اینجا زنونس

روانشناسی رنگ ها و نقش آن در زندگی ما


سایت اینجا زنونس مطلبی را با مضمون روانشناسی رنگ ها و نقش آن در زندگی ما برای مطالعه ی شما عزیزان تهیه کرده است. لطفا با ما همراه باشید.

 

زندگی انسان ها سراسر با رنگ ها درآمیخته است و عضوی جدا نا پذیر از آن است. رنگ ها چیزی فراتر از آن چه که شما می بینید هستند.در همه ی ادیان، فرهنگ های مختلف، هنر و … رنگ ها به صورت نمادین ظاهر شده و نشان دهنده ی معنی و مفهوم خاصی اند.  این امری واضح است که در سلیقه و ذهن ما برخی رنگ های خاص نسبت به دیگر رنگ ها ارجحیت دارد.این ارجحیت اطلاعات فراوانی را درباره‌ی شخصیت ما فاش می‌کند، چون هر رنگ با واکنشی که مغز ما هنگام درک آن از خود نشان می‌دهد در ارتباط است. پس باید رنگ ها را بشناسیم، با آن ها ارتباط برقرار کنیم و از وجود آنها استفاده کنیم.

روانشناسی رنگ ها

در واقع روان شناسی رنگ یعنی مطالعه تاثیر رنگ بر مغز و رفتار انسان و یا تاثیر روحیه فرد بر سلیقه او.   در میان انواع مختلف روانشناسی، روانشناسی رنگ می‌تواند بخشی از روانشناسی شناختی باشد. در ساده‌ترین حالت، روانشناسی شناختی با مطالعه ادراک سروکار دارد. این شامل همه مطالعات انجام شده برای یادگیری نحوه ی فکر کردن، درک، یادآوری و استفاده از دانش‌هایی است که از حواس پنجگانه به دست می‌آید. در این بخش از روانشناسی، نحوه رفتار چشم انسان و مغز انسان در درک تحریک‌های مختلف- از جمله محرک‌های بصری- می‌توانند مورد مطالعه قرار گیرند. از این رو، مطالعه ادراک رنگ و پاسخ به آن می‌تواند بخشی از روان شناسی شناختی باشد.

روانشناسی رنگ ها

رنگ چیست؟

رنگ، شکست نور سفید است ورنگ تجزیه‌ی نور به طول‌ موج‌های مختلف است و هر طول موج به عنوان یک رنگ مجزا شناخته می‌شود. اشیاء این طول موج‌ها را جذب می‌کنند یا بازتاب می‌دهند، بنابراین وقتی ما یک سیب قرمز رنگ را می‌بینیم، این طول موج قرمز است که بازتابیده می‌شود در حالی که دیگر طول موج‌ها جذب می‌شوند.

رنگ ها به دودسته تقسیم می شوند:

رنگ‌هایی مثل قرمز، زرد و نارنجی در مجموعه رنگ ها ، جزء رنگ های گرم محسوب می شوند. رنگ های گرم به علت افزایش آدرنالین ، موجب بالا رفتن فشار خون، افزایش تنفس و نهایتا افزایش درجه حرارت و احساس گرما می‌شوند . رنگ‌هایی که در طیف رنگ‌ها در ناحیه قرمز قرار دارند به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که این دامنه‌اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است.

رنگ‌هایی مثل سبز و آبی جزء رنگ های سرد هستند. این رنگ ها ضربان قلب را کم کرده ، ماهیچه‌ها را آرام و درجه حرارت بدن را کاهش می دهند و حس سردی را در فرد به وجود می آورند .این رنگ‌ها معمولاً آرامش بخشند امّا گاهی نیز ممکن است احساس غمگینی و بی‌تفاوتی را به ذهن آورند.

بنفش ، با توجه به درصد رنگ‌های آبی و قرمز که از ترکیب آن ها تشکیل شده است ، سرد یا گرم  محسوب می شود . اگر مقدار رنگ آبی بیشتر باشد ، سرد و اگر قرمز بیشتر باشد گرم محسوب می شود.

رنگ های سرد و گرم

درک رنگ عملی ذهنی است، و رنگ‌های خاص دارای مفهومی جهانی هستند. این درک در مغز ما رمزنگاری می‌شود و به ما آن احساس غریزی را می‌دهد مبنی بر این که آتش خطرناک و ساحل آرامش بخش است.

تست شخصیت شناسی رنگ ها

تست های شخصیت شناسی زیادی در مورد رنگ ها وجود دارد که یکی از معروف ترین آن ها تست لوشر است که بر اساس الویت بندی علاقه ی شما نسبت به هشت رنگ است. البته این تست نیز برای خیلی از دانشمندان و روانشناسان از نظر علمی نا معتبر به حساب می آید و منسوخ شده است زیرا نمی توان برای شخصیت یک نفر تنها به علاقه ی او نسبت به چند رنگ استناد کرد.

البته در مورد تست های شخصیتی معتبر دیگر مثل DISC، MBTI،MMPI و … هم باید گفت که نمی توان به طور صد درصد از آن برای شناخت شخصیت یک نفر استفاده کرد چون شخصیت انسان مقوله ای کاملا پیچیده  است ولی قابل اعتماد تر هستند.

رنگ درمانی

رنگ درمانی ، علمی است که از رنگها در درمان بیماران و برای اهداف پزشکی استفاده می شود. در زندگی همه ما رنگ هایی در اطرافمان قرار دارند که به راحتی می توانیم با ترکیب رنگی مناسب در پیرامون خود بستری امن برای سلامتی جسمی و روحی خود تامین نماییم. متخصصان این رشته اعتقاد دارند ، نورهای رنگی اثرات شفابخشی در بهبود بیماری های مزمن دارند .

رنگ درمانی

چینی ها، یونانی ها و مصر باستان نیز در گذشته  به منظور کمک به عملکرد بهتر بدن از رنگ درمانی بهره می گرفتند.

نقش روانشناسی رنگ ها در زندگی روزمره

آگاهی از روانشناسی رنگ ها و استفاده از هر یک از آنها با توجه به خواصشان کاربرد های فراوانی دارد. در بازاریابی، تبلیغات، طراحی دکوراسیون ، نحوه لباس پوشیدن، پزشکی، مشاوره پیش از ازدواج و … مورد استفاده قرار می گیرد.

ست لباس قرمز

روانشناسی رنگ ها ابزار خیلی مهمی است که توسط هنرمندان و دکوراتورهای داخلی استفاده می‌شود و یکی از ساز وکارهای بازاریابی و تبلیغات است که در بسیاری از صنعت‌ها به کار برده می‌شود. آن ها از رنگ ها برای ایجاد حس گرسنگی، حس اعتماد، آرامش یا انرژی و خیلی چیزهای دیگر استفاده می کنند.

دکوراسیون با تم سبز

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:


مطالب مشابه :

→ مطلب قبلی

مطلب بعدی ←

2 دیدگاه

  1. Avatar

    آزاده پیامی

    ممنون از مقاله جالبتون

پاسخ دهید