برای آشنایی با راه های مقابله با خجالتی بودن با سایت اینجا زنونس همراه باشید. انسان ها با یکدیگر متفاوت اند و به تبعیت ازاین موضوع رفتار آن ها نیز به همین صورت است. یکی از این رفتار ها خجالتی بودن است که در بعضی مواقع خوب  است اما در بیشتر مواقع  برای فرد عواقب زیان باری به همراه دارد . از سری راه های مقابله می توان به راه های زیر اشاره کرد:

خجالتی

۱۰ راه پیشنهادی

روش اول

 قبل از وارد شدن به یک جمع، اطلاعاتی در مورد آن جمع به دست آورید و درباره چیزهایی که می‌خواهید یا می‌شود در آنجا مطرح کرد، فکر کنید.

روش دوم

معاشرت خود را با دیگران بیشتر کنید؛ از جمع‌های دوستانه کوچک شروع کنید، به سؤالات‌شان جواب دهید و از آنها درباره خودشان، آرزوهایشان، اهداف‌شان یا موضوعات دیگر سؤال کنید.

روش سوم

تا حد ممکن از انزوا و گوشه‌گیری دوری کنید. اگر چند نفری دوروبرتان هستند، کتاب خواندن را کنار بگذارید و سر صحبت را با آنها باز کنید.

روش چهارم

 اگر به خاطر لهجه، صدا، بوی دهان یا نوع دندان‌هایتان از جمع گریزان هستید، چرا فکری به حال اصلاح اینها نمی‌کنید؟

روش پنجم

 کمرویی، تـردید و دودلی هنگامی ‌رخ می‌دهد که شما به عیوب و نقایص خود فکر می‌کنید. افکـارتـان را متوجه شخصی کنید که در حال گفت‌ وگو با او هستید. در این حالت، هم شما اضطراب خود را از خاطر خواهید برد و هم طرف مقابل از توجه شما خوشحال خواهد شد.
کم رویی

روش ششم

 در جمع‌ها کاری کنید که کسل، خسته و بی‌حوصله به نظر نیایید.

روش هفتم

همه‌چیز را به خودتان نگیرید. نباید هر چیزی مانند شوخی و طعنه را به عنوان توهین تلقی کنید.

روش هشتم

از طرد شدن یا شکست خوردن، نترسید. قهرمانان ورزشی نیز با وجود احتمال شکست، باز هم به مبارزه و رقابت می‌پردازند؛ اما تقریبا همه آنها برای برد به میدان می‌روند و هیچ‌گاه از شکست حرف نمی‌زنند.

روش نهم

توقعتان را کم کنید. بنا نیست در پایان یک گفت‌و‌گو، شما افراد را کاملا مجذوب خود کرده باشید. همین که همه از هم‌صحبتی یکدیگر لذت برده باشید، کافی است. باور کنید!

روش دهم

 هول نکنید. آدم‌های روبه‌روی شما هر چقدر هم که مهم باشند، آدم هستند؛ آنها هم معایب و ضعف‌های خودشان را دارند؛ عین شما! شاید هم مثل خود شما دارند سعی می‌کنند کسی متوجه نشود چقدر خجالتی هستند.
مقابله با کمرویی و خجالتی بودن

تکنیک هایی برای رفع کمرویی و خجالتی بودن

می توانید برای مبارزه با خجالتی بودن تکنیک های زیر را تمرین کنید:

به دیگران توجه کنید

علت کمرویی ۹۹ درصد ما این است که فکر می کنیم با حرف زدن یا انجام کاری، باعث خجالت و شرمندگی خود می شویم. برای رفع این مشکل باید بیشتر به دیگران توجه کنید. وقتی توجه کمتری به خود داشته باشیم، نگرانی‌مان از این که چطور به نظر می رسیم کمتر می شود.

– آسان‌ترین راه این است نسبت به دیگران احساس دلسوزی داشته باشید. وقتی نسبت به دیگران حس دلسوزی و ترحم کنید، دست از فکر کردن به خودتان بر می دارید و تمام انرژی‌تان را صرف درک دیگران می کنید. باید بدانید دیگران نیازمند توجه شما هستند. فکر کنید دیگران به حرف زدن شما نیاز دارند.

– در مرحله‌ی دیگر، خود را جای اطرافیان بگذارید. نسبت به کسی که با شما حرف نمی زند چه احساسی دارید؟ شاید او را متکبر و از خود راضی بدانید در حالی که این گونه نیست.

موفقیت خود را تجسم کنید

برای چند لحظه چشمانتان را ببندید و خود را در موقعیتی تجسم کنید که در آن احساس خجالت دارید. سپس خود را با اعتماد به نفس تصور کنید. باید هر لحظه و در شرایط مختلف تصویرسازی مثبت را از موفقیت خود داشته باشید. جالب است بدانید، ورزشکاران موفقیتشان را تجسم می کنند تا توانایی‌های خود را بهبود دهند. قطعاً شما هم می توانید این کار را انجام دهید.


*حتما مطالعه فرمایید: چند نکته روانشناسی برای موفقیت در مصاحبه شغلی


به تمام مراحل یک مکالمه فکر کنید

تعاملات اجتماعی را به چند مرحله تقسیم کنید تا راحت‌تر انجام شوند. وقتی مراحل اولیه مکالمه را انجام دادید و احساس صمیمیت بیشتری ایجاد شد، آسان‌تر و با استرس کمتری می توانید مکالمه را پیش ببرید. تمام مکالمات به ۴ مرحله‌ی کلی تقسیم می شوند:

– مرحله‌ی اول: با یک عبارت کوتاه و خوب شروع شود.

– مرحله‌ی دوم: برای معرفی بیشتر خودتان به طرف مقابل است.

– مرحله‌ی سوم: به دنبال علاقه‌مندی‌های مشترک برای ایجاد مکالمه‌ای خوب باشید.

– مرحله چهارم: ارتباط نزدیک‌تری با طرف مقابل برقرار کنید. می توانید اطلاعات بیشتری مبادله کنید. در این صورت زمینه برای مکالمات بعدی فراهم خواهد شد.

یک مکالمه را چند بار تکرار کنید

وقتی در یک مهمانی بزرگ حاضر شده‌اید، می توانید یک مکالمه را چندین بار با افراد مختلفی داشته باشید. بهتر است اول با یک یا دو نفر وارد صحبت شوید. سپس مکالمه‌ای که با این چند نفر داشته اید را با کسی که از هم‌نشینی و صحبت با او لذت می برد هم داشته باشید.

توصیه می کنیم با دیگران مکالمات کوتاه و سریع برقرار کنید. وقتی بدانید مکالمه‌تان فقط چند دقیقه به طول می انجامد، فشار کمتری را روی خود احساس خواهید کرد. سپس با کسانی که می‌خواهید با آن‌ها دوست شوید، مکالمه‌ی قبلی را برقرار کنید. با این راهکار به طور قابل توجهی در زمان و انرژی‌تان صرفه جویی می شود.

سعی کنید واضح و روشن حرف بزنید

وقتی شفاف و شمرده حرف بزنید، بر استرس ناشی از کمرویی غلبه خواهید کرد. بعد از مدتی دست از آهسته صحبت کردن برمی دارید و به شنیدن صدای خود علاقه مند می شوید.

برای رفع کمرویی، مکالمه‌ای ساختگی با خود داشته باشید و صدایتان را ضبط کنید. شاید خیلی خنده دار باشد، اما با این روش متوجه ضعف‌های خود خواهید شد و می بینید صدایتان به قدر کافی رساست.

ژست مناسبی به خود بگیرید

وقتی در برخورد با دیگران سرتان را بالا بگیرید، آن‌ها فکر می کنند اعتماد به نفس بالایی دارید و از صحبت با آن‌ها لذت می برید. معمولاً احساسات ما در رفتارمان نمودار می شود و بدنمان همان چیزی را نشان می دهد که احساس می کنیم.

بنا بر تحقیقات انجام شده، ژست مناسب بدن (بالا گرفتن سر، عقب دادن شانه‌ها و باز بودن دست‌ها) ما را فردی قدرتمند و با اعتماد به نفس نشان می دهد و از استرسمان کم می کند.

به زبان بدنتان توجه کنید

وقتی با فرد جدیدی برخورد می کنید، شاید دچار احساس خجالت و شرمندگی شوید. این اتفاق کاملاً عادی است. وقتی نگران و مضطرب هستید، این سؤالات را از خود بپرسید:

– آیا تنفس خوبی دارم؟ وقتی نفس‌های خود را آهسته‌تر کنید، بدنتان آرام‌تر می شود.

– آیا احساس راحتی می کنم؟ وضعیت بدنتان را طوری تغییر دهید تا احساس راحتی کنید.

– آیا رفتار دوستانه‌ای دارم؟ به رفتار خود توجه کنید. باید با روی خوش پذیرای دیگران باشید تا دید مثبتی نسبت به شما ایجاد شود.

لبخند بزنید و ارتباط چشمی برقرار کنید

لبخندی ملیح و ساده به روی دیگران، زندگی را برای شما و طرف مقابلتان شیرین‌تر خواهد کرد. با یک لبخند می توانید کسی را تائید کنید. لبخند بهترین ابزار برای آغاز مکالمه با یک دوست یا فرد غریبه است. لبخند زدن نشان می دهد علاقه دارید در مکالمه شرکت کنید.

انسان موجودی اجتماعی است و به ارتباط با دیگران نیاز دارد. پس با یک لبخند ملیح، روز خود و دیگران را زیباتر و شیرین‌تر کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: