را به آهستگی و به شکل دورانی روی تمام سر حرکت بدهید. می‌ بینید که با ماساژ سر استرس شما هم کم خواهد شد و آرام می‌ شوید.

سر و موهای خود را ماساژ دهید.

برای تقویت مو از روغن‌های طبیعی استفاده کنید.

برخی از روغن‌ های طبیعی گیاهی از زمان‌ های قدیم برای افزایش رشد مو و به عنوان یکی از راه‌ های درمان ریزش مو در زنان و مردان استفاده می‌ شدند.

روغن سیاه دانه، روغن بادام شیرین، روغن نارگیل و … از جمله محصولات طبیعی برای درمان خانگی ریزش مو هستند که برای تقویت موی سر مفیدند.

در مورد نتیجه‌ ای که این روغن‌ ها به جای می‌ گذارند باید این نکته را در نظر داشته باشید که خالص بودن و طبیعی بودن این روغن‌ ها بسیار مهم است.

اگر موادی غیر از آنچه باید در تهیه آنها استفاده شده باشد، نتیجه‌ ای که مورد انتظار است، حاصل نمی‌ شود.

فولیکول های غیر فعال مو را بیدار کنید.

وقتی فولیکول های مو غیر فعال می شوند شما شروع به از دست دادن موهایتان می کنید.

فولیکول های غیر فعال دیگر مویی تولید نمی کنند و در این نواحی موهای شما کم پشت تر بنظر می رسد. در واقع موهایی ریز و نازک در پوست سر وجود دارند اما رشد نمی کنند.

اما تکنیک های زیادی برای فعال کردن دوباره ی این فولیکولها وجود دارد.

از لیزر درمانی استفاده کنید.

لیزر درمانی ممکن است با تابش و تحریک نواحی کم مو و بی موی پوست سر و افزایش جریان خون در این مناطق باعث رویش مجدد موها شود.

هرچند که هنوز تاثیر قطعی این روش اثبات نشده است اما شما در کلینیک های مخصوص و یا با خرید شانه های لیزری می توانید این روش را امتحان کنید.

از لیزر درمانی استفاده کنید.
 مراقبت از موها اغلب می تواند چالش برانگیز باشد. موهای سالم و شیک می توانید به شما در ایجاد اعتماد به نفس و جذابیت بیشتر کمک کنید. مراقبت از مو آسان است و شامل حفظ سلامت مو و استفاده از محصولات مفید برای موهای شما می شود.در مطلب زیر به برسی عوامل موثر در مراقبت از مو پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پردیس صلواتی
پردیس صلواتی
من پردیس صلواتی دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع در دانشگاه تهران هستم. تخصص‌ها و سوابق کاری من در زمینه‌های "تولید محتوا، ترجمه ، عکاسی، طراحی گرافیک، سئو سایت، مدیریت شبکه های اجتماعی و تبیلغات آنلاین" است. من همیشه تلاش می‌کنم تا به مسائل جهان اطرافم خلاقانه نگاه کنم و به دنبال کسب تجربه های جدید و ماجراجویانه هستم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *