injazanoonas | اینجا زنونس

نکاتی برای درس خواندن در شب امتحان

نکاتی برای درس خواندن در شب امتحان

نکاتی برای درس خواندن در شب امتحان

سایت اینجا زنونس در این مطلب شما را با نکاتی برای درس خواندن در شب امتحان آشنا می کند. با ما در بخش روانشناسی اینجا زنونس همراه باشید.

احتمالا یکی از سخت ترین شب های هر دانش آموز یا دانشجو شب امتحان اوست. به خصوص برای کسانی که به مطالعه در طول دوران یادگیری عادت ندارند و فقط در شب قبل امتحان به طور جدی درس می خوانند. در این قسمت ما نکاتی را در رابطه با شب قبل امتحان برایتان بیان می کنیم.

نکاتی برای شب قبل امتحان

با رعایت این نکات می توانید از سختی و فشار این شب کم کنید و در آخر نتیجه ی بهتری بگیرید.

مدل درس خواندن خودتان را پیدا کنید

قبل از هر کاری مدل درس خواندنتان را پیدا کنید. افراد با توجه به عادت ها و رفتارهایشان، بر اساس یک روش خاصی مغزشان آمادگی بیشتری برای دریافت مطالب بیشتر با حجم بالاتر پیدا می کند. این حالت را برای خودتان پیدا کنید، چون نه تنها در مواقع شب امتحانی بلکه در تمام زندگی به کارتان می آید. برخی افراد در مطالعات گروهی و برخی با صدای بلند درس خواندن، توانایی مغزشان را بیشتر می کند.

در وضعیت غیرراحت قرار بگیرید

یک مکان خوب و آرام را در نظر بگیرید. بیایید قبول کنیم که روی تخت نشتن یا دراز کشیدن نمی تواند راه خوبی برای درس خواندن باشند. پس خودتان را گول نزنید و حالا که به درس خواندن شب امتحانی رسیده‌اید کمی به خودتان سختی دهید. پشت میز بنشینید، کمرتان را صاف نگه دارید و حواستان را از روی گل قالی و تابلوی عکس روی دیوار بردارید و به کتاب یا جزوتان توجه کنید. اگر خسته شدید به جای تغییر وضعیت بلند شوید و کمی قدم بزنید یا یک چای بریزید و  دوباره شروع کنید.

لوازم مورد نیاز را کنار دستتان قرار دهید

هر چیز مربوط به امتحان فردا مانند: جزوات، کتاب‌های درسی، سوالات آزمون‌های قبلی، یادداشت‌ها، لب تاب، قلم و… را روی میز کار بگذارید. همچنین از گذاشتن وسایلی در نزدیکی تان که باعث می شود نتوانید تمرکز کافی داشته باشید، خودداری کنید.

تغذیه ی مناسب داشته باشید

تغذیه سالم قبل از مطالعه باعث می‌شود احساس گرسنگی نکرده و برای خوردن تنقلات وسوسه نشوید.

مطالعه را با یک نوشیدنی یا آبمیوه خنک شروع و احساس کنید سر جلسه امتحان نشسته‌اید پس جدی باشید. در این حالت هیچ بهانه‌ای ندارید که از جا بلند شوید.

قطعاً مواد مغذی شامل پفک، چیپس و پاپکورن نمی شود. تخم‌مرغ و چند تکه شکلات تلخ در وعده شام بسیار مؤثر است. شکلات تلخ کارایی مغز را افزایش می‌دهد.

خوردن یک دسر سبک مانند سیب کارایی را چند برابر افزایش می‌دهد و استرس امتحان را دور می‌کند. غذاهای سنگین نخورید، این غذاها باعث احساس خواب‌آلودگی می‌شوند.

قبل از آزمون آب کافی بنوشید. توجه کنید اگر نمی‌توانید بیدار بمانید قهوه بنوشید اما اگر احساس می‌کنید قهوه شما را خیلی عصبی و مضطرب می‌کند سعی کنید برای این‌که بیدار بمانید و خواب‌آلودگی سراغ‌تان نیاید، مقداری ورزش کنید.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا علاوه بر این‌که سلامتی را به خطر می‌اندازند باعث افزایش استرس و اضطراب می‌شوند پس هرگز شب قبل از آزمون از این نوشیدنی‌ها استفاده نکنید.

دوش آب سرد بگیرید

اگر احساس خستگی می‌کنید، دوش آب سرد بگیرید. دوش آب سرد به احساس تازگی و طراوت و بیدار ماندن کمک می‌کند.

خواب کافی داشته باشید

هیچ چیز بدتر از آن نیست که شب قبل از آزمون کم خوابی داشته باشید. ممکن است وسوسه شوید و همه شب را بیدار بمانید و خود را برای امتحان آماده کنید اما هنگامی که زمان امتحان فرامی‌رسد قادر نخواهید بود همه اطلاعاتی را که یاد گرفته‌اید به خاطر بیاورید. مغز در این حالت فقط برای بیدار ماندن تلاش می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد نخوابیدن در شب امتحان عملکرد حافظه را نابود کرده و به شدت پایین می‌آورد.

استرس و ناراحتی را کنار بگذارید

شب امتحانی درس خواندن معمولا همراه با استرس از حجم باقی مانده درس ها و گذر زمان است. در برخی افراد این حس تبدیل به احساس ناراحتی نسبت به خود یا سرزنش کردن خودش برای اینکه در طول ترم مطالعه نداشته تبدیل می شود. اما چیزی که مهم است این است که هنوز وقت دارید و نباید این زمان را هدر بدهید. پس یک نفس عمیق بکشید و شروع کنید.

برای مطالعه و استراحت بازه ی زمانی بگذارید

ساعت را برای ۴۵ دقیقه تنظیم کنید، در بازه‌های زمانی ۴۵ دقیقه مطالعه کنید و ۵ دقیقه بعد از این مدت استراحت کوتاهی کرده و دوباره مطالعه را ادامه دهید. چنانچه بخواهید برای ساعات نامحدود مطالعه کنید، مغز بیش از حد خسته شده و مجبور می‌شوید برای حفظ تمرکز زمان طولانی‌تری را صرف کنید.

بهتر است اهداف‌تان را با پاداش‌های کوچک ( زنگ تفریح ) دنبال کنید در این حالت می‌توانید تا زمانی که لازم است به مطالعه ادامه دهید.

مطالعه را با مهمترین اطلاعات درسی شروع کنید

ابتدا مفاهیم کلی را یاد بگیرید و درباره یادگیری جزییات نگران نباشید زیرا هدف یادگیری ایده‌های اصلی در زمان کوتاه است.

حافظه، اطلاعاتی را که شما در شروع و پایان مطالعه، یاد گرفته‌اید بهتر از موضوعاتی که در وسط مطالعه یاد گرفته‌اید، به خاطر می‌سپارد.

با مطالعه روزانه، مفاهیم به مدت طولانی در حافظه بلندمدت باقی می‌ماند اما اگر وضعیتی پیش آمده و مطالعه را به لحظات پایانی موکول کرده‌اید مفاهیم در حافظه کوتاه مدت باقی می‌ماند و زود فراموش می‌شوند. پس سعی کنید مفاهیم را درک کنید.

یادداشت برداری و فلش کارت ها را فراموش نکنید

اگر زمان کوتاهی برای مطالعه جهت آزمون روز بعد دارید، یادداشت‌برداری کنید. اگر معلم قبل از امتحان یک جلسه مرور گذاشت حتماً در آن شرکت کنید. معلم‌ها در جلسات مرور نکات ریز و مهم که برای امتحان ضروری هستند را یادآوری می‌کنند. یادداشت‌های سر کلاس را جدی بگیرید به طور منظم سر کلاس حاضر شوید و یادداشت‌برداری کنید. چنانچه یادداشت‌برداری نکردید، یادداشت‌های همکلاسی‌هایتان را کپی‌برداری کنید.

مفاهیم، تعاریف و معادلات مهم را در کاغذ های کوچکی بنویسید و مجموعه‌ای مفید از فلش کارت‌های دستی تهیه کنید. عمل بازنویسی به یادگیری و حفظ مطالب کمک می‌کند. اگر یادگیری بصری شما خوب است پس این عمل قطعاً کمک خواهد کرد. شاید در ابتدا تصور کنید این بازنویسی در فلش کارت‌ها به درد نمی‌خورد اما اگر قصد دارید اطلاعات مهم را یاد بگیرید، بسیار مفید است. یادگیری معادلات و مسائل کاربردی و عملی از طریق تکرار، عمل مفیدی نیست.

مسابقه پرسش و پاسخ را با یک دوست یا اعضای خانواده انجام دهید

از مادر، برادر، پدر و خواهر یا یک دوست صمیمی بخواهید به تعدادی از سوالات شما خیلی سریع پاسخ دهد. لیستی از مطالبی که شما را درگیر کرده و نمی‌توانید آن‌ها را به خاطر بسپارید تهیه کنید و در قالب سوال آن‌ها را از اطرافیان بپرسید و بخواهید خیلی سریع به سوال‌تان پاسخ دهند. تکرار پرسش و پاسخ باعث می‌شود آن‌ها ملکه ذهن شوند. علاوه بر آن مسابقه پرسش و پاسخ کمک می‌کند تا نقاط ضعف موجود را جبران کنید.

یک لیست مرور تهیه کنید

برای بررسی سریع، همه نکات درسی، مطالب حفظی، تاریخ‌های مهم و معادلات پیچیده را روی یک ورق کاغذ بنویسید. سعی کنید صبح روز امتحان حدود ۴۵- ۳۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید. نگاهی کوتاه به لیست مرور و فلش‌کارت بیندازید. زمانی که منتظر هستید تا جلسه آزمون شروع شود، صفحات مرور را کنار بگذارید.

اگر می توانید گروهی درس بخوانید

مطالعات اخیر نشان می‌دهد افرادی که خیلی پریشان و مضطرب هستند مطالعه گروهی مانند شکستن طلسم برای این فاجعه عمل می‌کند. مطالعه با یک گروه از همکلاسی‌ها کمک می‌کند تا آرامش و تمرکز را حفظ کرده و وقت کمتری را تلف کنید. دانش‌آموزان معمولاً حین مطالعه گروهی نکات کلیدی را یاد می‌گیرند و از اشکالات آگاه می‌شوند.

با صدای بلند بخوانید

مطمئن باشید در یه جایی باشی که وقتی داری اطلاعات رو حفظ میکنید اونا رو با صدای بلند تکرار کنید. یادگیری زمانی که جملات با صدای بلند تلفظ بشن، برای مغز خیلی ساده و راحت خواهد بود. سعی کنید موضوع و یا درس رو به یه دانش آموز توضیح بدید چون این کار باعث میشه که درس رو بهتر یاد بگیری. همچنین این کار رو میتونی در گروه با دانش آموزان انجام بدین.

از راه های ساده برای حفظ کردن استفاده کنید

اگه دارید در دقایق آخر موضوعی رو برای امتحان حفظ میکنید، بهتره از تکنیک های حفظ کردن بهره بگیرید.چندین بار نوشتن یه مطلب یه راه خوب برای حفظ کردنه. سعی کنید مطالب مهم رو حداقل سه بار بنویسید.

از علائم و اختصارات برای حفظ کردن استفاده کنید، مثلا اگه حفظ کردن یه جمله که خیلیم واست مهمه سخته، میتونید حروف اول کلمات اون جمله رو کنار هم بچینید و یه چیز معنی دار بسازید به طوری که با خوندن  حرف از اون کلمات یاد یه کلمه تو جمله ی اصلی بیفتید و به این ترتیب بتونی جمله رو کامل بگید.


شکیلا فتاحی
شکیلا فتاحی
من فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه تهران هستم و علاوه بر رشته ی خودم به کار در حوزه ی تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ بسیار علاقه مندم. اوقات فراغت خودم رو با فیلم دیدن، مطالعه، نواختن ساز پیانو و همچنین وقت گذروندن با دوستانم پر میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *