injazanoonas | اینجا زنونس

بهترین مواد غذایی برای سلامت پوست

بهترین مواد غذایی برای سلامت پوست

بهترین مواد غذایی برای سلامت پوست

تغذیه برای سلامتی مهم است. رژیم ناسالم می تواند به سوخت و ساز بدن شما آسیب برساند، باعث افزایش وزن و حتی مشکل اندام هایی مانند قلب و کبد شما شود. اما آنچه که می خورید نیز بر روی یک عضو دیگر یعنی پوست شما تاثیر می گذارد.در این مطلب از اینجا زنونس بهترین مواد غذایی برای سلامت پوست را به شما معرفی میکنیم.

آنچه می خورید می تواند به طور قابل توجهی بر سلامتی و پیری پوست شما تأثیر بگذارد. در ادامه لیستی از بهترین مواد غذایی برای سلامت پوست را بررسی خواهیم کرد.

ماهی چرب

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی و شاه ماهی، غذاهای عالی برای پوست سالم هستند. آنها منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای حفظ سلامت پوست مهم اند.

اسیدهای چرب امگا ۳ برای حفظ نرمی و رطوبت پوست لازم اند. در واقع، کمبود چربی امگا ۳ می تواند باعث خشکی پوست شود .

چربی های امگا ۳ در ماهی باعث کاهش التهاب می شود که می تواند باعث جلوگیری از قرمزی پوست و آکنه شود.

آنها حتی می توانند پوست شما را نسبت به اشعه های مضر UV و اشعه خورشید حساس سازند.

بعضی از مطالعات نشان می دهد مکمل های روغن ماهی ممکن است در برابر بیماری های التهابی و خود ایمنی موثر بر پوست شما مانند پسوریازیس و لوپوس مبارزه کنند.

ماهی چرب همچنین منبع ویتامین E است که یکی از مهمترین آنتی اکسیدان ها برای پوست شماست.

دریافت ویتامین E کافی برای محافظت از پوست شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد و التهاب ضروری است .

غذاهای دریایی نیز منبع پروتئین است که برای حفظ قدرت و یکپارچگی پوست شما مورد نیاز است.

در نهایت، ماهی، روی را تشکیل می دهد .روی ماده معدنی حیاتی برای تنظیم التهاب، تولید سلول های پوستی جدید و سلامت کلی پوست است.

کمبود روی می تواند منجر به التهاب پوست، ضایعات و تاخیر در بهبودی زخم شود.

خلاصه
انواع چربی ماهی، مانند ماهی قزل آلا، حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که می توانند التهاب را کاهش داده و رطوبت پوست را حفظ کنند. آنها همچنین منبع خوبی از پروتئین ، ویتامین E و روی هستند.

ماهی چرب

آووکادو

آووکادو دارای چربی های سالم است. این چربی ها از بسیاری از توابع بدن شما، از جمله سلامت پوست شما محافظت می کنند.

گرفتن کافی از این چربی ها برای حفظ انعطاف پذیری و مرطوب شدن پوست ضروری است.

یک مطالعه در بیش از ۷۰۰ زن نشان داد که مصرف بالای چربی – بویژه انواع چربی های سالم موجود در آوکادو – موجب پوستی با انعطاف پذیرتر و درخشان تر میشود.

شواهد اولیه همچنین نشان می دهد که آووکادو حاوی ترکیباتی است که می تواند پوست شما را از آسیب های خورشید محافظت کند.

آسیب UV به پوست شما می تواند چروک ها و نشانه های دیگر پیری را ایجاد کند.

آووکادو همچنین منبع خوبی از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان مهم است که به محافظت از پوست شما از آسیب اکسیداتیو کمک می کند.

جالب توجه است، ویتامین E در مقایسه با ویتامین C در سلامت پوست موثرتر است.

ویتامین C نیز برای پوست سالم ضروری است. پوست شما نیاز به ایجاد کلاژن دارد، که پروتئین ساختاری اصلی است که پوست شما را سالم نگه می دارد.

ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان است که پوست شما را از آسیب های اکسیداتیو ناشی از خورشید و محیط زیست محافظت می کند که می تواند منجر به تعویق نشانه های پیری شود .

یک وعده ۱۰۰ گرم یا حدود ۱/۲ آووکادو، ۱۰ درصد از مصرف خوراک مرجع (RDI) برای ویتامین E و ۱۷ درصد از RDI برای ویتامین C را فراهم می کند.

خلاصه
آووکادو دارای چربی های مفید و حاوی ویتامین E و C است که برای پوست سالم مهم هستند. آنها همچنین ترکیباتی را ایجاد می کنند که می توانند پوست شما را از آسیب های خورشید محافظت کنند.

آووکادو

مطالب مشابه :
ماسک های های طبیعی درمان خشکی پوست

گردو

گردو دارای ویژگی های بسیاری است که باعث می شود غذایی عالی برای پوست سالم باشد.

آنها منبع خوبی از اسید های چرب ضروری هستند که بدن شما نمی تواند خود آنرا ایجاد کند.

در واقع، آنها غنی تر از اکثر آجیلهای دیگر در اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ هستند.

رژیم غذایی پر از چربی های امگا ۶ ، ممکن است التهاب را افزایش دهد، از جمله شرایط التهابی پوست مانند پسوریازیس.

از سوی دیگر، چربی های امگا ۳ باعث کاهش التهاب بدن می شوند.

در حالی که اسیدهای چرب امگا ۶ در رژیم غربی فراوان هستند، منابع اسیدهای چرب امگا ۳ کمیاب هستند.

از آنجا که گردو دارای نسبت خوبی نسبت به این اسید های چرب است، ممکن است پاسخ التهابی به امگا ۶ بیش از حد برسد.

یک اونس (۲۸ گرم) گردو حاوی ۶ درصد از RDI برای روی است که برای پوست شما ضروری است ، و همچنین برای بهبود زخم و مبارزه با باکتری و التهاب ضروری است.

گردو همچنین مقدار کمی از آنتی اکسیدان ها ، ویتامین E ، ویتامین C و سلنیوم را علاوه بر ۴-۵ گرم پروتئین در هر اونس (۲۸ گرم) دارا است .

خلاصه
گردو منبع خوبی از چربی های ضروری، روی، ویتامین E، ویتامین C، سلنیوم و پروتئین است که همه آنها مواد مغذی برای پوست هستند.

گردو

دانه های آفتابگردان

به طور کلی، آجیل و دانه ها منبع خوبی از مواد مغذی تقویت کننده پوست هستند.

دانه های آفتابگردان یک نمونه عالی هستند.

یک اونس (۲۸ گرم) از دانه های آفتابگردان ، ۳۲ درصد RDI برای سلنیوم، ۱۰ درصد RDI برای روی ، ۵/۴ گرم پروتئین و ۳۷ درصد از RDI برای ویتامین E را شامل می شود.

خلاصه
دانه های آفتابگردان یک منبع عالی از مواد مغذی هستند، از جمله ویتامین E، که یک آنتی اکسیدان مهم برای پوست است.

دانه های آفتابگردان

مطالب مشابه :
درمان و بستن منافذ باز پوست

سیب زمینی شیرین

بتا کاروتن مواد مغذی موجود در گیاهان است.

آن به عنوان پروتیامین A عمل می کند، بدین معنا که می تواند به ویتامین A در بدن شما تبدیل شود.

بتاکاروتن در پرتقال و سبزیجات مانند هویج، اسفناج و سیب زمینی شیرین یافت می شود.

سیب زمینی شیرین یک منبع عالی است: ۱/۲ فنجان خوری (۱۰۰ گرم) سیب زمینی شیرین پخته حاوی بتا کاروتن به اندازه کافی برای تهیه تقریبا چهار برابر RDI ویتامین A است .

کاروتنوئیدها مانند بتا کاروتن پوست شما را سالم نگه می دارند و به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می کنند.

هنگامی که مصرف می شود، این آنتی اکسیدان به پوست شما متصل می شود و سلول های پوست شما را از تماس با نور محافظت می کند.

این ممکن است به جلوگیری از آفتاب سوختگی، مرگ سلولی و خشکی و چین و چروک پوست کمک کند.

قابل توجه است که مقادیر بالایی از بتا کاروتن نیز ممکن است رنگ گرم و نارنجی را به پوست شما اضافه کند که موجب ایجاد ظاهری سالمتر می شود.

خلاصه
سیب زمینی شیرین یک منبع عالی بتا کاروتن است که به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می کند و پوست شما را از آسیب های خورشید محافظت می کند.

سیب زمینی شیرین

فلفل قرمز یا زرد

فلفل دلمه ای مانند سیب زمینی شیرین منبع خوبی برای بتا کاروتن است که بدن شما به ویتامین A تبدیل می کند.

یک فنجان (۱۴۹ گرم) فلفل قرمز خرد شده حاوی معادل ۹۲٪ RDI برای ویتامین A است.

آنها همچنین یکی از بهترین منابع ویتامین C هستند که برای ایجاد کلاژن پروتئینی ضروری است که پوست را قوی نگه می دارد.

یک فنجان (۱۴۹ گرم) فلفل زرد حاوی ۳۱٫۷ درصد از RDI برای ویتامین C است.

خلاصه
فلفل حاوی مقدار زیادی بتا کاروتن و ویتامین C است که هر دو آنتی اکسیدان های مهم برای پوست شما هستند. ویتامین C نیز برای ایجاد کلاژن، پروتئین ساختاری است که پوست شما را قوی نگه می دارد.

فلفل قرمز یا زرد

بروکلی

کلم بروکلی پر از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم برای سلامت پوست است، از جمله روی، ویتامین A و ویتامین C.

همچنین حاوی سولفورفان و لوتئین (نوعی کاروتنوئید) است که مانند بتا کاروتن کار می کند.

لوتئین پوست شما را از آسیب های اکسیداتی محافظت می کند که می تواند پوست شما را خشک و چروکیده کند.

گل کلم بروکلی ممکن است حتی اثرات ضد سرطان، از جمله در برخی از انواع سرطان پوست داشته باشد.

سولفورفان همچنین یک عامل محافظ قدرتمند در برابر آسیب های خورشید است.

این کار به دو صورت انجام می شود: با خنثی سازی رادیکال های مضر آزاد و تعویض سایر سیستم های محافظتی بدن.

خلاصه
کلم بروکلی منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و کاروتنوئیدها است که برای سلامت پوست مهم هستند. همچنین حاوی سولفورفان است که ممکن است به جلوگیری از سرطان پوست و محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی کمک کند.

بروکلی

مطالب مشابه :
چگونه یک دوره مراقبت از پوست را شروع کنیم ؟

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع خوبی از ویتامین C است و حاوی تمام کاروتنوئید های اصلی، از جمله لیکوپن است.

بتاکاروتن، لوتئین و لیکوپن برای محافظت از پوست شما در برابر خسارت ناشی از خورشید هستند. آنها همچنین ممکن است به جلوگیری از چروک شدن کمک کنند .

از آنجایی که گوجه فرنگی حاوی تمام کاروتنوئیدهای اصلی است، غذای عالی برای حفظ پوست سالم است.

خوردن غذاهای غنی از کاروتنوئید مانند گوجه فرنگی با یک منبع چربی مانند پنیر یا روغن زیتون چربی جذب کاروتنوئیدها را افزایش می دهد.

خلاصه
گوجه فرنگی منبع خوبی از ویتامین C و تمام کاروتنوئید های مهم، به ویژه لیکوپن است. این کاروتنوئید ها پوست شما را از آسیب های خورشید محافظت می کند و ممکن است به جلوگیری از چروک شدن کمک کند.

گوجه فرنگی

سویا

سویا حاوی ایزوفلاون ها، دسته ای از ترکیبات گیاهی است.

ایسفلاون ها ممکن است به چند بخش بدن شما، از جمله پوست شما نفوذ کنند.

یک مطالعه کوچک در زنان میانسال نتیجه داد که خوردن ایزوفلاوونهای سویا برای ۸ تا ۱۲ هفته سبب کاهش چروک و بهبود الاستیک پوست می شود.

در زنان یائسه، سویا همچنین ممکن است خشکی پوست را بهبود بخشد و کلاژن را افزایش دهد، که کمک می کند پوست شما صاف و قوی بماند.

این ایزوفلاوون نه تنها از سلولهای داخل بدن شما محافظت می کند، بلکه پوست شما را از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

ایزوفلاوون ممکن است به جلوگیری از برخی سرطان های پوست کمک کند.

خلاصه
سویا حاوی ایزوفلاون ها است که نشان داده شده است که برای بهبود چروک، کلاژن، الاستیک پوست، کاهش خشکی پوست و همچنین محافظت از پوست از آسیب UV.

سویا

شکلات تیره

اثرات کاکائو بر روی پوست شما بسیار مفید است.

شرکت کنندگان در یک مطالعه پس از ۱۲ هفته مصرف پودر کاکائو در آنتی اکسیدان ها، پوستی هیداته ای را مشاهده کردند.

پوست آنها همچنین کمتر حساس به آفتاب سوختگی بود و جریان خون بهبود یافته بود، که مواد مغذی بیشتری را به پوست شما می آورد.

مطالعه دیگری نشان داد که خوردن ۲۰ گرم شکلات تیره پرآنتی اکسیدان در روز، می تواند پوست شما را در برابر سوزش بیش از دو برابر میزان اشعه ماوراء بنفش، به نسبت خوردن شکلات کم آنتی اکسیدان مقاومت کند.

چندین مطالعه دیگر نتایج مشابهی را شامل می شود، از جمله بهبود ظاهر چروک ها.

اطمینان حاصل کنید که شکلات تیره با حداقل ۷۰٪ خلوص را برای به حداکثر رساندن مزایا و حفظ حداقل قند مصرف می کنید.

خلاصه
کاکائو حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است پوست شما را در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند. این آنتی اکسیدان ها همچنین ممکن است چروک ها، ضخامت پوست، هیدراتاسیون، جریان خون و بافت پوست را بهبود بخشد.

شکلات تیره

چای سبز

چای سبز می تواند پوست شما را از آسیب و پیری محافظت کند.

ترکیبات قدرتمند موجود در چای سبز، کایتچین ها نامیده می شوند و برای بهبود سلامت پوست شما به روش های مختلفی کار می کنند.

چای سبز مانند غذاهای حاوی آنتی اکسیدان ها می تواند به محافظت از پوست در برابر آفتاب موثر باشد.

یک مطالعه ۱۲ هفته ای در ۶۰ زن نشان داد که مصرف چای سبز روزانه می تواند قرمزی ناشی از تماس با خورشید را تا ۲۵٪ کاهش دهد.

چای سبز همچنین رطوبت، زبری، ضخامت و کشش پوست را بهبود می بخشد .

در حالی که چای سبز انتخاب خوبی برای سلامت پوست است، شما ممکن است بخواهید از شربت چای با شیر استفاده کنید.

شواهدی وجود دارد که شیر می تواند تاثیر آنتی اکسیدان های چای سبز را کاهش دهد پس توصیه میشود این ترکیب را استفاده نکنید.

خلاصه
کیتچین هایی که در چای سبز یافت می شوند، آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که می توانند پوست شما را از آسیب های خورشید محافظت کنند و قرمزی پوست را کاهش دهند و همچنین هیدراتاسیون، ضخامت و کشش آن را بهبود ببخشند.

چای سبز

و در آخرآنچه که می خورید می تواند تاثیر زیادی بر سلامت پوست شما داشته باشد.

اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی لازم برای محافظت از پوست خود را دریافت می کنید.

غذاهای موجود در این لیست گزینه های عالی برای حفظ پوست شما است.

اگر می خواهید پوست سفید داشته باشید، از یک ماسک صورت از محصولات طبیعی یک بار در هفته استفاده کنید. علاوه بر این، پوست خود را با شستن صورت، با استفاده از تونر و مرطوب کردن پوست، سالم نگه دارید... ادامه این مطلب در لینک زیر : 

پردیس صلواتی
پردیس صلواتی
من پردیس صلواتی دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع در دانشگاه تهران هستم. تخصص‌ها و سوابق کاری من در زمینه‌های "تولید محتوا، ترجمه ، عکاسی، طراحی گرافیک، سئو سایت، مدیریت شبکه های اجتماعی و تبیلغات آنلاین" است. من همیشه تلاش می‌کنم تا به مسائل جهان اطرافم خلاقانه نگاه کنم و به دنبال کسب تجربه های جدید و ماجراجویانه هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *