injazanoonas | اینجا زنونس

استرس دوران بارداری چه تاثیری بر روی مادر و جنین دارد؟

استرس دوران بارداری چه تاثیری بر روی مادر و جنین دارد؟

استرس دوران بارداری چه تاثیری بر روی مادر و جنین دارد؟

سلام با مطلب “استرس دوران بارداری چه تاثیری بر روی مادر و جنین دارد؟” از مجموعه مطالب مادران سایت اینجا زنونس در خدمت شما هستیم.
یکی از حساس ترین بخش های زندگی هر مادری دوران بارداری است .

در این دوران به دلیل اتفاقات مختلف و تغییر های هورمونی مادر، احساسات و حالات روحی او تغییر می کند.

که یکی از این حالات ،پیداشدن استرس در دوران بارداری است .

وجود استرس در وجود هر فرد یک امر طبیعی است که به بهبود روند زندگی کمک می کند.

اما اگر این استرس از حد خود بگذرد و نتوان آن را کنترل کرد مشکل بزرگی به وجود می آید. پس باید برای کنترل استرس تان تاش کنید و در صورت لزوم با پزشک مشورت کنید.

برای آگاهی از تاثیر استرس در دوران بارداری بر روی مادر و جنین با ما همراه باشید.

استرس دوران بارداری چه تاثیری بر روی مادر و جنین دارد؟

اضطراب و نگرانی در مورد سلامت جنین، کم تجربگی مادران،مشکلات ارتباطی با همسر و خانواده اش و افکار منفی مادران از شایع ترین استرس های مادران باردار است.

استرس زیاد باعث اختلالات روانی و جسمی برای کودک و مادران می شود.

نشانه های استرس چیست؟

همانطور که گفتیم هر استرسی خطرناک نیست.

شما با اطلاع از نشانه ها و علائم استرس در دوران بارداری می توانید آن ها را تشخیص دهید و کنترل کنید.

حتی از به وجود آمدن استرس ها جلوگیری نمایید.

استرس بیش از حد در مادران علائم جسمی و خلقی به همراه خواهد داشت .

تغییرات روحی در دوران بارداری

علائم استرس در جسم و اخلاق مادران:

  • تغییرات خلقی
  • تغییر علایق و سلیقه ها عدم توانایی در خوابیدن
  • تغییر اشتها
  • استفراغ های گاه و بیگاه ناشی از سردرد
  • نگرانی زیاد و دائمی در مورد مسائل بی‌اهمیت
  • سردرد
  • خستگی بیش از حد
  • سرگیجه
  • مشکلات گوارش

عوامل تاثیر گذار بر استرس مادران در دوران بارداری

به طور کلی استرس در دوران بارداری افزایش پیدا می کند.

اما عواملی هستند که سبب افزایش بیش از حد استرس در دوران بارداری می شوند.

عوامل افزایش استرس در دوران بارداری:

  • اولین بارداری
  • تجربه سقط جنین یا زایمان‌های دشوار
  • احساس کم تجربگی مادران جوان
  • افکار منفی در مورد مسائل مختلف
  • فقدان حمایت اجتماعی
  • نگرانی در مورد سلامت جنین
  • نگرانی در مورد به دنیا آمدن کودک و تاثیر بر روی رابطه با همسر
  • مشکلات ارتباطی با همسر و خانواده اش
  • مسائل و مشکلات مالی

مشکلات ناشی از استرس برای مادر و جنین :

قرار گرفتن مادر در معرض استرس های طولانی و مزمن عواقب زیر را به دنبال دارد:

۱) تاثیر بر روی مغز جنین

استرس طولانی مدت تفاوت هایی جزئی در روند تکامل مغز جنین به وجود می آورد.

۲) مشکلات رفتاری پس از تولد

فاوت در روند تکامل مغز پس از تولد کودک ممکن است منجر به بروز مشکلات رفتاری در کودک شود.

۳) زایمان زودرس

احتمال زایمان زودرس افزایش پیدا می کند.

۴) مرده زایی

ممکن است در طی استرس زیاد کودک مرده بدنیا بیاید.

۵) پارگی کیسه آب

  • یکی از عوامل پارگی کیسه آب استرس های زیاد و طولانی مدت است.
  • پارگی کیسه آب خطر مرگ و میر را نیز افزایش می دهد و همچنین داراری عوارضی برای مادر و نوزاد است.

دلیل کم وزنی کودکان هنگام تولد و راه های پیش گیری از آن

۶) وزن بسیار پایین هنگام تولد

استرس باعث می شود که مکانیزم بدن به درستی عمل نکند وبه همین دلیل در تغذیه جنین مشکل به وجود بیاید.

همچنین استرس زیاد زمینه را برای ابتلای کودک به بیماری های روانی چون افسردگی، ناآرامی و بیش فعالی فراهم می کند.

روش هایی برا کنترل استرس در دوران بارداری:

۱)در دوران بارداری خوب استراحت کنید.

۲)با کودکی که در شکم دارید صحبت کنید، برایش آواز بخوانید .

۳)اگر احساس بی حوصلگی می کنید شب ها زودتر بخوابید.

۴)در مورد نگرانی های خود با پزشک صحبت کنید یا می توانید نگرانی های خود را به همسر خود بگویید تا شرایط بهتری را برای شما ایجاد کنند.

۵) با مادران باردار صحبت کرده و از تجربیات آنها استفاده کنید.

۶)در دوران بارداری ورزش های سالم مانند شنا کردن، یوگا،پیاده روی روزانه و مدیتشن (به مدت بیست دقیقه در روز) انجام دهید.

۷)برنامه غذایی سالمی سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و غذاهای سرشار از امگا۳ استفاده کنید.

۸)با خنده خودتان را درمان کنید. خنده یکی از بهترین راه‌ها برای به‌ آرامش‌ رساندن بدن است.

۹) دوستان‌تان را ملاقات کنید، با کسی به تماشای فیلم یا سریالی خنده‌دار بنشینید یا به سینما بروید.

۱۰)اطلاعاتی در مورد نحوۀ زایمان طبیعی و سزارین کسب کنید تا استرس هایتان در مورد زایمان کاهش یابد.

۱۱)خودتان را برای زایمان آماده کنید. مادر بودن را باید در مسیر یاد بگیرید. اگر دوست یا آشنایی دارید که نوزاد یا بچه‌ کوچکی دارد، می‌توانید با گذراندن زمانی در کنار آنها چیزهایی یاد بگیرید.

۱۲)ماساژ یکی از روشهای خوب برای کاهش استرس است.

اینجا زنونس امیدوار است که بارداری آرام و بی دردسری داشته باشید. ممنون از همراهی شما 🙂


ساحل سعیدی
ساحل سعیدی
فارغ التحصیل رشته ی مهندسی کامپیوتر-فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، علاقمند به کارهای عملی ،هنری و کامپیوتری، وقت شناس و منظم، توانمند در کارهای گروهی، قدرت یادگیری بالا، دارای سابقه کاری در سئو، تولید محتوا، SMO، Digital Marketing، آشنایی با زبان های برنامه نویسی C++ ،Basic For Android ،Java ، Html ، CSS .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *