سلام با مطلب ” نکاتی برای انتخاب کفش ورزشی مناسب ” از مجموعه مطالب تناسب اندام سایت اینجا زنونس در خد مت شما هستیم.

ما ورزش می کنیم تا بدنی سالم و خوش فرم داشته باشیم و برای لاغری و تناسب اندام تلاش می کنیم ،اما اگر در حین ورزش از لباس های مناسب مانند سوتین ، کفش و… مناسب استفاده نکنیم باعث صدمه رسیدن به بدن خواهد شد.

پا قلب دوم بدن است و نا توانی در انتخاب کفش مناسب  هنگام ورزش علاوه براین که به پاها آسیب وارد می کند به  قسمت های دیگر بدن مانند کمر ،گردن و… نیز آسیب هایی از قبیل : سیاتیک کمر ، قوز کمر ،آرتروز زانو ،گودی کمر و…  وارد می کند.

از آسیب هایی که به پا می زند مصلما خودتان آگاهی دارید: تاول ، زخم ،کج شدن کف پا و…..

پس باید چگونگی انتخاب یک کفش مناسب را به خوبی یاد بگیرید. برای یادگیری چگونگی انتخاب یک کفش مناسب با ما همراه باشید.

ورزش مناسب برای درمان آرتروز زانو

نکاتی برای انتخاب کفش ورزشی مناسب 👟

کفش نامناسب

انتخاب  یک کفش ورزشی مناسب و اندازه‌ی پا  می‌تواند فشار وارد شده بر پاها را کاهش داده و از بوجود آمدن آسیب‌های ورزشی پیشگیری کند. همچنین یک کفش ورزشی مناسب، می تواند کارایی و راحتی  شما را نیز افزایش دهد.

خیلی مهم است یک جفت کفش ورزشی را بیابید که کاملا اندازه‌ی پاهایتان و قوس‌هایش باشد. همانطور که گفته شد.

تفاوت بین کفش های ورزشی زنان و مردان چیست؟

کفش مردانه و زنانه

  • گاهی  تنها تفاوت بین مدل‌های کفش ورزشی مردانه و زنانه، در اندازه و رنگ ارائه شده‌ی آن‌ها است.
  • سایز کفش نه تنها به طول کفش بلکه به عرض کفش اشاره دارد.
  • کفش‌های زنانه‌ی استاندارد (عرض B) با یک سایز باریک در مدل مردانه مطابقت دارند.
  • امروزه، درک بهتری از نیاز به مواد مختلف و تناسب برای مدل زنانه‌ی یک کفش ورزشی با احتساب تفاوت‌های حجم و هم‌چنین مکانیکی وجود دارد.
  • به طور کلی، زنان میانگین وزن بدنی کمتری دارند و همانند کفش مردان نیاز به ضربه‌گیر محکم ندارند.
  • کفش ورزشی زنان در پاشنه باریک‌تر و در جلوی پا بازتر هستند و چرم لایه سرپنجه کفش بهتر می‌تواند با آناتومی یک زن تطابق پیدا کند تا طرح‌های صاف‌تر که برای پای مردان مناسب‌تر هستند.
  • برخی از افراد ممکن است به این نتیجه برسند که پای‌شان در کفش ورزشی که برای جنس مخالف طراحی شده راحت‌تر است.
  • این که کفش مردانه برای شما بهتر است یا زنانه بستگی به احساس راحتی  و سایز پای شما دارد.

به فرم پاهای تان دقت کنید.👣

در حالت کلی فرم همه ی پاها یکسان است اما از آن گذشته پا‌ها فرم مختلفی دارند و تشخیص حالت خاص پا در انتخاب کفش مناسب به شما کمک می‌کن

یکی از راه‌های تشخیص فرم و حالت پا، انجام «تست خیس» است. کف پا را خیس کنید و روی یک تکه کاغذ قهوه‌ای رنگ قرار دهید سپس جای پا را ترسیم کنید.

سعی کنید کفش هایی با فرم شبیه به پای خود بخرید.

فرم پا

۱)حالت نرمال (Normal Foot)👣:

کف پا به صورت طبیعی و عادی انحنا دارد.

اگر جای پای شما پیوسته نیست و بین وسط کف پا و کفه کفش فاصله افتاده، از کفش‌های محکم که از چند لایه عایق تشکیل شده اند استفاده کنید.

لاغری در ۳ روز با میوه ی موز

۲)حالت (High arch)👣:

اگر در شکل پای شما فشار تنها روی قسمت پاشنه و جلوی پا باشد و پیوند این دو قسمت خیلی باریک باشد(یعنی اگر بیشتر با قسمت لبه‌ی خارجی یا نوک انگشتان راه می‌روید )

در این حالت کف پای شما قوس زیادی دارد.

که این قوس باعث خمیدگی پا‌ها رو به خارج می‌شود.

در نهایت بهتر است از کفش لایه دار با کفه نرم حامی قوس پا استفاده کنید.

۳)حالت (Flat Foot)👣:

اگر جای پای شما در کفه‌ی کفش بدون کوچک‌ترین انحنا به خارج نمایان است (اگر بیشترین قسمت فشار روی لبه‌های داخلی است ) در این حالت کف پای شما تخت است و یا انحنای خیلی کمی دارد .

این فرم پا  سبب خمیدگی پا‌ها رو به داخل می‌شود.

این خمیدگی باعث فرسودگی در بیرون و پشت پا و داخل و جلوی پا می‌شود.

در نهایت شما به یک جفت کفش با قابلیت کنترل حرکت و حداکثر پشتیبانی احتیاج خواهید داشت.

چند تمرین برای رفع قوز کمر

استفاده چند منظوره کفش ها ممنوع❌

کفش‌های مناسب  دویدن انعطاف پذیری بیشتری داشته و همچنین دارای لایه‌های اضافی جهت دفع ضربات سنگین می‌باشند اما کفش‌های پیاده روی سفت و خشک هستند.

اگر شما هر دو تمرین را انجام می‌دهید برای هر کدام یک جفت کفش جداگانه بخرید.

کفش متناسب با رشته ی ورزشی تان انتخاب کنید.

لازم است هر شخصی بر اساس نوع رشته ورزشی، میزان راحتی و قیمت کفش نوع خاصی از آن را انتخاب کند.

کفشی که دقیقاً اندازه پا باشند نقش بسیار مهمی در کاهش صدمات ورزشی دارد.

کفش مناسب  پیاده روی 🚶‍♀️:

پیاده روی

کفش های پیاده روی نسبت به کفش های دویدن نسبتاً سفت تر می باشند.

کفش مناسب  دویدن🏃‍♀️ :

دویدن

  • کفش های مخصوص دویدن باید سبک باشند.
  • کف نرمی داشته باشند تا در هر بار اصابت پا به زمین فشار وارد بر کف پا را جذب کنند.
  • از سویی این کفش ها باید با پهنای کف پا تناسب داشته باشند .
  • مثلاً ورزشکاری که پای پهن دارد نباید از کفش های نوک باریک استفاده کند.

کفش مناسب بسکتبال 🏀:

  • کفش های مخصوص بسکتبال یک کف سفت و ضخیم دارند.
  • کف ای کفش ها لبه های جانبی بلند یک حمایت جانبی از سمت داخل و خارج مچ پا می کنند.
  • این امر فرد را از آسیب دیدگی ورزشی طی حرکات ناگهانی به چپ و راست مصون می دارد.

کفش مناسب تنیس و سایر ورزشهای راکتی 🎾:

تنیس

این کفشها معمولاً دارای میخ های کفش در ته کفش می باشند.

ورزش مناسب برای درمان سیاتیک

چه موقع کفش را عوض کنیم؟

کفش

دونده‌ها باید کفش‌هایشان را هر ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری که می‌دوند عوض کنند.

جسیکا اندرسون، مالک برند fleet feet پیشنهاد می‌کند :اگر برایتان ممکن نیست که بررسی کنید چه مسافتی را با کفش‌هایتان طی کرده‌اید:

  • تاریخی که کفشتان را می‌خرید با یک ماژیک درون آن بنویسید.
  • سپس محاسبه کنید که معمولا در هر هفته چند کیلومتر می‌دوید یا راه می‌روید.
  • بعنوان مثال اگر شما هفته‌ای ۲۵ کیلومتر می‌دوید، پس از گذشت حدود ۵ ماه به یک کفش جدید احتیاج دارید.

کسانی هم که با کفششان نمی‌دوند نیز احتیاج دارند تا کفش‌هایشان را تعویض کنند.

پس  هر چند وقت یکبار کفش‌هایتان را بررسی کنید و ببینید که آیا بر اثر استفاده‌ی مداوم کیفیتش افت کرده  است یا نه.

اینجا زنونس امیدوار است که  از مطلب نکاتی برای انتخاب کفش ورزشی مناسب نهایت استفاده را برده باشید.

ممنون از همراهی شما 🙂

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: