injazanoonas | اینجا زنونس

بهترین مواد غذایی برای رشد و سلامتی مو

بهترین مواد غذایی برای رشد و سلامتی مو

بهترین-مواد-غذایی-برای-رشد-و-سلامتی-مو

بسیاری از مردم می خواهند موهای قوی و سالم داشته باشند،به خصوص بانوان. در این مطلب از اینجا زنونس می خواهیم بهترین مواد غذایی برای رشد و سلامتی مو را به شما معرفی کنیم.با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است، موهای بانوان حدود ۰٫۵ اینچ (۱٫۲۵ سانتی متر) در هر ماه و ۶ اینچ (۱۵ سانتیمتر) در سال رشد می کنند. رشد مو به عواملی مانند سن، سلامت، ژنتیک و رژیم بستگی دارد.

اگر چه شما نمی توانید عواملی مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید، رژیم غذایی چیزی است که شما کنترل آن را در دست دارید. در واقع، مصرف یک رژیم غذایی بدون مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو شود.

از سوی دیگر، خوردن یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب می تواند به رشد مو کمک کند، به ویژه اگر از ریزش مو ناشی از تغذیه نامناسب برخوردار باشید.

در لیست زیر ۱۴ ماده ی غذایی عالی برای رشد و سلامتی مو برای شما آورده شده است.

تخم مرغ

تخم مرغ ها منبع خوبی از پروتئین و بیوتین هستند که دو ماده مغذی اند که می توانند رشد مو را افزایش دهند.

خوردن پروتئین کافی برای رشد مو مهم است زیرا فولیکول های مو از پروتئین ساخته می شوند. کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث افزایش ریزش مو میشود.

بیوتین برای تولید یک نوع پروتئین مو به نام کراتین ضروری است، به همین دلیل مکمل های بیوتین اغلب برای رشد مو عرضه می شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که مصرف بیشتر بیوتین می تواند به بهبود رشد مو در افراد مبتلا به کمبود بیوتین کمک کند.

با این حال، کمبود بیوتین در صورت مصرف یک رژیم متعادل، غیر معمول است.

تخم مرغ همچنین یک منبع عالی از روی، سلنیوم و سایر مواد مغذی مو است. این باعث می شود که تخم مرغ به یکی از بهترین مواد غذایی برای سلامتی مو تبدیل شود.

تخم-مرغ-3

خلاصه
تخم مرغ ها منبع خوبی برای پروتئین و بیوتین هستند که برای سلامتی و رشد مو بسیار مهم اند. نقص در هر یک از این مواد مغذی با ریزش مو مرتبط است.

توت ها

توت ها با ترکیبات مفید و ویتامین هایی که می توانند رشد مو را افزایش دهند، بارور می شوند.

توت شامل ویتامین C است که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد.

آنتی اکسیدان ها می توانند به محافظت از فولیکول های مو در برابر آسیب مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد کمک کنند. این مولکولها به طور طبیعی در بدن و محیط زیست وجود دارد.

به عنوان مثال، ۱ فنجان (۱۴۴ گرم) توت فرنگی، ۱۴۱ درصد از نیازهای روزانه ویتامین C شما را تأمین می کند.

همچنین بدن از ویتامین C برای تولید کلاژن، که پروتئینی است که به تقویت مو کمک می کند تا از شکننده شدن و شکستن آن جلوگیری شود، استفاده میکند.

علاوه بر این، ویتامین C به بدن کمک می کند تا آهن را از رژیم غذایی جذب کند. سطوح پایین آهن ممکن است باعث کم خونی شود که با ریزش مو مرتبط است.

توت-ها

خلاصه
توت ها با ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها که باعث رشد مو می شوند، بارور می شوند. به عنوان مثال، توت فرنگی غنی از ویتامین C است که به تولید کلاژن و جذب آهن کمک می کند، که دو عامل مهم هستند که می تواند رشد مو را افزایش دهند.

اسفناج

اسفناج یک سبزی بسیار سالم است که با مواد مغذی مفید مانند فولات، آهن و ویتامین A و C بارگذاری می شود که می تواند رشد مو را افزایش دهد .

ویتامین A به غدد پوست کمک می کند.

همچنین اسفناج کمک می کند تا موهایی سالم داشته باشید.

یک فنجان (۳۰ گرم) اسفناج تا ۵۴ درصد از نیازهای روزانه ویتامین A شما را فراهم می کند.

اسفناج همچنین یک منبع گیاهی مبتنی بر آهن است که برای رشد مو ضروری است.

آهن کمک می کند که گلبول های قرمز اکسیژن را در سراسر بدن حمل کنند و همچنین به ترمیم مو کمک می کند.

علاوه بر این، کمبود آهن با ریزش مو ارتباط دارد.

اسفناج

خلاصه
اسفناج با فولات، آهن و ویتامین A و C بارگذاری می شود که ممکن است باعث رشد مو شود. کمبود این مواد مغذی ممکن است منجر به ریزش مو شوند.

ماهی چرب

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، شاه ماهی و ماهی مرکب مواد مغذی ای دارند که ممکن است باعث رشد مو شوند.

آنها منبع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که با رشد مو ارتباط دارند.

مطالعه در ۱۲۰ زن نشان داد که مصرف مکمل حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ و همچنین آنتی اکسیدان ها باعث کاهش میزان ریزش مو و افزایش تراکم مو (تا ۱۵ درصد) شده است.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف مکمل های روغن ماهی به طور قابل توجهی باعث کاهش ریزش مو و افزایش رشد مو در زنان شده است.

ماهی چرب همچنین منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین B است که مواد مغذی ای هستند که ممکن است به ارتقاء موهای قوی و سالم کمک کنند.

خلاصه
ماهی های چرب مثل ماهی قزل آلا، شاه ماهی و ماهی خال مخالی، منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که با رشد مو و افزایش تراکم مو ارتباط دارند.

 متاسفانه، مو می تواند نسبتا سریع آسیب ببیند، اما بازگرداندن آن به سلامت می تواند زمان زیادی را صرف کند. نگران نباشید. مطلب زیر راهنمایی هایی در مورد چگونگی ترمیم موهای آسیب دیده  به شما ارائه می دهد. 

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین منبع خوبی از بتاکاروتن است. بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می کند که با سلامت مو مرتبط است.

یک سیب زمینی شیرین (حدود ۱۱۴ گرم) حاوی بتاکاروتن به اندازه کافی برای تامین نیازهای روزانه ویتامین A شما است .

تحقیقات نشان داده است که ویتامین A به حفظ سلامتی مو کمک می کند.

علاوه بر این، ویتامین A می تواند سرعت رشد موها را افزایش دهد.

خلاصه
سیب زمینی شیرین با ویتامین A لود می شود که کمک می کند رشد مو سریع شود. علاوه بر این، مواد مغذی دیگری نیز دارد که می تواند سرعت رشد مو را افزایش دهد.

آووکادو

آووکادو خوشمزه، مغذی و منبع خوبی از چربی های سالم است.

آووکادو ها همچنین یک منبع عالی از ویتامین E هستند که ممکن است باعث رشد مو شوند. یک واریس آووکادو (حدود ۲۰۰ گرم) ۲۱ درصد از نیازهای روزانه ویتامین E شما را تامین می کند.

مانند ویتامین C، ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان است که به نابودی رادیکال های آزاد کمک می کند.

در یک مطالعه، رشد موی افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف مکمل ویتامین E به مدت هشت ماه، ۳۴٫۵ درصد بیشتر شده است.

علاوه بر این، آووکادو یک منبع عالی اسید های چرب ضروری است. این چربی ها نمی توانند توسط بدن تولید شوند، اما بلوک های ضروری سلول های شما هستند. کمبود اسید چرب ضروری با ریزش مو مرتبط است.

خلاصه
آووکادو غنی از ویتامین E و آنتی اکسیدان است که می تواند رشد مو را افزایش دهد. علاوه بر این، آووکادو ها منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری هستند که به نظر می رسد برای رشد مو بسیار مهم است.

آجیل

آجیل خوشمزه، مناسب و حاوی انواع مواد مغذی است که می تواند رشد مو را افزایش دهد.

به عنوان مثال، یک اونس (۲۸ گرم) از بادام، ۳۷ درصد از نیازهای روزانه ویتامین E شما را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

آجیل ها همچنین انواع مختلفی از ویتامین B، روی و اسید های چرب ضروری را ارائه می دهند. کمبود هر یک از این مواد مغذی با ریزش مو ارتباط دارد.

خلاصه
آجیل با مواد مغذی مثل ویتامین E، ویتامین B، روی و اسید های چرب ضروری لود می شوند که این می تواند رشد مو را افزایش دهد و با بسیاری از مزایای سلامت دیگر مرتبط باشد.

دانه ها

دانه ها مقدار زیادی مواد مغذی را با مقدار کمی کالری عرضه می کنند. بسیاری از این مواد مغذی نیز ممکن است باعث رشد مو شود. این مواد مغذی شامل ویتامین E، روی و سلنیوم هستند.

یک اونس (۲۸ گرم) از دانه های آفتابگردان تقریبا ۵۰ درصد از نیازهای روزانه ویتامین E شما را فراهم می کند.

علاوه بر این، دانه های کتان و تخم شربتی ها نیز اسیدهای چرب امگا ۳ را ارائه می دهند.

۱ اونس (۲۸ گرم) از دانه های روغنی، ۶/۳۸۸ میلی گرم اسید چرب امگا ۳ را فراهم می کند.

خلاصه
دانه ها مانند آجیل، غنی از ویتامین E و سایر مواد مغذی هستند که ممکن است باعث رشد مو شوند. برخی از دانه ها همچنین حاوی امگا ۳ هستند که با رشد مو ارتباط دارد.

فلفل شیرین

فلفل شیرین یک منبع عالی از ویتامین C است که ممکن است به رشد مو کمک کند.

در واقع، یک فلفل زرد تقریبا ۵٫۵ برابر ویتامین C را به نسبت فلفل نارنجی فراهم می کند.

ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند که می تواند رشته های مو را تقویت کند. این آنتی اکسیدان قوی ای است که می تواند رشته های مو را در مقابل استرس اکسیداتیو محافظت کند.

استرس اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که رادیکال های آزاد از سیستم دفاع آنتی اکسیدانی بدن جلوگیری می کنند. این اتفاق با ریزش مو در ارتباط است.

فلفل شیرین نیز منبع عالی ویتامین A است.

این ویتامین ممکن است به افزایش رشد مو در هنگام تحریک تولید سبوم کمک کند که به حفظ سلامتی مو کمک می کند.

خلاصه
فلفل شیرین یک منبع غنی از ویتامین های A و C است که دو ماده مغذی هستند که باعث می شوند موها سالم بمانند و به رشد مو کمک می کنند.

 راه های زیادی برای رشد سریع، سالم و قوی مو وجود دارد. ماساژ پوست سر و یا استفاده از ماسک موهای مخصوص مو هر دو خوب است. یک رژیم سالم و متعادل، نیز می تواند موهای شما را افزایش دهد. مهمتر از همه، مراقب باشید که موهای خود را به خوبی محافظت کنید تا از آسیب دیدن جلوگیری شوند.در مطلب زیر ۳ راه عالی برای رشد سریع مو پیشنهاد شده است.  

صدف ها

صدف ها یکی از بهترین منابع غذایی روی هستند.

روی یک ماده معدنی است که به رشد مو کمک می کند.

کمبود روی در رژیم غذایی ممکن است باعث تلوموژن فلوویوم شود، که یک شکل رایج اما قابل برگشت از ریزش مو ناشی از کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی است.

مطالعات نشان داده اند که مصرف یک مکمل روی می تواند اثرات ریزش مو ناشی از کمبود روی را کاهش دهد .

با این وجود، مصرف بیش از حد روی باعث افزایش ریزش مو می شود. به همین دلیل گرفتن روی از غذاهایی مانند صدف ها ممکن است بهتر از مصرف مکمل ها باشد، زیرا غذاهای حاوی روی دارای دوزهای کوچک اما سالم هستند.

خلاصه
صدف ها یکی از بهترین منابع روی در رژیم غذایی هستند. این مواد معدنی کمک می کنند تا رشد مو سریع شود.

میگو

میگو غنی از مواد مغذی ای است که برای رشد مو مفید هستند.

به عنوان مثال، میگو یک منبع عالی پروتئین، ویتامین B، روی، آهن و ویتامین D می باشد. یک وعده غذایی ۳٫۵ وات (۱۰۰ گرم) میگو ۳۸ درصد از نیازهای روزانه ویتامین D شما را تامین می کند.

جالب توجه است که مطالعات کمبود ویتامین D3 را به ریزش مو مرتبط کرده اند.

میگو مقدار کمی از اسید های چرب امگا ۳ را نیز فراهم می کند. رژیم های غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ با افزایش رشد مو ارتباط دارند.

خلاصه
میگو یک منبع عالی از پروتئین، ویتامین B، روی، آهن و ویتامین D می باشد که ممکن است به رشد مو کمک کند. آنها همچنین مقدار کمی از اسیدهای چرب امگا ۳ را فراهم می کنند.

لوبیا

لوبیا منبع خوبی از پروتئین گیاهی هستند که برای رشد مو ضروری است.

لوبیا ها مانند گوشت منبع خوبی از روی هستند که به رشد مو کمک می کنند.

۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) لوبیا سیاه، ۷٪ از نیاز روزانه روی شما را تامین می کند.

آنها همچنین بسیاری از مواد مغذی دیگر را شامل می شوند، از جمله آهن، بیوتین و فولات.

خلاصه
لوبیا ها یک منبع عالی از پروتئین، آهن، روی و بیوتین هستند که برای سلامتی مو ضروری اند. همچنین لوبیا ممکن است به رشد مو کمک کند.

سویا

مطالعات نشان داده است که ترکیبات موجود در سویا ممکن است باعث رشد مو شود. یکی از این ترکیبات اسپرمیدین است که در سویا فراوان است.

همچنین چند مطالعه نشان داده است که اسپرمیدین باعث رشد موی انسان می شود.

خلاصه
سویا یکی از بهترین منابع اسپرمیدین است که به سلامت و رشد مو کمک میکند.

گوشت

گوشت غنی از مواد مغذی است که ممکن است به رشد مو کمک کند.

پروتئین موجود در گوشت به تعمیر و تقویت فولیکول های مو کمک می کند.

۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) از گوشت پخته شده به اندازه ۲۹ گرم پروتئین را فراهم می کند.

به ویژه گوشت قرمز دارای یک نوع آهن است که به راحتی جذب بدن و مو می شود.

این ماده معدنی کمک می کند تا سلول های قرمز خون، اکسیژن را به تمام سلول های بدن منتقل کنند، از جمله به فولیکول های مو .

همچنین کمبود پروتئین و آهن با ریزش مو ارتباط دارد.

گوشت

خلاصه
گوشت یک منبع عالی پروتئین است که برای داشتن موهای سالم و قوی ضروری است. به ویژه گوشت قرمز غنی از آهن است که ممکن است به رشد مو کمک کند.

نکته ی آخر

آنچه که می خورید تاثیر زیادی در سلامت موهایتان دارد.

کمبود مواد مغذی مناسب شامل ویتامین A، C، D و E، روی، ویتامین B، آهن، بیوتین، پروتئین و اسیدهای چرب ضروری ممکن است باعث کاهش سرعت رشد مو یا حتی باعث ریزش مو شود.

خوشبختانه اصلاح کمبود هر یک از این مواد مغذی ممکن است به درمان ریزش مو کمک کند و میزان رشد مو را افزایش دهد.

 یک سوم جمعیت جهان از ریزش مو رنج می برند که یک سوم آنها بانوان هستند. در مطلب زیر میخواهیم راجع به ” چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟ ” حرف بزنیم. روی لینک کلیک کنید و با ما همراه باشید.

پردیس صلواتی
پردیس صلواتی
من پردیس صلواتی دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع در دانشگاه تهران هستم. تخصص‌ها و سوابق کاری من در زمینه‌های "تولید محتوا، ترجمه ، عکاسی، طراحی گرافیک، سئو سایت، مدیریت شبکه های اجتماعی و تبیلغات آنلاین" است. من همیشه تلاش می‌کنم تا به مسائل جهان اطرافم خلاقانه نگاه کنم و به دنبال کسب تجربه های جدید و ماجراجویانه هستم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *