injazanoonas | اینجا زنونس

علائم سندرم قبل از قاعدگی و چگونگی تسکین آن

علائم سندرم قبل از قاعدگی و چگونگی تسکین آن

سندرم قبل از قاعدگی

علائم سندرم قبل از قاعدگی و چگونگی تسکین آن موضوعی این سری بخش پزشکی زنان اینجا زنونس می باشد. علائم PMS می تواند شما را به طور غیرمنتظره و به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

در چه سنی سندرم قبل از قاعدگی (PMS) شروع می شود؟

شما می توانید علائم قبل از قاعدگی را در هر سنی داشته باشید، اما اغلب آن ها در اواسط دهه ۲۰ شروع می شود.

علائم قبل از قاعدگی می تواند از چرخه ای تا چرخه دیگر متفاوت باشد. این علائم در سنین ۳۵ تا ۴۰ سالگی می توانند بدتر شوند.

به طور طبیعی، زمانی که دوره های قاعدگی شما متوقف می شود، PMS از بین می رود، یعنی اگر باردار باشید یا نزدیک به سن یائسگی باشد.


بیشتر بخوانید : روش های به تعویق انداختن یائسگی


علائم سندرم قبل از قاعدگی

برخی از علائم سندرم قبل از قاعدگی عبارتند از:

سندرم قبل از قاعدگی -9

۱- تغییرات خلق و خوی :

بدون هیچ دلیلی عصبانی هستید؟ همه چیز شما را تحریک می کند؟ آیا احساس گریه می کنید؟جالب است بندانید که شما تنها نیستید. ۳ نفر از هر ۴ زن سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را تجربه می کنند.

نوسانات سطح هورمون ممکن است دلیل اصلی تغییرات خلقی باشد.

راه عالی برای افزایش سطح هورمون شادی وجود دارد مانند:

  • ورزش
  • خوردن مواد غذایی مورد علاقه
  • خرید رفتن

شواهد علمی نشان می دهد که چرخه قاعدگی بر سلامت روان زنان تاثیر می گذارد. ۷۵ درصد زنان از تغییرات خلقی و ناراحتی فیزیکی در دوران قبل از قاعدگی رنج می برند.

درمان هایی که برای کمک به آرام کردن نوسانات خلقی و درد مفیدند عبارتند از :

  • خواب کافی
  • تنفس عمیق
  • مدیتیشن
  • یوگا
  • ماساژ

همه این موارد یک اثر آرام بخش بر ذهن و بدن دارند.

۲- سردرد :

سردرد قبل از قاعدگی می تواند یک مهمان ناخوانده قبل از قاعدگی زن باشد. میزان استروژن فقط قبل از شروع دوره قاعدگی کاهش می یابد، در نتیجه باعث بروز این سردردها می شود.

برای تسکین این درد سعی کنید از توصیه های پزشکی معمولی پیروی کنید از طرفی می توانید از قرص های ضد درد یا ضد التهاب استفاده کنید.

سندرم درد قاعدگی -1-2

۳ – بی خوابی :

چرخه قاعدگی تا حد زیادی وابسته به نوسانات سطح هورمون در زنان است و به طور قابل توجهی بر مناطقی که ظاهرا به چرخه های ما مانند خواب نرسیده است، تاثیر می گذارد.

PMS مربوط به کاهش یا افزایش هرومون های پروژسترون و استروژن ممکن است در الگوهای خواب شما تداخل.

همچنین افزایش دمای بدن ناشی از آزاد شدن هورمون لوتئینیزه (LH) قبل از تخمک گذاری ممکن است بر روی استراحت شما تاثیر بگذارد بگذارد.

۴ – درد سینه :

درد پستان در ارتباط با سندرم قبل از قاعدگی (PMS) معمولا شامل درد، تورم، درد نبض دار، احساس سنگینی است.

معمولا هر دوسینه شروع به درد گرفتن می کند، اما نه همیشه و ممکن است در هنگام پوشیدن سینه بند یا حتی لمس سینه احساس ناخوشایندی به شما دست دهد.


بیشتر بخوانید : علائم، دلایل و راه های درمان درد سینه


چند راهنمایی در مورد چگونگی کاهش درد :
  • پوشیدن سینه بند مناسب : شاید نیاز باشد تا در طول PMS سینه بند سایز بزرگ تر بپوشید یا برای زمان خواب مدل ورزشی الاستیک و نرم بخرید.
  • سعی کنید مصرف کافئین را کاهش دهید و آب بیشتری بخورید.
  • اجتناب از استرس و پیدا کردن راه هایی برای استراحت

۵ – گرایش به غذا :

سندرم قبل از قاعدگی می تواند رژیم غذایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. سطح هورمون – به طور عمده استروژن، کورتیزول و سروتونین – می تواند در طول دوره قاعدگی شما افزایش یابد.

ممکن است اشت های شما افزایش یابد و همچنین افزایش متابولیسم را در خودتان متوجه شوید. شما ممکن است از کربوهیدرات و چربی بیشتری مانند شکلات، چیپس، دونات، کلوچه و آب نبات استفاده کنید.

گرایش به غذا در طول PMS در بین زنان به علت نوسان هورمون های مختلف در بدنشان متفاوت است.

چگونه می توان با گرایش به غذا در سندرم پیش از قاعدگی مقابله کرد؟

کربوهیدرات ها گزینه ای عالی برای زمانی است که شما شروع به احساس گرسنگی می کنید.

خوردن کربوهیدرات سبوسدار، مانند نان های سبوسدار، ماکارونی، غلات، حبوبات، و غیره، می تواند به جلوگیری از افزایش وزن و مبارزه با گرسنگی کمک کند.

سندرم قبل از قاعدگی -8

درمان سندرم قبل از قاعدگی

حدود ۷۵ درصد زنان با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مبارزه می کنند، که به تغییرات میزان هورمون قبل از رسیدن به دوره قاعدگی مرتبط است.

با این حال، تنوع هورمونی عامل اصلی این امر نیست.

سندرم قبل از قاعدگی اغلب با تغییرات در مواد شیمیایی مغز همراه است و گاهی اوقات نشانه آن می تواند یک رژیم غذایی ناسالم و کسری مواد مغذی خاصی در بدن باشد.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای سیاه، نوشیدنی گازدار و نوشیدنی های انرژی نیز می تواند باعث تشدید PMS شود.

توصیه می شود که از غذاهای شور (چیپس، کنسرو، کراکر، آبجو، تنقلات، سس و غیره) اجتناب کنید زیرا ممکن است علائم شما را بدتر کند.

برای برخی از زنان، سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یک فاجعه واقعی است، به خصوص اگر آن ها اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMDD)، که دارای علائم شدید است را تجربه کنند.


Avatar
سپیده
کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات، عاشق دنیای برنامه نویسی و کامپیوتر و فعالیت در زمینه های طراحی وب، تولید محتوا، محتوا گذاری، ترجمه، سئو، دیجیتال مارکتینگ و سوشیال مارکتینگ و آشنا با ابزار های گوگل مانند Google Analytics، Google trend و Google AdWords

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *